Na mooie roadtrip tijd om te relaxen

26 mei 2019 - Holbox, Mexico

Mooie watervallen

Na de mooie Maya stad Palenque was het tijd voor een lange rit door de bergen. In het 1e deel lagen er 2 mooie watervallen op de route.

Misol Ha

De 1e waterval is gelegen in een mooi landschap. Het is geen enorme waterval. Het bijzondere is dat je er achterlangs kan lopen. Een mooie 1e stop.

Aqua Azul

De 2e waterval is eigenlijk een reeks aan watervallen. In een aantal trappen komt het water naar beneden. Vooral het helderblauwe water is erg mooi.

Inspannende rit door de bergen

De weg van Palenque naar San Christobal de Las Casas is ongeveer 250 kilometer. Ik heb buiten de stops bij de watervallen er ruim 5 uur over gereden. De weg is behoorlijk bochtig en er zijn plekken waar ik constant alert moest zijn op kuilen in de weg. Een extra hindernis in Mexico zijn de vele drempels in de bewoonde gebieden. Het is goed dat ze er liggen om de snelheid laag te houden. Het vervelende is dat ze lang niet altijd goed staan aangegeven. Op bepaalde plekken hebben ze nog deels een gele kleur of staat er een bord bij. Op deze weg hebben ze vooral de kleur van de weg. Het is steeds de weg af speuren op zoek naar deze hindernissen. Ze zijn wel effectief. Ik durf in bebouwde gebieden echt niet hard te rijden om de kans op een lancering te voorkomen.

Tijdens de rit had ik ook nog last van wegafzettingen. En dat was niet omdat ze aan de weg aan het werken waren. Net voor de 2e waterval reed ik rustig over 1 van de vele drempels. Er stonden 2 meisjes langs de weg. Toen ik langsreed klopten ze op de zijramen, ze wilden iets verkopen. Een stukje verderop stond er een vrouw en een kind op de weg. De auto voor me werd de weg versperd door een touwtje wat ze voor de auto spanden. Toen die auto weg reed was ik aan de beurt. Ook hier wilden ze iets verkopen. Nu was ik niet van plan om zomaar mee te werken aan deze agressieve verkoopmethode. Er was even sprake van een impasse. Totdat er een tegenligger door moest. Vermoedelijk een Mexicaan die ze niet iets wilde verkopen. Toen het touwtje omhoog ging ben ik ook snel weer doorgereden. Dit soortgelijke tafereel maakte ik in het half uur voor de 2e waterval Tot een uur erna nog 3 keer mee. Het is me elke keer gelukt om een moment te vinden om weg te komen.

Er volgde echter nog 1 wegblokkade. In een dorp een stuk verderop stonden aan beide kanten van de weg en ook op de weg een man of 20. Hier werd wel elke auto tegengehouden en niet alleen toeristen. Toen ik eenmaal vooraan stond en werd aangesproken gaf ik aan geen Spaans te verstaan. Hierop liet hij me een briefje van 20 peso zien, ongeveer 1 euro. Ik heb 20 peso betaald en mocht gelukkig weer doorrijden. Het is een soort van onofficiële tolweg. Het onderhoud aan de weg zou wel wat beter mogen. Na de laatste blokkade kon ik zonder hinder doorrijden. Na een lange, enigszins bizarre en vermoeiende rit kwam ik eindelijk aan in het plaatsje San Christobal de Las Casas.

San Christobal de Las Casas

Bij aankomst viel direct op dat het vrij fris aanvoelde in dit plaatsje. De ligging op 2.000 meter hoogte is de verklaring hier voor. Het was een fijne afwisseling na de hitte in het eerdere deel van de reis door Mexico. Het plaatsje is erg kleurrijk kijkend naar de gebouwen. Ik heb hier door het stadje gewandeld en hier onder andere een aantal kleurrijke kerken bekeken.

Sumidero Canyon

Op een uurtje rijden van San Christobal is de Sumidero kloof gelegen. Met een boottochtje van 2 uur is de kloof te bezichtigen. Het 1e deel is nog niet heel spannend. Maar meer in het midden zijn de steile rotswanden toch wel erg imposant om tegen op te kijken. De wanden zijn op het hoogste punt tot wel 1.000 meter hoog. De kloof is ook vrij smal, dit zorgt voor een erg mooi effect. Eenmaal door de kloof zijn we doorgevaren tot aan een stuwdam. Op de terugweg kon ik nogmaals genieten van het imposante landschap.

