Yellowstone tot Canada!

18 juni 2018 - Tofino, Canada

Geisers en warmwaterbronnen
Yellowstone is gelegen bovenop een supervulkaan. Hierdoor zijn er diverse warmwaterbronnen en geisers te vinden in dit park. De bekendste attractie van het park is de Old Faithfull geiser. Deze barst ongeveer om de 90 minuten uit. Deze kunnen ze voorspellen met een foutmarge van 10 minuten. Het is heel bijzonder om dit fenomeen te mogen aanschouwen. In het gebied van de Old Faithful geisers zijn nog een aantal geisers te vinden. Ik had geluk dat er een aantal geisers uitbarsten tijdens de paar uur dat ik er was. Er zaten geisers bij die 1 of 2 keer per dag uitbarsten, maar ook geisers die 1 of 2 keer per week uitbarsten. De Castle geiser vond ik de mooiste om te zien. Deze werd voorspelt tussen 10.30u en 12u. Vanaf 11u stond ik te wachten. Met een vertraging van 10 minuten barste de geiser uit. De eerste groep mensen had het net opgegeven. Het was het wachten zeker waard. Het water kwam met grote kracht omhoog en de uitbarsting hield ook lang aan.
In het park zijn een aantal gebieden waar het aan alle kanten borrelt en pruttelt. Buiten de geisers levert het ook een aantal bijzondere warmwaterpoelen op. Ze zijn in diverse kleuren te vinden. Het is indrukwekkend om de krachten vanuit de aarde van zo dichtbij mee te maken.

Grand Canyon van Yellowstone
Buiten alle thermische activiteit heeft Yellowstone ook een eigen Grand Canyon. De omvang is een stuk kleiner, maar de kloof is wel echt prachtig. Het is er heel kleurrijk en dit maakt het erg mooi om te zien. Er is ook nog een waterval in de kloof te vinden om het af te maken. Er zijn helaas geen trails om de kloof in te wandelen, dus deze keer alleen een mooi uitzicht vanaf de rand. In dit geval wel van beide kanten van de kloof. Na 10 minuten rijden ben je aan de andere kant, bij de Grand Canyon duurt dit een paar uur.

Ochtendspits
De ochtendspits in Nederland was niet mijn favoriete bezigheid van de dag, maar de file in Yellowstone in wel een spektakel. De file bestaat hier namelijk uit een kudde bizons die over de weg lopen. Wat een imposante beesten zijn dat zeg. Ze hebben een enorme kop en zijn echt heel groot van zo dichtbij. Later heb ik ook nog een kudde in het gras kunnen bewonderen. Er liepen ook kleintjes tussen die dit jaar zijn geboren.
Yellowstone was de lange rit er naartoe ook zeker waard. Buiten het thermische gedeelte zijn er met de kloof en de bizons meerdere attracties in het park te vinden.

Grand Teton
Grenzend aan Yellowstone heb ik ook nog 1 dag doorgebracht in dit nationale park. De belangrijkste attractie is het Teton gebergte waar het park naar is vernoemd. Er zijn diverse mooie plekken om het uitzicht te aanschouwen. Mijn favoriete plek was bij de rivier. Hier kon je in het water de weerspiegeling van de bergen zien. Dit levert hele mooie plaatjes op. Mijn slaapplaats was ook een bijzondere. Ik sliep in een Tipi tent. Buiten de koude nacht was dit wel een speciale plek om te overnachten. Direct buiten de tent had je ook een mooi uitzicht op de omliggende bergen .
Dit park was een mooie aanvulling op Yellowstone.

Einde aan prachtige roadtrip
Na een lange rit terug naar Denver is de roadtrip door de VS ten einde gekomen. De huurperiode van de auto heb ik helaas niet vlekkeloos afgesloten. Op de laatste avond 20 kilometer van de inleverlocatie zag ik op de parkeerplaats van het motel bij laagstaande zon een flinke stoeprand over het hoofd. De voorbumper werd hier het slachtoffer van. Zelf mankeerde ik gelukkig niets. En buiten de stoeprand die ongedeerd leek en de voorbumper van de auto waren er gelukkig geen gewonden of andere betrokkenen. De laatste 28 mijl heb ik dus met een andere auto gereden. Uiteindelijk heb ik in totaal 5.771 mijl (9.285 kilometer) gereden. Ik ben door 8 staten heengereden: Colorado, Utah, Arizona, Californië, Nevada, Idaho, Montana en Wyoming. Hoogtepunt van de roadtrip was het prachtige afwisselende landschap met de vele mooie nationale parken. Op de botsing met de stoeprand na heb ik een geweldige roadtrip gehad.

