Down Under goed afgesloten

7 januari 2019 - Port Barton, Filipijnen

Cape Le Grand National Park
Na de lange 3 daagse oversteek naar het Zuiden was ik aangekomen in het plaatsje Esperance. Op een uurtje rijden van deze plaats ligt het mooie Cape Le Grand National Park. Ook in dit deel van Australië zijn prachtige witte zandstranden te vinden met helderblauw water. Ook Heb ik weer eens een heuvel beklommen met een prachtig uitzicht hierop.

Lucky Bay
De bekendste baai/strand is de Lucky Bay. Dit 2,5 kilometer lange strand is gelegen aan een prachtige baai. In vergelijking met de eerder bezochte plaatsen in het Westen was het hier erg druk. Reden is dat de Australiërs vakantie hadden gekregen met de naderende kerstdagen en oud en nieuw. Ik besloot om een flinke strandwandeling te maken om de drukte een beetje te kunnen ontvluchten. Buiten de drukte was er deze dag een hindernis die ik al kende, maar die vandaag erg extreem was. De vliegen waren hier in nog veel grotere aantallen en nog vele malen irritanter aanwezig. Op sommige delen zou je er echt bijna gek van worden. Ondanks de vliegen heb ik toch nog wel kunnen genieten van het mooie landschap op de momenten dat de vliegen even pauze namen van mij irriteren.

De volgende ochtend ben ik teruggegaan naar dit strand om te kijken of voor de drukte de grote attractie van dit strand wel te zien zou zijn. Het strand staat er namelijk om bekend dat er regelmatig kangoeroes op te vinden zijn. In combinatie met het mooie strand levert dit erg fraaie plaatjes op. Toen ik aankwam zag ik niet direct kangoeroes op het strand. Ik besloot toch even dichterbij te gaan kijken en plots zag ik 2 kangoeroes op het strand lopen. Erg mooi om kangoeroes te combineren met dit mooie landschap. En het levert inderdaad erg fraaie plaatjes op. Hinderlijk was wel dat er 2 andere toeristen heel dicht bij de kangoeroes bleven lopen, waardoor foto’s maken lastig was. Ik geef ze liever de ruimte om vrij over het strand te lopen, omdat ik ze graag met zo natuurlijk mogelijk gedrag zie. Maar het was toch een erg mooi fenomeen om gezien te hebben. Zo'n 10 minuten na mijn aankomst zochten de kangoeroes de beschutting in de bosjes weer op. Ik was dus gelukkig net op tijd geweest. Vrij snel werd het ook drukker op het strand. Deze mensen hadden duidelijk iets moois gemist.

Mooie stranden vlakbij Esperance
Dichter rijden bij het stadje zijn nog een aantal erg mooie stranden te vinden. Het is echt ongelofelijk hoeveel mooie stranden ik tijdens mijn reis al heb gezien. Na een aantal stranden bekeken/bezocht te hebben was het tijd om door te rijden. Ik heb nog 1 stop gemaakt bij de Pink Lake. Het verschil met de eerder bezochte Pink Lake is dat het meer niet meer roze is. Om niet volledig te verklaren reden is het meer de roze kleur kwijtgeraakt.

Albany
Dit plaatsje is mooi gelegen aan een baai en schiereiland. Het schiereiland gaat in een soort bocht naar links en raakt het vasteland bijna. Er is slechts een kleine doorgang om in de baai te komen. Een erg beschutte ligging dus. Aan het eind van het schiereiland heb ik een mooie wandeling gemaakt over onder andere 2 mooie strandjes. Het vasteland was vanaf de heuvel ook mooi te zien. Het einde van het schiereiland is smal en heeft aan de ene kant een mooi zandstrand en helderblauw water. Aan de andere kant is het totaal anders qua kleur. Dit levert een erg mooi plaatje op. Later heb ik op het vasteland nog een wandeling gemaakt waar ik keek op de heuvel op het schiereiland waar ik eerder liep. Ook heb ik nog een windmolenpark met 18 windmolens bezocht. Erg imposant om deze gevaartes van dichtbij te zien. Er komt ook een flink geluid vanaf als ze ronddraaien. Mooi om te zien hoe hier de energie wordt opgewekt.

