Van bounty strand naar jungle

27 augustus 2018 - Paramaribo, Suriname

Sint Maarten
Vanuit Curaçao ben ik vertrokken naar een ander deel van de Antillen. Ook hier heb je mooie stranden en ook heuvels met mooie uitzichten. Vooral Mullet Bay Beach was erg mooi. Ook hier glashelder water en een mooi strand.

Nasleep orkaan
Veel mensen kunnen zich de beelden van vorig jaar nog wel herinneren van de orkaan die Sint Maarten heel zwaar trof. Hier zijn bijna een jaar later nog zeker sporen van te vinden. Direct bij aankomst is het al te zien. Er is van een grote soort van festivaltent een provisorische aankomsthal gemaakt. Het vliegveldgebouw zijn ze nog aan het herbouwen. De 1e orkaan veroorzaakte al veel schade, een 2e orkaan zorgde vooral voor heel veel wateroverlast. Daardoor is het vliegveldgebouw erg zwaar beschadigd. In de hoofdstad Philipsburg waar ook de cruiseschepen aanmeren zijn er amper sporen van de orkaan te vinden. Hier zal de wederopbouw zijn begonnen. Ik zat zelf vlakbij het vliegveld bij Maho Beach. Hier waren nog wel sporen te vinden. Een deel van de hotels en restaurants zijn weer open. Maar het andere deel zijn ze nog aan het opbouwen. Op het deel waar veel boten liggen zijn ook nog een aantal wrakken van destijds terug te vinden. Ik hgad gehoord dat ook Dawn Beach heel mooi moest zijn, hier was de wederopbouuw nog volop bezig. Ook het strand heeft hier nog een opknapbeurt nodig, er ligt nog volop natuurlijke rotzooi op het strand. Het zal nog even duren voordat alles weer is opgebouwd, maar het leven draait wel weer volop op de meeste plekken van Sint Maarten.

Pic Paradis
Vanaf het hoogste punt van Sint Maarten heb je een mooi uitzicht over het eiland. De heuvel ligt op het Franse gedeelte, maar de grens loop je over zonder controles. Het voelt ver van huis vreemd aan om de grens tussen Nederland en Frankrijk over te steken. Vanaf de heuvel kon je ook buureiland  Anquila zien liggen.

Maho Beach
Eén van de voornaamste redenen dat ik er voor gekozen had om naar Sint Maarten te gaan is het vliegveld van het eiland. Dit is namelijk het voor sommige mensen bekende vliegveld waar de vliegtuigen erg laag overkomen bij Maho Beach en mensen weggeblazen worden bij vertrekkende grote vliegtuigen. Ik had een accommodatie die hier vlakbij lag zodat ik snel ter plaatse kon zijn bij de grotere landende vliegtuigen. De mooiste aankomst vond ik die van de KLM. Ze vliegen helaas niet meer met de grote Boeing 747, maar nog altijd met een groot toestel. Ik stond recht in de baan van het aankomende vliegtuig. Rationeel wist ik dat het toestel me niet zou raken, maar ergens diep van binnen heb je toch de neiging om te bukken. Dit toestel kwam gevoelsmatig het laagste en langzaamste aanvliegen. Het was erg gaaf toen het toestel uiteindelijk vlak over me heen scheerde en achter me op de baan lande. Het brandende rubber van de banden van het vliegtuig maakten het af.

Flamingos
Na Sint Maarten was ik nog even terug op Curaçao. Daarbij had ik voldoende tijd om nog even bij de flamingos te gaan kijken. Ze leven eigenlijk voornamelijk op Bonaire, maar ze komen ook naar Curaçao om voedsel te zoeken. Je hebt hier een aantal plekken waar in het verleden zout werd gewonnen. Dit zijn nu ideale voedselplekken voor deze vogels. Het zijn zeer mooie vogels om te zien.

Vertraging
Toen ik terugkwam van Sint Maarten zou ik eigenlijk de dag erop om 17.15u naar Paramaribo vliegen. Eerst werd de vlucht verzet naar 21.15u. Maar uiteindelijk werd de vlucht geannuleerd. De volgende dag om 20.30u kon de reis naar Suriname dan eindelijk wel doorgaan. Het extra dagje Curaçao ben ik nog even op Mambo Beach gaan liggen om het wachten een stuk aangenamer te maken.

