Het mooie ruige Westen

24 december 2018 - Albany, Australië

Na aankomst in Perth ben ik met de huurauto naar Fremantle gereden, een voorstadje van Perth. Hier is het wat rustiger dan in Perth en er zijn hier ook een aantal interessante plekken om te bezoeken.

Fremantle Prison
Was de 1e plek die ik hier heb bezocht. Op de 1e avond heb ik hier een Torchlight Tour gedaan door de gevangenis. Ik had van iemand uit de Uluru groep de tip gekregen om de gevangenis in het donker te bezoeken.  Met een gids krijg je een rondleiding door de gevangenis. De gids was ook nog een erg grappige man, dus dat maakte het nog wat leuker. De gevangenis is sinds 1992 niet meer in gebruik. In de 19e eeuw werden eerst gevangenen van de Britten hier heen gebracht. Deze gevangenen werkten veelal buiten de gevangenis aan wegen, bruggen gebouwen etc. Ze sliepen eigenlijk alleen in de gevangenis. Later werd de gevangenis gebruikt om lokale mensen op te sluiten. Het is een enorm gebouw, maar de voorzieningen waren niet echt best. Ze moesten tot aan het einde toe hun behoefte doen in een emmer. Na dit smerige weetje gingen we de gevangenis binnen. In het 1e deel op de begane grond met 2 verdiepingen boven ons kwam de vraag van de gids waar het net boven ons hoofd voor diende. Dit bleek om zelfmoordpogingen te voorkomen. Na een aantal zelfmoorden werd hiertoe besloten. Ook konden gevangenen elkaar zo niet meer naar beneden gooien. Nadat dit werd verteld hoorden we ineens gegil en werd er een pop naar beneden gegooid op het net. Dat was even schrikken, maar wel leuk gedaan. Bij de isoleercellen vertelde de gids dat mensen hier letterlijk gek konden worden. Opeens ging de deur open en kwam een man een bijzondere act opvoeren. Bij een verhaal over een ontsnappingspoging gebeurde dit nogmaals. De gegooide pop en de 2 acteurs zorgden ervoor dat de tour een stuk levendiger werd. Je wist nooit wanneer er weer iets gebeurde waar je van kon schrikken. Een laatste plek die we te zien kregen was luguber. In de 19e eeuw zijn hier ook ongeveer 40 mensen ter dood veroordeeld en de executie werd met een galg uitgevoerd. De galg straat nog altijd in de ruimte waar deze executies werden uitgevoerd. Na deze laatste plek zat de zeer interessante tour door de gevangenis er op.

Shipwreck Museum
Een 2e interessante plek in Fremantle is het Shipwreck Museum. Voor de ruige kust van West Australië zijn vele schepen vergaan. Het interessante is dat het museum grotendeels gaat over Nederlandse schepen van de VOC die hier zijn vergaan. Op school vond ik de periode dat Nederland mede de wereld ontdekte al zeer interessant, dus dit museum was een goede keuze. In de tijd dat Batavia (Het tegenwoordige Jakarta) de hoofdstad van de Nederlandse handel in specerijen was zijn er meerdere expedities geweest om een Zuidelijk Continent te vinden. Vele schepen hebben de kust niet gehaald. De schepen die het wel haalden vonden in Australië niet wat ze hoopten te vinden. Er werden geen specerijen gevonden om de handel mee uit te kunnen breiden.  Uiteindelijk vertrokken de Nederlanders hier en kwamen de Britten hier. In het museum zijn meerdere objecten waaronder zilver, porselein en allerlei munten te zien. Het meest interessante deel van het museum is een deel van de gezonken Batavia die hier is tentoongesteld. Het is een deel van de achtersteven. Ik vond het bijzonder om zo een stuk Nederlandse geschiedenis te zien en dat aan de andere kant van de wereld.

Rottnest Island
Een half uurtje varen voor de kust van Fremantle ligt het mooie Rottnest Island. Hier heb ik een lekker dagje doorgebracht. Veel mensen fietsen rond op dit eiland, maar de afstanden zijn niet heel groot dus ik gaf de voorkeur aan een wandeling. Op deze manier neem ik het toch allemaal wat beter in me op. Er zijn diverse mooie stranden te vinden met helder blauw water. Ook zijn er 2 vuurtorens te vinden op het eiland en een heuvel waar nog een kanon staat van de 2e wereldoorlog. In het binnenland zijn er nog een aantal mooie meren. 1 zout meer heeft een beetje een roze kleur, bijzonder om te zien.

