Na fijne periode thuis reis weer hervat in Mexico

11 mei 2019 - Palenque, Mexico

Thuis bij de familie

De periode thuis heb ik veel tijd doorgebracht bij de familie. Het voelde fijn om er op dat moment te zijn om het nieuws samen te kunnen verwerken. Mooi was ook om te zien hoeveel hulp er direct aan Joost & Joëlle werd aangeboden. De 1e periode werd er bijvoorbeeld steeds door vrienden voor het eten gezorgd.

Bruiloft Joost & Joëlle

Toen ik na het nieuws Joost voor de 1e keer sprak vertelde hij dat ze nog wilden gaan trouwen. Dit hadden ze altijd nog willen doen en was een van de dingen waar ze direct toe besloten toen ze het nieuws te horen kregen. Dinsdag 23 april was de uitgekozen dag. Op de vraag waar ze gingen trouwen kreeg ik een verrassend antwoord: Thuis. Op de andere vraag of ik 1 van de 2 getuigen wilde zijn zei ik uiteraard ja.

In de aanloop naar de bruiloft ben ik nog met Joost en Mam mee geweest om zijn pak uit te zoeken. Mam was er voor het advies en ik voor het gezelschap. Moeder en zoon kwamen er samen goed uit. De bijzondere dag kwam snel dichterbij. Het gaf Joost & Joëlle iets moois om naar uit te kijken. Er was veel geregel, maar wel met een mooi concreet doel om nog naar uit te kijken.

Op de dag van de bruiloft hebben we nog geholpen met de laatste voorbereidingen voor de bruiloft. De tuin zag er met de stoeltjes en verdere aankleding erg mooi uit. Het weer was deze dag ook eigenlijk perfect.

De bruiloft startte met de aankomst van de bruid. Per “rode” oldtimer werd Joëlle samen met dochter Lea voorgereden. Onder luid applaus werden moeder en dochter uit de auto geholpen door Joost en was het gezin samen met de papa begeleidende Thomas & Jasper weer compleet.

De trouwceremonie in de tuin was erg mooi. De hele dag voelde een beetje dubbel en zeker de ceremonie was emotioneel. Ze lazen elkaar de trouwgeloftes voor. Ik geloof niet dat veel mensen het droog hielden. Maar het was ook zeker een mooie ceremonie. Met het trouwen kwam er een lang gekoesterde wens in vervulling. Vanaf nu waren ze dan ook eindelijk officieel man en vrouw.

Na afloop was het feest direct aansluitend in de tuin. Na de eerdere tranen was het nu tijd voor een feestje. De blijde gebeurtenis kreeg zeker tijdens het feest de voorrang. De live gespeelde muziek en de schilder die een prachtig schilderij maakte van de trouwdag droegen bij aan een mooie dag. Al met al was het een prachtige trouwerij met een traan en een lach.

Weekendje Zeeland

Het weekend na de bruiloft zijn we naar Kamperland in Zeeland geweest. Tijdens de rit er naartoe viel mijn oog ineens op de auto die ik vorig jaar net voor vertrek heb verkocht. Het was ook nog vlakbij mijn vorige werk in Den Bosch. Na dit bizarre toeval reden we verder. Na eerder al eens in het plaatsje Zeeland en in het land Nieuw Zeeland geweest te zijn, was ik nu voor het eerst in de provincie Zeeland. Dit is dus ook een mooie toevoeging aan mijn wereldreis. Het huisje van Joost en Joëlle en de kinderen was pal op het strand. Zelf zaten we in een huisje net aan de andere kant van de duinen. Vanaf het strand keken we in de verte uit op de Oosterscheldekering, onderdeel van de deltawerken.

Op het park hebben we ons vooral vermaakt in het zwemparadijs. De 1e dag in het bad waren we met 3 kinderen en 4 volwassenen. Joëlle was helaas niet in staat om naar het zwembad te komen. Gelukkig had ze wel gezelschap van een vriend uit Zwitserland. In het zwembad vermaakten de kinderen zich erg goed, wat het belangrijkste was. Op de 2e dag was het zwembad vanwege een technisch mankement helaas dicht maar bracht de speeltuin uitkomst voor de kinderen. Op de dag van vertrek kon ik samen met Joost en de kinderen nogmaals gaan zwemmen. Pap en Mam hebben Joëlle teruggebracht naar huis.