Tongdirup National Park
Vlakbij Albany op het schiereiland is dit mooie park gelegen. Het strand van Frenchman Bay is een grote trekpleister van dit park. Ik was hier op 1e kerstdag en hier waren veel locals aanwezig die kerst dus op deze manier doorbrengen. En het strand is zo mooi wit dat ik toch eindelijk een keer een witte kerst heb meegemaakt. Met een temperatuur van een graadje of 30 een aangename manier om 1e kerstdag door te brengen. Het uitzicht vanaf Stony Hill is ook erg mooi in dit park. Hier kijk je mooi op Frenchman Bay met het mooie strand en heldere water. Aan de andere kant is het ook hier donkerder. Het is een soort grotere versie van de baaien op het einde van het schiereiland. Er is hier ook nog een attractie die ze de blowholes noemen. Bij een woeste zee komt hier door een opening van de rotsen water omhoog spatten als een soort van geiser. Toen ik er was hoorde je alleen het geluid van water en wind, maar was de zee niet wild genoeg om water omhoog te stuwen.

The Gap & Natural Bridge
Dit zijn de 2 grootste attracties van het park. The Natural Bridge is gevormd doordat de rotsen zo zijn weggesleten dat je een soort van natuurlijke brug krijgt. De brug zal een keer instorten, maar het is uiteraard niet bekend wanneer. Verder is er een mooi uitzicht op de ruige zee.

The Gap is een opening in de rotsen waar de zee met grof geweld tegenaan knalt. Er is hier een uitlijkplatform gemaakt die net over de rand hangt waardoor je beneden recht op het water kijkt. Verder kun je het water hier mooi tegen de rotsen aan zien beuken. Het water trekt zich steeds even terug om daarna weer vol tegen de rotsen op te beuken. Het water spat af en toe echt metershoog de lucht in. Erg mooi om het natuurgeweld van zo dichtbij te kunnen bewonderen.

Tussen wijngaarden, kangoeroes en grotten terug naar Perth
Na dit mooie park ben ik doorgereden naar Perth met overnachtingen in Margaret River en Bunbury. Hier heb ik het iets rustiger aangedaan.  Wel heb ik nog een aantal stranden bezocht en 2 vuurtorens. De 1e vuurtoren staat op de Cape Leeuwin. Ook weer een plek die naar een Nederlander is vernoemd.  Hier komen 2 oceanen samen, wat een wilde zee oplevert door de stromingen die elkaar hier treffen. Onderweg waren er ook vele wijngaarden te vinden. Aan de route zijn ook een aantal mooie grotten te vinden. Maar door de vakantie van de Australiërs was het hier zo druk dat het uren wachten was op een tour. Ik besloot door te rijden en een stop bij de mooie Bunker Bay te houden. Hier heb ik lekker op het strand gezeten. Vlakbij Margaret River ben ik nog even op kangoeroesafari geweest. In de velden in deze omgeving komen de kangoeroes veel voor. Ik heb een grote groep gevonden en voor de laatste keer deze bijzondere dieren mogen aanschouwen. Verder heb ik deze dagen wat meer rust gepakt na het vele gereis in Australië.

Perth
Hier heb ik nog een middag een wandeling gemaakt. De stad is mooi gelegen aan een rivier. Ik heb een rondje gelopen langs onder andere het stadhuis en het cricket stadion. Ook heb ik even rustig aan het water gezeten met een mooi uitzicht. De wandeling heb ik vervolgt langs de rivier. Ik heb hier even heerlijk kunnen uitwaaien. Het laatste deel van de wandeling ging door Kings Park. De stad voelt heel relaxt aan en was een fijne plek om even doorheen te wandelen.