Seattle
Een binnenlands vlucht bracht me in 2,5 uur in Seattle. In deze stad is Boeing opgericht en is de fabriek nog altijd te vinden. Deze heb ik ook bezocht en ook nog een ander mooi luchtvaartmuseum.

Boeing fabriek
De fabriek is het grootste gebouw ter wereld qua volume. Bij een 1e blik op het gebouw is het nog lastig in te schatten. Maar het vliegtuig voor het gebouw dat wegviel tegen de achtergrond verraadde al wat meer. Toen we bij het gebouw uitstapten viel de grootte pas echt op. Het gebouw is een meter of 80 hoog (ongeveer even hoog als de eerder bezochte reuzenbomen) en een paar voetbalvelden lang. Vanaf een verhoogd platform konden we in de fabriek kijken. Er werken duizenden mensen, maar je ziet er niet heel veel lopen. Veelal zijn ze in de toestellen bezig. Het is bijzonder om de verschillende delen van het toestel los te zien. Je hebt de voorkant, de achterkant en het middenstuk. Aan het middenstuk worden de vleugels bevestigt en vervolgens samengevoegd met de voor en achterkant. We hebben gekeken bij de Boeing 747, de 777 en de 787(Dreamliner). Er staan 3 747’s achter elkaar in de hal. Deze enorme toestellen geven weer een beter beeld van de grootte van het gebouw. En zelfs in dit enorme gebouw komen ze op bepaalde plekken ruimte te kort. Doordat vleugels op bepaalde nieuwe toestellen iets groter zijn dan voorheen kunnen ze het uiteinde van de vleugel er niet opzetten op de plaats waar het toestel in elkaar worrdt gezet. Hiervoor moeten ze het eerst verplaatsten om dit af te kunnen ronden. Een bijzonder fenomeen is verder dat de 747 vlakbij veel groter leek dan de schuingeparkeerde 747 een stukje verderop. Terwijl deze identiek waren. Het was erg bijzonder om de toestellen in deze staat te zien. Bij de volgende vlucht kijk ik denk ik er denk ik toch net iets anders naar.

Museum of Flight
Op dag 2 in Seattle ben ik naar een luchtvaartmuseum geweest waar een grote collectie aan vliegtuigen is te vinden. Een aantal toestellen kun je ook van binnen bekijken. De Air Force One waar o.a. John F. Kennedy in werd rondgevlogen was er 1 van. Erg interessant om een keer van binnen te zien. Verder was er een Concorde, een testvliegtuig Boeing 747, een testvliegtuig Boeing 787 Dreamliner, en een Boeing 727 van binnen te bewonderen. Ik heb me dus vooral beziggehouden met vliegtuigen in Seattle.
Door de stad zelf heb ik alleen een korte wandeling gemaakt. De stad ligt erg mooi aan het water met o.a. Mount Rainier aan de horizon. De uitkijktoren de Space Needle maakt de skyline van Seattle zo kenmerkend. Het is ook een stad die enorm aan het groeien is. De gids bij de fabriek gaf aan dat er te weinig bouwkranen zijn om alle projecten aan te kunnen.

Canada
Inmiddels ben ik niet meer in de Verenigde Staten, maar in Canada. Met de trein ben ik in 4 uur van Seattle naar Vancouver gereisd.

Roadtrip Canada
Ook in Canada ga ik weer een roadtrip maken. Inmiddels ben ik van Vancouver al doorgereisd naar Vancouver Island.

Maar dat is voor het 1e verslag over Canada.

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    18 juni 2018
    Weer heel veel moois en bijzonders gezien.
    En ook weer prachtig beschreven.
    Samen met de foto's kunnen wij zo ook een beetje meegenieten.
    Nog veel reisplezier.
    Groetjes mam & pap.
  2. Anja v Kesteren-verriet:
    18 juni 2018
    Wat een avontuur en mooie foto's👍🏼
  3. Toos Tiebosch:
    wederom super Bram !!
  4. Truus Verriet:
    18 juni 2018
    Hallo Bram ook ik volg je reis .
    Wat een avondtuur zeg !!Je beschrijft het zo mooi dat het bijna lijkt of je het zelf mee maakt .
    Sucses met je verdere reis avontuur .
  5. Tineke Theloesen:
    20 juni 2018
    Prachtig weer, wat je allemaal gezien hebt. Gedeeltelijk heel herkenbaar voor ons: we zijn 5 jaar geleden ook in Yellowstone en Grand Teton geweest en waren toen ook erg onder de indruk van al het moois wat de natuur daar te bieden heeft! Heel veel plezier en succes met je verdere reisavonturen!
  6. Daan ten Haaf:
    24 juni 2018
    Prachtig reisverslag weer! Veel plezier in Canada!