Paramaribo
Vooral het oude stadscentrum is interessant om te bekijken. Er zijn diverse gebouwen uit de koloniale periode te zien. Fort Zeelandia aan de oever van de Suriname Rivier is het bekendste bouwwerk. In dit fort hebben ook de decembermoorden plaatsgevonden.

Dolfijnen
De stad heeft nog wel een natuurlijke attractie. De Suriname en de Connemijne rivier komen samen en stromen vervolgens de oceaan in. In het overgangsgebied tussen het zoete en het zoute water komt een dolfijnensoort voor. Met een boottocht kun je naar ze op zoek gaan. We hadden het geluk er meerdere te zien. Een aantal maakten er een mooie show van met sprongen uit het water. De ondergaande zon in de verte maakte het plaatje nog net iets mooier. Als tussenstop zijn we ook nog even op een oude plantage geweest, Frederiksdorp. Hier is nu een toeristenoord van gemaakt. Maar er zijn nog diverse bouwwerken uit die tijd overeind gebleven. Dit was een mooie aanvulling op een geslaagde boottocht.

Binnenland
Maar de belangrijkste bezienswaardigheden van het land zijn toch echt buiten de stad te vinden in het binnenland. Ze zeggen hier ook wel dat je eigenlijk niet naar Suriname bent geweest als je dit overslaat. Ik heb dit lokale advies dan ook zeker opgevolgd.

Bigi Pan
Vanuit Paramaribo heb ik een tour gemaakt naar het natuurgebied met de naam Bigi Pan. Onderweg hebben we een paar stops gemaakt, onder andere in de plaats Groningen. Na een korte boottocht kwamen we aan in Big Pan. Het is een meer waar vooral veel vogels te vinden zijn. Er staan diverse dode bomen in het meer omdat het eerst niet onder water stond. We sliepen op het meer op een huis op palen. Een erg fijne plek midden in de natuur. Het hoogtepunt was het zien van de rode ibis. Deze mooie vogel heeft een hele felle rode kleur en steekt prachtig af tegen de groene bomen in de omgeving.

Ping Pe
Met een 3 Daagse tour ben ik eerst 3 uur buiten Paramaribo naar een haventje gereden met de naam Atjoni. Het ligt aan de Suriname Rivier. Er zijn vele dorpjes langs de rivier te vinden. Ook zijn er vele plekken waar je als toerist kunt overnachten. De tocht naar Ping Pe gaat tegen de stroomrichting in en duurde op de heenweg 4 uur. Het is een lange tocht, maar het leuke is dat de locals en toeristen met dezelfde boot over de rivier gaan. De rivier is eigenlijk een soort snelweg voor ze. Het is interessant om het dagelijks leven aan de rivier te zien. We kwamen ook nog even vast te zitten in een stroomversnelling. De bestuurder van de boot voor ons sprong in het water en kwam ons helpen. Mede door zijn hulp kwamen we weer los en konden we verder varen. Mooi om te zien dat ze elkaar helpen onderweg.

Bij aankomst gingen we direct naar een dorpje aan de overkant. Hier heeft een gids een en ander uitgelegd over het dorp. Er was toevallig ook een feest gaande in het dorp. Als er iermand overlijdt is er een rouwperiode en aan het eind daarvan vieren ze dat deze periode voorbij is. Er werden allerlei dingen gestrooid in het dorp zoals wij met carnaval kennen. Het begon met snoep, maar later vloog er ook frisdrank, pannen en nog veel meer door de lucht. Een zeer vermakelijk schouwspel om te zien.
De dag erna zijn we met een gids de jungle ingegaan. Het mooie was dat hij veel vertelde over de diverse bomen, planten en dieren die er te vinden zijn. Als je weet wat je zoekt is er héél veel bruikbaars te vinden in de jungle. Er was ook een gedeelte waar de hoge bomen gekapt waren. Daar verbouwen de lokale mensen allerlei etenswaren. Het is een soort van supermarkt in de jungle. Tijdens de wandeling zat er een slang op het pad. Het bleek te gaan om de uiterst giftige lanspuntslang. Met een grote boog zijn we de slang voorbijgelopen. Aan de rivier hebben  we met een boottochtje ook een aantal kaaimannen kunnen zien.