Quakas
De naam Rottnest Island is verzonnen door een Nederlander. De letterlijke vertaling is rattennest. Hij dacht dat hier allemaal ratten rondliepen. In werkelijkheid zijn het quakas. Het zijn eigenlijk een soort van hele klein kangoeroes. Er lopen er vele rond op het eiland en ze zien er niet zo eng/lelijk uit zoals ik me ratten voorstel.

Noordwaarts
Na Fremantle kon de roadtrip noordwaarts beginnen. In het 1e deel van de rit waren er meteen een aantal interessante bezienswaardigheden.

Lancelin zandduinen
Deze enorme zandduinen liggen bij het plaatsje Lancelin. De duinen lijken op de zandduinen in de woestijn van Marokko die ik een paar jaar eerder heb bezocht. Deze duinen zijn alleen heel erg wit i.p.v. de goudkleurige duinen in de Sahara. Mensen gaan hier onder andere met een sandboard van de duinen af. Zelf heb ik een wandeling gemaakt over de duinen. Vanaf de top van de duinen heb je ook een mooi uitzicht op de oceaan.

Pinnacles Desert
De volgende stop was de Pinnacles desert behorende bij het Nambung National Park. Het zijn diverse soort van spitse stenen die uit het zand steken. Het zand heeft hier meer de kleur van woestijnzand. Met de blauwe lucht levert het een heel mooi plaatje op. Ik heb eerst een wandeling gemaakt tussen de Pinnacles en daarna nog een autorit waar nog wat meer Pinnacles te zien waren. Het is een zeer bijzonder landschap om te zien met de Pinnacles variërend in kleur, grootte en vorm.

Pink Lake
Na het meer op Rottnest Island met een beetje een roze kleur was ik nu bij een meer dat een stuk meer roze was. Het is een zoutmeer waar door bepaalde bestanddelen de roze kleur ontstaat. Het ziet er zeer onwerkelijk uit omdat deze kleur niet vaak op een natuurlijke manier voorkomt. De wolken in de buurt van het meer hadden ook een roze gloed. Het meer is een mooi natuurfenomeen om te zien. Na het meer was het nog een uur rijden tot aan het Kalbarri National Park. Vlak voor dat ik aankwam moest ik nog even op de rem voor 3 overstekende kangoeroes. Gezien het feit dat er vele doodgereden kangoeroes langs de weg te vinden zijn ben ik direct afgeremd, het oversteken gaat de kangoeroes niet bepaald altijd goed af. Ook in de andere berm waren een aantal kangoeroes te vinden. Het blijft bijzonder om deze beesten rond te zien springen.

Kalbarri National Park
In het mooie Kalbarri National Park had ik ruim 2 dagen de tijd om het vele moois hier te bekijken. Het park bestaat uit 2 delen die zeer verschillend zijn van elkaar en samen een mooi geheel vormen.

Great Ocean Road van het Westen
Een deel van het park is te vinden aan de kust. Hier heb je prachtige rotskusten met rotsen in vele vormen en kleuren. De rotsen variëren enorm in oudheid, waardoor en meerdere lagen te zien zijn. Hier zijn meerdere mooie uitzichtpunten te vinden en een aantal wandelingen langs de kust. Ook zijn er een aantal standen te bereiken. Het is echt een prachtig landschap wat uit de foto’s nog een stuk duidelijker zal worden.

Nature's Window & Z Bend
Een stuk landinwaarts is ook een erg mooi landschap te vinden. Het 1e punt noemen ze Nature’s Window. Deze rotsformatie levert een mooi uitzicht op de kloof en de rivier. Ik heb hier een prachtige wandeling gemaakt eerst over de klifrand heen. Na een afdaling stond ik onder in de kloof bij de rivier. Ook hier hebben de rotsen meerdere kleuren en vormen zoals aan de kust. In een deel van de rivier zaten een heleboel zwarte zwanen, die vinden dit blijkbaar ook een fijne plek. Ik heb nog nooit zoveel zwanen bij elkaar gezien. Na een wandeling langs de rivier was het tijd om weer uit de kloof te klimmen. Ik heb nog 2 kortere wandelingen gemaakt naar de rivier op 2 andere plekken. Ik heb hier lekker met de voeten in het water gezeten. Ik heb 2 heerlijke dagen gehad in dit mooie park. Hier aan de westkust zijn een stuk minder toeristen, dus ik kon heerlijk rustig genieten van het prachtige landschap.

Na dit mooie park ben ik via Denham doorgereden naar Exmouth. Tussen Denham en Exmouth waren een aantal zeer interessante plekken te vinden.

Eagle Bluff Lookout
Bij deze lookout kijk je over de oceaan. Het water is er prachtig helder en door verschillende dieptes krijg je diverse kleuren te zien. Het uitzicht deed me een beetje denken aan de eerder bezochte Hill Inlet bij Whitehaven Beach. Deze Lookout kan hier net niet aan tippen, maar het was een prachtige plek om even over de oceaan te turen.