De kloof is echter ook van de bovenkant te bewonderen. Met de auto kun je bij 5 verschillende uitkijkpunten komen. Vooral het laatste punt was erg mooi waarbij je een grote bocht kunt zien in de kloof. Beneden zie je de bootjes varen waar ik eerder zelf in zat. Waar ik eerst recht omhoog moest kijken was het mooi om nu recht naar beneden te kijken. De mooie kloof is een totaal ander landschap dan ik tot toe had gezien. Een mooie toevoeging aan Mexico.

Villahermosa

Deze plaats was eigenlijk een soort van tussenstop om aan de andere kant van het schiereiland te komen. Maar ik heb hier nog wel een mooie beeldentuin bezocht. Toen ik binnen liep bleek er in het 1e deel van het park ook nog een dierentuin te zijn. Ik zag onder andere een mooie jaguar. Van de verblijven in de dierentuin werd ik niet echt vrolijk, ik ben snel doorgelopen naar de beeldentuin. Normaal ben ik niet zo geïnteresseerd in een beeldentuin. Deze beelden zijn echter van de oude beschaving van de Olmeken. Een minder bekende cultuur dan die van de Maya's, deze cultuur heeft de basis gelegd voor de beroemdere culturen van Midden Amerika. De beelden zijn meer dan 2.000 jaar oud. Ik vond het een erg mooie verzameling aan archeologische schatten.

Campeche

Na de wandeling door de beeldentuin ben ik doorgereden naar Campeche. Halverwege de rit heb ik voor het eerst de kust van de golf van Mexico bereikt. Hier heb ik gepauzeerd met de voetjes in het zand en ook even in het water.

Ook Campeche is een erg kleurrijk stadje. Het historische centrum is ommuurd en de gebouwen zijn in goede staat. Ook hier heb ik lekker rondgewandeld door de kleurrijke straatjes. Fijn aan dit stadje is dat het ook aan de kust ligt. Er is hier geen strand, maar je kunt wel even heerlijk uitwaaien aan de kant.

Nog 4 Maya steden

Na een eerste bezoek aan de kust ben ik toch weer het binnenland ingetrokken. In deze omgeving had ik nog een aantal Maya steden gevonden die ik graag wilde bezoeken. Elke stad heeft toch weer andere details en een andere ligging. Ik blijf het mooi vinden om deze steden te ontdekken.

Edzna

Deze stad is ook weer wat verder van de grootste drukte af gelegen. Hierdoor was het lekker rustig toen ik er was. Dat het midden op de dag was hielp hierbij ook. Ook hier zijn meerdere interessante bouwwerken te vinden.

2 hoogtepunten sprongen er voor mij hier uit. Onder een overkapping stond een gebouw. Dit was zeker niet het grootste gebouw hier. Maar onder het afdak ging een gebouw schuil waar zeer gedetailleerde afbeeldingen op te zien waren. Ze waren ook nog een beetje rood van kleur zoals veel Maya gebouwen er uit gezien moeten hebben.

Een 2e hoogtepunt was een gebouw wat verder van het centrale deel van de stad af gelegen. Hier stond een soort van piramide. Het bijzondere is dat deze nog grotendeels overgroeid is door de bomen. Hier was verder helemaal niemand toen ik er was. Dit vond ik een zeer bijzonder gebouw om te zien.

Weer in het centrale deel aangekomen was er niemand meer in de stad. Zelf ben ik nog even gebleven omdat ik het heerlijk vond de stad voor mezelf te hebben. Het gerommel en de donkere luchten van een onweersbui zorgden er echter voor dat ik ook snel naar de uitgang ben gegaan om een eventueel losbarstende onweersbui voor te blijven. Toen ik een half uurtje rijden verder was barstte er dan alsnog een enorme onweersbui los. Ik kon de bliksem in het nabijgelegen land zien inslaan. Met een rustig tempo ben ik doorgereden en gelukkig stopte het na een minuut of 10 weer met regenen.