Oud en Nieuw in Sydney
De volgende ochtend heb ik na ruim 8.800 kilometer de auto ingeleverd en ben ik op oudejaarsdag naar Sydney gevlogen. Aan het begin van de avond was ik na ruim 2 maanden terug in Sydney. Net als de 1e keer regende het keihard toen ik met de trein vanaf het vliegveld op het station aankwam. Toen het iets droger was ben ik snel overgestoken naar het hostel dat vlakbij het station ligt. Na even rusten op de kamer en een maaltijd was het tijd om een plek te gaan zoeken om het vuurwerk te kunnen zien. Ik hoorde dat er 1 miljoen bezoekers waren voor het vuurwerk, dus een goede plek zoeken is nog vrij lastig. Het perfecte shot wat vaak op het Journaal in Nederland is te zien was gezien de late aankomst en dat ik van te voren niets had geregeld niet meer te doen. Aan de andere kant van de brug heb ik een plek gevonden met uitzicht op de brug en hier stond ik vooraan. Ik denk dat dit de best haalbare plek was. Hier heb ik nog ruim 2 uur gewacht tot middernacht. Maar met uitzicht op de brug, rivier en skyline aan de overkant geen vervelende plek om te staan. En toen was eindelijk het moment daar. Voor mij rechts op de brug ging het los met vuurwerk en links had ik zicht op een boot waar ook vuurwerk vanaf gelanceerd werd. Na 12 minuten volop vuurwerk was het alweer gedaan. Het was erg mooi, maar vanaf deze plek een minder gecoördineerde vuurwerkshow dan vanaf de andere kant. Het vuurwerk vanaf de boot komt boven de brug uit om 1 geheel te vormen, ik had echter een soort van 2 shows om naar te kijken. Ik hoorde later dat op de brug het verkeerde jaartal van 2018 stond, ik keek op de achterkant van de brug en kon dit niet zien. Wel een erg domme fout om het verkeerde jaartal te projecteren met 1 miljoen kijkers plus televisiestations van over de hele wereld. Het was wel tof om de vuurwerkshow in Sydney een keer mee te maken. Dit was iets wat ik altijd al had bedacht om hier te zijn tijdens mijn  wereldreis. Tijdens mijn 1e backpackreis was ik in een klein plaatsje in Azië waar helemaal geen vuurwerk werd afgestoken, dat heb ik deze keer in ieder geval ruimschoots goedgemaakt .

Mooi einde bij het begin
De 1e 2 dagen van het Nieuwe jaar heb ik nog lekker door de stad gewandeld met uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Mijn laatste maaltijd heb ik gegeten met uitzicht op de Harbour Bridge. Deze 2 dagen vormden een heerlijke afsluiting van mijn reis door het Australië. Na 11 weken is het dat toch tijd om naar de volgende bestemming door te reizen. Ik ben nog nooit zolang achter elkaar in een ander land dan Nederland geweest dus het voelde best vreemd aan om dit prachtige land te verlaten.

Terug in Azië
Vanuit Sydney ben ik in 8 uur naar Manilla in de Filipijnen gevlogen. Ik verbleef vlakbij het vliegveld, maar kreeg nog wel het totaal andere straatbeeld mee dan ik de laatste tijd heb gehad. Ik verbleef in een appartement tussen de grote hotels. In dit gebied loopt erg veel bewaking rond met ook grote geweren. Na 1 nachtje hier ben ik snel doorgevlogen naar het eiland Palawan. Verder ga ik in Azië nog naar Bangkok (Thailand), Myanmar en India. Begin maart wil ik de reis daarna voortzetten/afsluiten in Midden/Zuid Amerika.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    7 januari 2019
    Een heel bijzondere witte kerst.
    Groetjes mam & pap.
  2. Bram:
    7 januari 2019
    Foto's volgen later vanwege moeizame internetverbinding.
  3. Toos Tiebosch:
    7 januari 2019
    He Bram , de allerbeste wensen voor 2019 , met een heel mooi vervolg van jouw wereldreis !!
  4. Corrie Derks:
    8 januari 2019
    Bram de beste wensen en nog een fijne reis
  5. Daan ten Haaf:
    9 januari 2019
    Prachtige reisverslagen gelezen van je avonturen Down Under! Op naar het volgende (voor jou enigzins bekende) deel van de wereld! Blijf genieten en ons op de hoogte houden!
  6. Mart:
    9 januari 2019
    De beste wensen Bram, moet erg indrukwekkend zijn geweest daar in Sydney! Ik kijk al uit naar de foto's!
  7. Nel Verriet:
    22 januari 2019
    Bram ,weer je fijne verslagen gelezen,
    Nu hebben we het gevoel ,toch even mee te reizen.
    Nog een fijne voortzetting!
    Groetjes ome Jan en tante Nel.