Great Ocean Road & Outback

4 december 2018 - Alice Springs, Australië

Melbourne

Na de vorige update heb ik direct veel kilometers afgelegd. Ik heb in 2 dagen de 1.700 kilometer van Gold Coast afgelegd naar Melbourne.
Deze stad heb ik te voet verkend. Na een paar weken temperaturen van rond de 30 graden te hebben gehad was het even wennen aan de 12 graden in Melbourne. Na een paar weken heb ik vest en jas diep uit de tas moeten vissen. Deze dag regende het ook behoorlijk. Tussen de buien door heb ik toch een aardige wandeling kunnen maken. Er zijn diverse mooie historische gebouwen terug te vinden. In het centrum is er voornamelijk veel hoogbouw. Aan de rivier gelegen levert dit een mooie skyline op. Ook ben ik in een Memorial museum geweest die gaat over de bijdrage van Australië aan de 1e en de 2e wereldoorlog. Ze hebben aan 2 kanten meegevochten. Ze hebben in Europa de Britten bijgestaan en in de eigen regio was er ook nog de dreiging vanuit Japan.

Great Ocean Road
Na een dagje in de stad was het tijd om de Great Ocean Road te gaan rijden. Deze weg langs de kust is misschien wel de beroemdste weg van Australië. De weg volgt de kust door prachtige landschappen. Het wegnummer is de B100. Bij deze naam moest ik direct denken aan een bekend figuur uit een televisieserie uit mijn jeugd, mensen die het kennen zullen de naam waarschijnlijk ook wel herkennen.

Port Campbell National Park
Ik heb 3 dagen over de Great Ocean Road gereden. Daarbij heb ik onder andere een mooie rotskust gezien bij Aireys Inlet en ook 2 vuurtorens. Een prachtig uitzicht heb ik gehad over Apollo Bay en omgeving. Ook heb ik nog 3 koala’s weten te spotten langs de weg en in de boom. Maar het hoogtepunt was toch echt de prachtige rotskust van het Port Campbell National Park. Een aantal plekken wil ik er verder uitlichten.

12 Apostelen
Op deze plek stonden ooit 12 enorme rotsen in de zee. Inmiddels heeft de oceaan er een paar teruggeclaimd door de jarenlange erosie. Er staan er nu nog 8 van overeind en uiteindelijk zullen ze allemaal verdwijnen. Het uitzicht vanaf het viewpoint was echt prachtig en herkende ik direct van de foto’s die ik wel eens eerder van deze plek hab gezien. Ik was hier vroeg in de ochtend heen gegaan en had het viewpoint voor mij alleen. Het was een heerlijk begin van deze dag.

Loch Ard Gorge
Een paar kilometer verder is er wederom een heel mooi punt. Deze plek is vernoemd naar het schip de Loch Ard, die hier in de 19e eeuw is gezonken. Vanaf deze plek zijn er meerdere wandelpaden om het prachtige rotslandschap verder te bezichtigen. Er is een plek waar je het strand op kunt met rotswanden aan beide kanten. Verder zijn er diverse mooie uitkijkpunten met verschillende uitzichten op de rotsen en de kust. Een ander pad leidde tot een ander strand waar ook een riviertje aan uitmondde. Verder was er nog een soort van grot waar het water flink tegen de rotsen op kletterde. Door de diverse wandelingen krijg je het landschap van meerdere kanten te zien.

Bay Of Islands
Mijn laatste stop aan de Great Ocean Road noemen ze de Bay Of Islands. Hier heb je een prachtig uitzicht over grote rotsen in de oceaan die een baai van eilandjes vormen. Na het rijden van de Great Ocean Road kan ik de naam van de weg heel goed begrijpen, want het was echt een prachtige rit.