Het was een zeer geslaagd weekend in Zeeland. Het weer was een beetje aan de frisse kant. Maar het was gelukkig een stuk beter dan wat ze vooraf hadden voorspeld.

Mexico

Voor het weekendje heb ik de knoop doorgehakt om toch nog een keer die enorme plas water over te steken. Ik vond de periode thuis zeer prettig en ben blij dat ik naar huis gegaan ben. Maar het gevoel om nog een mooi hoofdstuk aan de reis toe te voegen is ook groot. Van het oorspronkelijke plan heb ik Mexico uitgekozen om nog naartoe te gaan. In het 1e globale plan van de wereldreis was Mexico mijn startpunt. Het is een land met vele culturele schatten uit het Maya tijdperk. Op deze manier wil ik toch nog een deel van Midden Amerika meepakken. Vanaf Schiphol is er een rechtstreekse vlucht naar Mexico. Mocht het nodig zijn dan ben ik met 1 vlucht weer in Nederland. Het plan is om 4 weken in Mexico te blijven. Bij thuiskomst wil ik dan beslissen of ik Noorwegen nog aan de reis ga toevoegen. Maar ik wil niet te ver vooruit kijken. Ik probeer te genieten van elke dag die Ik in goede gezondheid nog mag rondreizen. Het nieuws thuis voedt ergens ook de drang om mijn reisdroom verder te volgen. Je weet immers nooit hoeveel tijd je nog gegeven is om je dromen na te jagen.

Cancun

Na een lange vlucht met tussenstop op Cuba kwam ik aan in Cancun. Na het ophalen van de huurauto heb ik 1 nachtje vlakbij het vliegveld overnacht.

Tulum

De volgende ochtend ben ik 1,5 uur verder gereden tot aan Tulum. Deze plaats ligt ook dicht bij de zee. Het strand is er mooi wit. In het water ligt alleen een enorme hoeveelheid zeewier wat minder uitnodigt om de zee in te gaan.

Voornaamste reden om deze plaats aan te doen is dat Tulum ook de overblijfselen van een oude Maya stad aan de kust heeft liggen. Het bezoeken van de eerste Maya stad vond ik erg bijzonder. Pap heeft vanuit zijn jeugd een interesse gehad voor de oude Maya cultuur. Het is er echter nooit van gekomen om Mexico te bezoeken. Nu stond ik er dan en kan Pap hopelijk een beetje meegenieten van mijn verhalen en foto’s.

Deze stad is vrij compact. Het grootste gebouw El Castillo is mooi gelegen aan de kust. De overige gebouwen liggen dan ook vrij dicht bij elkaar. De stad ligt op de kliffen een meter of 20 boven het strand en de zee. Er is ook een tempel waar het licht op de langste en de kortste dag op een bepaalde hoek binnenkomt. Ze hadden al erg goed in de gaten hoe deze fenomenen in elkaar zaten. Veel Maya steden hadden de bloeiperiode tussen de 3e en de 9e eeuw. Rond de 9e eeuw raakten de meeste steden in verval. Dit gebied van Mexico vormt daarop een uitzondering. Hier zijn ook gebouwen die stammen tot aan de 12e eeuw en heeft de Maya samenleving voortgeduurd tot aan de 15e eeuw. Het was een mooie 1e Maya stad om te bezoeken.

Coba

Een uurtje verder rijden was Coba de volgende Maya stad die ik heb bezocht. Deze stad ligt over een wat groter oppervlak verspreid. Net na binnenkomst is er een cluster met gebouwen. Hier zit ook een Maya piramide bij. Nu dicht ik dat je deze mocht beklimmen, maar dat bleek helaas niet zo te zijn.

Een kilometer verder lag een 2e cluster aan gebouwen. Deze stad ligt in een bosrijk gebied. In dit deel was het heerlijk rustig en kon ik even lekker tussen de gebouwen door struinen.

Weer een kilometer de andere kant op kwam ik nog een aantal gebouwen tegen. Hier bleek nog een piramide te staan. En deze mocht je wel beklimmen. Ik had niet in de gaten dat er 2 waren. De klim van 120 treden in de middaghitte was een flinke. De treden zijn ook behoorlijk ongelijk en de trap is stijl. Voorzichtig ben ik naar boven geklommen. Het uitzicht is er erg mooi. Je kijkt mooi op een ander Maya gebouw dat net boven de bomen uitsteekt.