Uxmal

Deze stad is één van de grotere die ik heb bezocht. Het mooiste aan deze stad vond ik de compleetheid ervan. Je ziet hier heel duidelijk dat de gebouwen 1 stad vormen. Vanaf de piramide die je hier nog mag beklimmen heb je een prachtig uitzicht over de stad. Samen met Palenque vond ik dit de mooiste Maya stad die ik heb bezocht. Palenque heeft als extra beleving de ligging in de jungle, maar Uxmal is imposanter als totale verzameling aan gebouwen.

Kabah

Niet ver van Uxmal is deze Maya stad gelegen. Deze stad is overzichtelijk en een stuk kleiner. Het mooiste vond ik hier 2 afgebeelde personen op 1 van de gebouwen. Dit waren de grootste beeldhouwwerken die ik heb gezien hier. Aan de overkant van de straat zie je nog een deel van de piramide uitsteken. Deze is niet te bezoeken, omdat deze nog volledig in de begroeiing zit. Ik was net op tijd in deze stad. Toen ik vertrok kwamen er net 3 bussen met schoolkinderen aan.

Sayil

De laatst bezochte Maya stad is de onbekendste van de bezochte steden. Hier had ik de stad zelfs helemaal voor me alleen. De gebouwen liggen verspreid over een behoorlijk groot terrein. Hier heb ik heerlijk in alle rust door de stad heen kunnen lopen. Ook hier zijn een aantal gebouwen nog deels of helemaal overgroeid door de natuur. Het centrale gebouw is aan de ene helft een ruïne en aan de andere helft wel deels gerestaureerd. De nog wat ruwe staat van deze stad beviel me wel. Ik heb in alle rust nog even heerlijk van deze stad kunnen genieten met uitzicht op het hoofdgebouw. Ik vond het de perfecte afsluiting van mijn bezoek aan deze 4 en in totaal zelfs al 9 bezochte Maya steden.

Cenote Kankirixche

Na een tip bij het vorige hotel heb ik nog een stop gemaakt bij een cenote. Deze waterpoel lag een behoorlijk stuk van de grote weg af. Na een onverhard pad van 2 kilometer kom je bij de ingang. De cenote valt van boven niet echt op. Eenmaal de trap af komt de cenote in beeld. Het voelt meer aan als een soort van grot. De rondvliegende vleermuizen en het dak hebben dan ook het uiterlijk van een grot. Het water is hier mooi helder, ik zag dat ze ook aan het duiken waren. Eenmaal in het water was het eerst mooi helder. Helaas ligt er wel veel natuurlijke troep in het water. Het was een lekker verfrissende duik, maar de eerder bezochte cenote vond ik een groter succes.

Celestun & Progreso

Na de cenote kwam ik weer aan bij de kust in het plaatsje Celestun. Ik had een hotel aan het strand. Vanuit mijn kamer keek ik over het zwembad heen zo op het strand en de zee. Hier heb ik voor het eerst gezwommen in de Mexicaanse zee. Aan deze kust is er gelukkig ook niet zo belachelijk veel zeewier als aan de andere kant.

De volgende stop aan de kust was Progreso. Hier is vooral de enorme pier een blikvanger. Deze loopt 6 kilometer de zee in. Halverwege is ook nog een ziekenhuis gelegen. Op het einde is een soort haven en er blijken ook enkele restaurants op de pier te vinden te zijn.

Merida

In deze stad heb ik ook nog een kleine stop gemaakt. Ik heb een wandeling over het centrale plein gemaakt. Ook is er een mooie kerk gelegen aan dit plein. Na een korte wandeling vond ik het echter wel mooi geweest. Het was midden in de stad heel erg warm. Ik voelde niet meer de behoefte om de stad verder te verkennen. Snel heb ik weer koers gezet naar de kust.

Pink Lagoon & Flamingo's

In dit deel van Mexico zijn ook flamingo’s te vinden. Onderweg naar het plaatsje Rio Lagartos zag ik in het gebied aan de weg al diverse flamingo’s zitten. Ik ben een zijstraat in gegaan die dwars door het gebied heen loopt. Hier spotte ik al snel flamingo's. Ze stonden redelijk dichtbij waardoor ik ze goed kon zien. Er was 1 flamingo die heel dichtbij stond. Het zijn erg mooie vogels om van zo dichtbij te zien.