Penguin Parade
Na de Great Ocean Road ben ik doorgereden naar Philip Island. Dit eiland is met een brug per auto te bereiken en ligt ruim een uur van Melbourne af. Om het eiland te bereiken moest ik Melbourne passeren in de spits. Na lange tijd stond ik weer eens lang stil in de file. Maar na een lange rit kwam ik aan bij de belangrijkste bezienswaardigheid  op Philip Island, The Penguin Parade. Op een strand van het eiland leeft namelijk een kolonie pinguïns. Overdag zijn ze op het water om voedsel te verzamelen. Maar als de zon ondergaat komen ze terug naar het strand. Vanaf een tribune aan de rand van de duinen kun je dit schouwspel komen bekijken. Na zonsondergang kwamen de eerste pinguïns tevoorschijn aan de waterkant. De 1e paar pinguïns kijken of de kust veilig is en vervolgens komen ze in groepjes verder het strand op. Het is erg mooi en ook wel grappig om de beestjes te zien lopen waggelen over het strand. Vanaf het strand klimmen ze de begroeiing in op weg naar huis. Daar zijn nog diverse verhoogde wandelpaden om de pinguïns ook van dichtbij te bekijken. Het was prachtig om het hele schouwspel te mogen aanschouwen.

long Tunnel Extended Gold Mine
Op de terugweg naar Sydney heb ik in 2 dagen een andere route gereden dan op de heenweg. Deze route volgt deels de kust en gaat deels door bos en ander landschap een klein beetje landinwaarts. Ik heb een stop gemaakt bij een oude goudmijn in het plaatsje Walhalla. Het dorpje waar nog ongeveer 20 mensen wonen is eigenlijk op zich al een soort van openlucht museum. Er is hier weinig aan het dorpje veranderd sinds het einde van de goudkoorts. De goudmijn die in 1912 is gesloten kun je nu met een gids bezoeken. De bovenste gang van de mijn is nog toegankelijk. De gids liet onder andere de plekken in het plafond zien waar destijds het dynamiet is geplaatst om de gang te maken. Ook legde hij wat dingen uit over hoe ze het goud hebben gevonden destijds. Er is een enorm kapitaal aan goud uit deze mijn gehaald. We kregen nog een aantal plekken te zien zoals de lunchplek en de ruimte waar de ketels hingen. De mijn is 31 verdiepingen diep tot een kilometer diep. Dit deel is niet meer te bezoeken omdat het er niet veilig is en omdat het grotendeels onder water staat. Het was erg interessant om in de oude goudmijn rond te lopen.

Kangoeroes
Tussen Philip Island en Sydney heb ik overnacht in het plaatsje Mallacoota. Ik verbleef in een huisje op een camping. In de ochtend was ik op weg naar de receptie en kwam ik plots oog in oog te staan met een kangoeroe. We stonden elkaar letterlijk aan te kijken. Na het maken van een foto ging de kangoeroe er weer vandoor. Nu vond ik het al bijzonder om voor mij de 1e kangoeroe te spotten. Maar toen keek ik in het veld naast de camping en zag ik een veld vol met kangoeroes. Er waren er ook een aantal met een kleintje in de buidel. Ik was zeer blij met de keuze voor deze overnachtingsplek. In totaal heb ik 18 kangoeroes geteld inclusief een aantal kleintjes in de buidel. Ik heb een tijd lang gekeken naar deze unieke dieren. Echt geweldig om deze groep kangoeroes van zo dichtbij te mogen aanschouwen. Een zeer leuke verrassing in de ochtend.

Outback
Na deze geweldige start van de dag ben ik teruggereden naar Sydney. De volgende ochtend heb ik de huurauto ingeleverd na het rijden van in totaal 9.321,9 kilometer. Ik heb een vlucht genomen naar Alice Springs gelegen in de Outback.

Kings Canyon
De dag na aankomst begon ik aan een georganiseerde trip van 3 dagen. Met een gids en 21 mensen in de bus gingen we op pad. Op 5 uur rijden van Alice Springs was de 1e grote bezienswaardigheid te vinden, de Kings Canyon. Hier zijn we tot aan de rand geklommen met een mooi uitzicht op de vallei en de rotswanden van de kloof. Het is een erg mooi landschap dat me deed denken aan de eerder bezochte nationale parken in de Verenigde Staten.