Chichen Itza

Is de voornaamste reden dat ik graag naar Mexico toe wilde. Na de Chinese muur, Petra in Jordanië, het Jezus beeld in Rio en de Taj Mahal in India is de Maya stad Chichen Itza de 5e van de 7e nieuw gekozen wereldwonderen die ik heb bezocht. Alleen Machu Pichu in Peru en het Colloseum in Rome staan voor mij nog open op deze lijst.

Ik was vroeg in de ochtend om 8u aanwezig om bij opening direct de stad in te kunnen. Ik liep meteen door naar wat ze net als in Tulum El Castillo noemen. Deze piramide is het belangrijkste en meest iconische gebouw van deze stad. Ik was door vroeg op te staan de grote meute gelukkig nog even voor gebleven. Het is echt een prachtig bouwwerk. Aan 4 zijden heeft het gebouw 91 treden. Dit is niet toevallig. Als je 4 maal 91 uitrekent kom je uit op 364. Tel daar de tempel boven op het gebouw bij en je komt op 365. De Mayas hadden het aantal dagen in een jaar al goed in de gaten. De voorzijde van de tempel is mooi gerestaureerd. De andere zijde was nog ruw en niet gerestaureerd. Het contrast vond ik wel mooi om te zien. Na dit gebouw goed in me op genomen te hebben ben ik de stad verder gaan ontdekken.

Langzaam kwam ook de drukte op gang. In de stad hebben locals ook diverse kraampjes waar ze van alles verkopen. De stad onderging langzaam een metamorfose. Deze stad is ook weer vrij groot wat de drukte gelukkig wel wat verspreid. Er zijn nog een aantal mooie gebouwen. De tempel met de 1000 zuilen is opvallend. Veel zuilen staan er nog, de tempel voor een groot deel niet meer. Ook is er een muur met allemaal afbeeldingen van schedels erop. Verder zijn er nog een paar bouwwerken met mooie gedetailleerde afbeeldingen erop.

In de stad en ook in de andere Maya steden is er ook een speelveld te vinden waar ze een bepaald soort balspel speelden. Met een harde bal van rubber die ongeveer 5 kilo woog moesten ze door middel van het spelen van de bal met het bovenlichaam en niet met de armen proberen de bal door een ring heen te spelen. Er speelden 2 teams tegen elkaar met allebei een muur met een ring om te kunnen scoren. In deze stad is het grootste speelveld uit de regio. Verhalen gaan dat de verliezers werden geofferd. Een ander verhaal is dat juist de winnaars werden geofferd, omdat dit een grote eer was.

Cenote Ik Kil

Ik verbleef in een hotel op een paar minuten rijden van Chichen Itza. De middag heb ik lekker aan het zwembad gelegen hier. De volgende ochtend ben ik aan de overkant van de straat naar de cenote ‘Ik Kil’ geweest. Een cenote is een natuurlijke waterbron soms onder het oppervlak en in dit geval als een soort van grote sinkhole. Van boven kon je er al mooi inkijken. Deze cenote is erg mooi door de vele wortels die aan de rand ervan groeien. Middels een paar trappen daal je af tot bij de cenote. Het is echt een prachtige plek. Het water is heel donker en maar liefst 50 meter diep. Er gaan verhalen dat er op de bodem menselijke botten zijn gevonden. De Mayas zouden hier mensen hebben geofferd aan de goden. Maar nu is het een vredige plek. Je kunt met een trap afdalen tot in het water. Ik koos voor de sprong vanaf een meter of 6 hoog. Ik heb hier heerlijk in het lekkere water gezwommen.

Ek Balam

Na de verfrissende ochtend was het tijd voor weer een Maya stad, Ek Balam deze keer. Deze stad is weer wat kleiner. Ook hier kun je een gebouw beklimmen met uitzicht over de rest van de stad. Het te beklimmen gebouw bestaat uit een aantal verdiepingen. Hier zijn ook een aantal mooie bouwwerken in te vinden. Er staan onder andere een aantal tempels die ze deels hebben gerestaureerd naar hoe ze er in de glorietijd moeten hebben uitgezien. Erg mooi om te details hier goed te kunnen zien.