Pink Lagoon was het eindpunt van deze rit. Hier zit een bedrijf dat zout wint. Net als in Australië is hier ook een roze meer. Het blijft een bijzondere kleur om een meer in te zien.

Een stuk verderop stonden ook hier flamingo's. In 1e instantie zag ik een groepje in de buurt staan. Maar hoe langer ik bleef kijken hoe meer flamingo’s ik zag. Een heel stuk in de verte zag het op meerdere plaatsen namelijk helemaal roze van de flamingo's. Echt heel bijzonder om te zien dat de flamingo’s hier in enorme aantallen zijn te vinden.

In het plaatsje Rio Lagartos heb ik in de ochtend nog een boottochtje gemaakt. Ook hier waren flamingo's te zien. Vanaf de boot kun je er redelijk dichtbij komen. In het mooie natuurgebied zitten nog vele andere vogels zoals onder andere pelikanen.

Isla Holbox

Na de boottocht was het tijd om naar het plaatsje Chiquila te rijden en daar per boot in 30 minuten naar het eiland Holbox te reizen. In het deel van het eiland waar de boot aankomt is een plaatsje gelegen vol met hotels, restaurants en alle andere winkels etc. die een stadje nodig heeft. Op het eiland rijden vrijwel geen auto’s. Deze komen alleen van het vasteland om goederen naar het eiland te brengen. Zelf heb ik mijn auto dus ook op het vasteland geparkeerd. Op het eiland rijden voornamelijk fietsen en golfkarretje rond.

In het bebouwde deel kun je ook aan het strand komen. Hier zijn vooral resorts te vinden en beachclubs. Aan het einde van de bebouwing is er ook echt geen gebouw meer te vinden. Een deel van het strand erachter is vrij toegankelijk. Het deel in het binnenland is echter onderdeel van een natuurgebied en mag je niet betreden. Ook het strand gaat na een tijdje over in beschermd natuurgebied waar voornamelijk veel vogels broeden. In dit rustige deel heb ik de meeste tijd doorgebracht. Bijzonder bij dit eiland is dat er een enorme strook aan zandbanken voor de kust is te vinden. Je kunt tot wel een paar honderd meter in de zee lopen. Het uitzicht op het eiland en het dorp is bijzonder te noemen. Op drukke periodes zie je een groot deel van de zandbank door de mensen die achter elkaar aan lopen een stuk uit de kust.

Ook op dit eiland zijn flamingo’s te vinden. Vooral aan het begin en einde van de dag zijn ze aan de rand van het beschermde gebied te vinden. Ik heb hier ook de zonsondergang bekeken met flamingo’s op de voorgrond. Dit is zeker 1 van de meest memorabele zonsondergangen die ik me kan herinneren. Na de mooie roadtrip is het heerlijk om nu even te relaxen op dit mooie eiland.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    26 mei 2019
    Fijn dat je jouw reis weer op een fijne manier hebt kunnen hervatten. Heerlijke verhalen over Mexico. Het einde van de reis komt nu langzaam maar zeker in zicht. Geniet er nog van. Gennepse groetjes mam & pap.
  2. Piet philipse:
    26 mei 2019
    Weer genoten van je verslag.fijne tijd verders groetjes...
  3. Nel Verriet:
    26 mei 2019
    Fijn dat we weer mee mogen reizen, geniet er nog van ,groetjes ome Jan en tante Nel.
  4. Toos Tiebosch:
    27 mei 2019
    he Bram , wel een auto rit vol avontuur , en wij klagen soms over onze wegen ! Weer een mooi verhaal Bram ! hartelijke groet , Toos
  5. Daan ten Haaf:
    27 mei 2019
    Wat n avonturen.. vooral die autorit! En geweldig die zonsondergang met de flamingo's! Wat n foto's.. prachtig! Lekker genieten nog even!
  6. Mart:
    13 juni 2019
    Beetje late reactie maar het was er eerder niet van gekomen! :)
    Blijft bijzonder om te lezen en te zien, wat een wereldreis zeg, letterlijk en figuurlijk!