Bush Csmping
Tijdens de tour hebben we buiten gekampeerd, de 1e nacht in The Middle of Nowhere en de 2e nacht op een kampeerplaats dicht bij Uluru Rock. Om het eten te kunnen bereiden op de 1e locatie moest er voor brandhout worden gezorgd. De gids stopte aan de kant van de weg en toen zijn we met de groep dood hout gaan verzamelen. Tijdens het laden van het hout op de grote bagage aanhanger begon het nog flink te regenen. Behoorlijk verzopen gingen we weer op pad.  Bij een mooi uitzichtpunt een stuk verder konden we al snel weer opdrogen in de zon die weer terug was. Op de overnachtingsplek brandde al snel een behoorlijk kampvuur. De gids wist een lekkere maaltijd op het vuur te bereiden. Aan het eind van de maaltijd begon het weer keihard te regenen. Onder een overkapping konden we gelukkig schuilen. Het ging echt even flink tekeer. Deze bui stopte vrij snel weer. Na het eten vertelde de gids dat we in een ‘swag' zouden overnachten. Het bestaat uit een door tentdoek omgeven soort van slaapzak met een matrasje op de bodem. De gids vertelde net dat het waarschijnlijk zou opklaren en we een rustige nacht zouden hebben toen het noodweer opnieuw losbarstte. We zijn met zijn allen dicht bij elkaar onder de overkapping gaan liggen om te slapen. Ik lag aan de zijkant en werd toch nog een beetje nat. Ik heb de swag volledig dichtgeritst en de vlap  over mijn hoofd gedaan. Buiten ging het echt tekeer met een enorme lichtshow aan bliksem en ook donder vlakbij. De grond trilde er zelfs van. Laat in de nacht was het droog en kon ik toch nog een beetje slapen. Het was geen beste nacht, maar zeker met een groep wel een bijzondere ervaring en een goed verhaal voor later.

Kata Tjuta
Na de onrustige nacht gingen we net na 5.00u weer op pad. We reden zo vroeg naar de volgende bestemming om tijdens de wandeling de middaghitte voor te blijven. Kata Tjuta was de volgende bestemming. Het bestaat uit 36 rotsen die een soort van koepels vormen. Hier hebben we een prachtige wandeling gemaakt met hele mooie uitzichten op de verschilkende koepels. Ook deze wandeling was een groot succes.

Uluru Rock
De volgende bestemming was Uluru Rock. Deze enorme rode rots in het midden van Australië zullen veel mensen vermoedelijk wel herkennen van afbeeldingen van Australië die ze wellicht ooit gezien hebben. Voor de aboriginals die in deze omgeving wonen zijn de vele verhalen over de vroegere aboriginals nog altijd van grote waarde. Een paar duizend jaar geleden woonden ze er al en om in dit woestijnklimaat te overleven hadden ze destijds al veel kennis. Deze kennis is vandaag nog altijd actueel. We hebben eerst een bezoek gebracht aan het culturele centrum bij Uluru Rock. Het is een soort museum met uitleg van de verhalen over de rots en ook de geologische aspecten van het ontstaan ervan. Daarna was het eindelijk tijd om de rots van dichtbij te gaan bekijken. De gids vertelde veel informatie en we liepen een gedeelte langs de rots op.