We zijn ook nog naar een reeks watervallen in de rivier gegaan. De hoogte ervan is beperkt en je kunt zelfs een deel van de waterval opklimmen. Je hebt hier een soort van natuurlijke massage. Het water was echt heerlijk. Een zeer verfrissend onderdeel van de tour. Tussen de activiteiten door was het ook heerlijk zitten op de veranda van het huisje met de stromende rivier op de achtergrond. Het was de lange reis naar deze mooie plek dan ook zeker waard. Met een voldaan gevoel kon ik weer terug naar Paramaribo. De terugreis met de boot duurde slechts 2,5 uur. Met de stroom mee gaat beduidend sneller.

Brownsberg
Op 2,5 uur rijden van Paramaribo heb ik ook een bezoek gebracht aan de Brownsberg. Dit is een beschermd natuurgebied met onder andere mooie watervallen. Zelf hebben we er 2 bezocht. Bij de 1e konden we ook heerlijk onder de waterval gaan staan. De waterval is niet enorm groot, dus je kunt er zonder problemen onder staan. Verder was er een mooi uitzicht op het Brokopondo stuwmeer. Er steken nog bomen uit dit meer. Destijds is de boel onder water gezet . Het geeft een wat spookachtig aangezicht. Ook zijn er meerdere dorpen onder water gezet. Aan de grote weg hebben de inwoners van deze dorpen een nieuwe woonplaats gekregen. De naambordjes van de diverse dorpen zijn vreemd om zo dicht bij elkaar te zien. Er is zelfs een dorp in 2 delen gesplitst. Deel 1 is de katholieke tak en deel 2 de meer traditionele. Na een lange dag kwamen we in de avond weer aan in Paramaribo. Een lekker dagje weg uit de stad.

Fort Nieuw Amsterdam
Aan de andere kant van de Suriname Rivier zijn de restanten te vinden van dit oude fort. Het is gelegen op de strategische plek waar de Suriname en de Commewijne rivier samenkomen. Onder andere de oude gevangenis is hier nog te vinden. Aan de kant van de rivier staan ook nog vele kanonnen uit die tijd. Het fort was voornamelijk bedoelt om de plantages te beschermen tegen onder andere de Britten. Verder is er uitleg te vinden over de diverse volkeren die in Suriname samen leven. Je hebt de inheemse volkeren die van oorsprong hier leven. Verder zijn er de volkeren die met de slavenhandel hier terecht zijn gekomen. Na het afschaffen van de slavenhandel zijn er ook diverse migratiegolven geweest die Suriname een erg diverse bevolking maken.

Vervolg reis
Inmiddels heb ik dus al veel gezien van Suriname. De komende 4 dagen ga ik nog mee op een tour naar de Voltzberg en de Raleigvallen. Ik hoor hier erg veel goede verhalen over. Na de tour vlieg ik naar Rio de Janeiro waar ik 2 nachten verblijf, daarna is Auckland aan de beurt voor 2 nachten. Na het verre vliegen zal ik 2 weken op het paradijselijke Frans Polynesie verblijven op de eilanden Moorea en Bora Bora.

Genoeg om naar uit te kijken dus.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Bram:
    27 augustus 2018
    Foto's volgen later vanwege haperende internetverbinding. Komende dagen verwacht ik even helemaal geen internet te hebben.
  2. Paul Seeger:
    27 augustus 2018
    Klinkt allemaal weer erg goed. Veel te zien en te beleven.
    Groetjes mam & pap.
  3. Corrie Derks:
    27 augustus 2018
    Wat een heerlijk reisverslag kijk uit naar het volgende groetjes Corrie
  4. Toos Tiebosch:
    28 augustus 2018
    He Bram , weer erg mooi om jouw verhaal te lezen !!
  5. Nel Verriet:
    30 augustus 2018
    Bram ,het was voor ons fijn om iets over Curacau te lezen ,wij zijn daar ook geweest.
    Verder was het verslag van St Maarten en Suriname ook erg verbeeldend.
    Geniet nog van een mooie verdere reis!
    Groetjes ome Jan en tante Nel.
  6. Bram:
    1 september 2018
    Foto's zijn inmiddels toegevoegd.
  7. Paul Seeger:
    Mooie foto's.
    Gennepse groetjes mam & pap.
  8. Daan ten Haaf:
    1 september 2018
    Tof verslag weer! Op naar de andere kant van de aardkloot! Veel plezier!