Niet geheel toevallig was ik hier op het heetst van de dag. Met 35 graden was het inderdaad erg warm. Nu kan ik daar gelukkig goed tegen. Grootste voordeel was echter dat het heerlijk rustig was. Toen ik boven op het gebouw was zaten er nog wel een aantal mensen. Maar op een gegeven moment heb ik er zeker een kwartier helemaal alleen gezeten. Zo kon ik de stad heerlijk rustig in me opnemen. Toen ik vertrok kwamen er net weer een aantal groepen aan. Die was ik mooi voor gebleven.

Bacalar

Deze keer geen Maya stad maar het plaatsje Bacalar. De attractie hier is het meer waar het plaatsje aan grenst. Het water in dit meer is zeer helder blauw. Door de lichtinval en de diverse dieptes zijn het eigenlijk meerdere soorten helder blauw water. De kleur kan zich meten met andere tropische oorden als de Malediven, Frans Polynesie , Curaçao of Australië. Ik heb hier heerlijk een dagje aan het water doorgebracht. Met het zwemmen is het grote voordeel dat het water zoet is en niet zout zoals in de andere tropische oorden.

Ook hier zijn een aantal cenotes te vinden. De randen van het meer zijn helder lichtblauw. Op een aantal plekken aan de rand is het water echter donker. Daar zitten ook de natuurlijke bronnen die uit donkerder water bestaan. Het meer is op zijn breedst maar 2 kilometer breed en is ongeveer 40 kilometer lang. Door de relatief geringe afmetingen is het uitzicht over het meer echt prachtig. Ik heb hier een heerlijk relaxt dagje gehad.

Palenque

Deze Maya stad is erg mooi gelegen in de jungle. Qua grootte is het vergelijkbaar met Chichen Itza. Hier is het alleen een stuk rustiger. Het ligt een stuk verder van Cancun af en dat scheelt enorm met de drukte.

Deze stad vind ik qua gebouwen en ligging eigenlijk ook nog mooier dan Chichen Itza. De tempel of the Inscriptions is het mooiste bouwwerk. Maar ook het paleis is erg mooi. Voordeel van deze stad is dat je veel gebouwen ook mag beklimmen. Details kun je zo van dichterbij bekijken. Ook liggen de gebouwen op verschillende hoogtes zodat je een aantal mooie uitzichten over de stad hebt. Toen ik het pad volgde naar het afgelegener deel meer in de jungle liep ik daar helemaal alleen rond.

Ik heb er heerlijk een paar uur door de stad gelopen. Na afloop ben ik naar mijn hotel gegaan op een paar minuten rijden. Ook hier is een zwembad om lekker af te koelen. Het uitzicht vanuit mijn kamer op de jungle is een mooie aanvulling.

Mijn reis door Mexico bevalt tot nu toe erg goed. Ik heb al erg veel mooie dingen gezien.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    11 mei 2019
    Erg mooi en liefdevol beschreven.
    Gennepse groetjes mam & pap.
  2. Nora Gardner:
    11 mei 2019
    Well done Bram. Great to hear about the wedding of Joëlle and Joost and your travels in Mexico. Your travels will be a wonderful experience to look back on once you are back home.xx
  3. Jos:
    11 mei 2019
    Fijn dat je verder gaat reizen,maar ook fijn dat je er bent als dat nodig is .geniet van al het moois wat je ziet.groetjes ..PIet Jos
  4. Daan ten Haaf:
    11 mei 2019
    Mooi om te lezen dat je weer aan het genieten bent van Mexico dit keer! Groeten
  5. Toos Tiebosch:
    13 mei 2019
    ja Bram . ook tijdens het eerste stuk lezen houden we het niet helemaal droog .je hebt het mooi op papier gezet !Fijn dat je weer kunt genieten van het mooie Mexico ! hartelijke groet
  6. Mart:
    14 mei 2019
    Mooi beschreven Bram, dat moet een hele bijzondere dag zijn geweest voor jullie familie en vrienden!
  7. Corrie Derks:
    15 mei 2019
    Zeer mooi en emotioneel verslag probeer er verder maar van te genieten groetjes