Bijzondere zonsondergang
Aan het einde van de dag gingen we naar een plek met uitzicht op Uluru Rock en de zonsondergang aan de andere kant. Door het bewolkte weer kregen we geen zonsondergang te zien. Maar in plaats daarvan kregen we een veel uniekere gebeurtenis te zien. Rechts van de rots werd het erg donker en op een bepaald moment leek er een roodachtige gloed in de wolken te komen. Ik vermoedde eigenlijk al direct dat het om een zandstorm ging. Ik heb in Marokko 1 keer in een zandstorm gestaan en dat was absoluut geen pretje. We waren even bang dat de zandstorm op ons afkwam. Maar we hadden het geluk dat de zandstorm recht over Uluru Rock heen ging. Dit leverde een uniek schouwspel op dat leidde tot erg mooie plaatjes.

Rondje om Uluru
Na wederom een stormachtige/regenachtige slechte nacht slaap werden we héél vroeg (4.15u) gewekt voor de zonsopkomst. Ook de zonsopkomst was er niet volledig vanwege de bewolking. Wel hing er een mooie roodachtige gloed net voor de zonsopkomst. Na het nuttigen van een ontbijtje op deze plek was het tijd voor het laatste onderdeel van de tour. We hebben een ronde om Uluru Rock gelopen. De rots is erg mooi en ziet er aan alle kanten anders uit. Er zijn stijle wanden, maar ook diverse gaten en een soort van grotten in de rots te vinden. De rots was een stuk diverser dan ik van te voren had gedacht.

Aan het eind van de wandeling kwam ik nog een zeer bijzondere auto tegen op de parkeerplaats. Daar stond namelijk een auto met een Nederlands kenteken. Nu had ik al lang geen auto met Nederlands kenteken gezien, maar hier midden in Australië had ik deze absoluut niet verwacht. Na deze bijzondere ontdekking was het tijd om terug te rijden naar Alice Springs. Het was een prachtige tour door schitterende natuur en mede door de manier van overnachten ook nog een groot avontuur dat ik niet snel zal vergeten. Terug in Alice Springs hebben we nog gegeten met een groot deel van de groep. Een leuke afsluiting van dit mooie avontuur.

West Mc Donnell Ranges
De dag na terugkomst in Alice Springs heb ik nog een 1 daagse tour gemaakt door de West Mc Donnell Ranges. Deze bergen beginnen vlak buiten Alice Springs en vormen een heel mooi landschap. Het is een bergachtig en rotsachtig landschap met mooie kloven en waterpoelen. Hier hebben we diverse mooie punten bezocht. Ook hier was het veel groener dan ik me dit deel van het land voorstelde, maar mede door veel regen de afgelopen periode is alles weer flink gaan groeien. Deze dag was ook echt prachtig en een mooie aanvulling op de eerdere 3 dagen.

Na het avontuur in het binnenland vlieg ik morgen naar Perth aan de Westkust gelegen. Hier ga ik in 3,5 week weer een roadtrip maken, maar meer daarover in het volgende verslag.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    4 december 2018
    Prachtig Bram, weer met veel plezier gelezen. Lieve groetjes mam en pap.
  2. Joop Verstraten:
    4 december 2018
    Mooi ga zo door. Mooiste tijd van je leven.
  3. Tineke Theloesen:
    5 december 2018
    Wat prachtig is het daar. Weer heel mooi om te lezen en de schitterende foto's te bekijken. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
  4. Mart:
    7 december 2018
    Gave foto's weer Bram! En wauw heel ander landschap dan ineens, echt bijzonder!
  5. Nel Verriet:
    7 december 2018
    Weer prachtige foto,s Bram ,groetjes van ons
  6. Petra en Emiel van loon:
    8 december 2018
    Mooi reisverslag Bram. Groetjes Petra en Emiel van loon
  7. Daan ten Haaf:
    8 december 2018
    Mooi verhaal en toffe foto's weer!
  8. Toos Tiebosch:
    10 december 2018
    He Bram ,
    Wat een spannend verhaal deze keer , en zeker een avontuur om nooit te vergeten !
    Waar ga je Kerst en nieuwjaar vieren ? Hartelijke groet Toos
  9. Piet philipse:
    11 december 2018
    Weer een mooi avontuurlijk verhaal veel plezier nog.groetjes