Shell Beach
Dit strand ziet er zeer wit uit, maar dat is niet het meest bijzondere aan dit strand. Het strand bestaat namelijk volledig uit schelpjes. Met de helder blauwe zee erbij levert dit een erg mooi gezicht op. Het voelt vreemd om het strand aan te raken en te merken dat het echt schelpjes zijn en geen zand. Van afstand lijkt het een normaal wit zandstrand.

Hamelin Pool
Op deze plek zie je buiten wederom een mooie heldere zee nog een aantal steenachtige dingen op de grond. Op het oog lijkt dat het verhaal wel te zijn. Maar deze rotsen vormen een levend geheel en behoren tot de oudste organismen ter wereld.
Na de interessante en mooie bezienswaardigheden kwam ik aan in Exmouth.

Cape Range National Park
Vlakbij deze plaats ligt het Cape Grand National Park. Ook hier is weer een kloof te vinden waar ik een mooie wandeling heb gemaakt. Met aan de ene kant uitzicht in de kloof en aan de andere kant uitzicht op de oceaan is ook dit een erg mooie plek.

Sandy Bay & Turquoise Bay
Het park staat ook bekend om de mooie stranden die er te vinden zijn. Sandy Bay is het 1e mooie strand op de route. Een prachtig wit zandstrand met wederom helderblauw water. Deze baai is ook populair bij kitesurfers die hier ook volop aan het surfen waren. Ze hebben een erg mooie spot gevonden om deze sport te beoefenen. Zelf ben ik doorgereden naar Turquoise Bay. Op deze al even prachtige plek stond wat minder wind waardoor het aangenaam was op het strand. Hier heb ik een een heerlijke middag op het strand doorgebracht afgewisseld met een paar keer het nemen van een verfrissende duik. Een fijne afwisseling tussen het rijden van de vele kilometers.

Lange desolate weg vol met Roadtrains
Na deze heerlijke middag was het tijd om in 2 dagen de 1.400 kilometer naar Broome af te leggen met tussenstop in Port Hedland. Onderweg gaf de auto maximaal 114 graden Fahrenheit aan, wat neerkomt op een graadje of 45. In Port Hedland is het ineens druk door de haven en de vele industrie in de buurt bestaande uit elektriciteitscentrales en de mineralenmijnen die hier te vinden zijn. De weg komt verder door een woestijn landschap met rood zand en lage begroeiing. Het is een erg eentonig landschap en de wegen zijn grotendeels kaarsrecht. Met muziek op is het rijden wel goed door te komen. Het is aan de westkust duidelijk een stuk rustiger dan aan de oostkust. Wel rijden er aan de westkust vele grote vrachtwagens die ze Roadtrains noemen. Deze vrachtwagens rijden meestal met 3 ‘wagons’ maar ik heb er ook al met 4 en 5 wagons gezien. Deze Roadtrains zijn echt enorme gevaartes, maar daar hebben ze hier in het Westen de ruimte voor. De vele mijnen aan de westkust zorgen er ook voor dat ze genoeg te vervoeren hebben. De Roadtrains vormen een soort van rijdende bezienswaardigheid.

Broome
Na 2 dagen rijden was ik dan in Broome. Dit is de meest noordelijk gelegen plaats aan deze kust die ik zal bezoeken. Hier heb ik een aantal stranden bezocht. Aan Cable Beach heb ik heerlijk op het strand zitten uitwaaien tot aan de zonsondergang.

Gantheaume Point
Aan het uiteinde van het strand is nog een mooie plek te vinden. De mooie rotsen aan de kust vormen een zeer mooi landschap. Vanaf het strand heb ik over de rotsen geklauterd en was dit een lekkere wandeling. Op dit punt zijn bij zeer laag tij als je weet waar je moet zoeken pootafdrukken van dinosaurussen te vinden. De afdrukken schijnen In een erg goede staat te verkeren. In het dinosaurustijdperk kwamen hier meerdere soorten dinosaurussen voor.

Karijini National Park / Dales Gorge
Na Broome ben ik teruggereden naar Port Hedland. Vanaf hier ben ik een paar uur het binnenland ingereden naar het Karijini National Park. Hier heb ik een dag doorgebracht in de Dales Gorge. Voor zover ik weet de enige kloof die met een verharde weg te bereiken is. Eerst heb ik prachtige uitzichten gezien op de kloof. Later ben ik afgedaald en heb ik op de vloer ook nog een mooie wandeling gemaakt tussen de wanden van de kloof. De kloof is anders dan die in Kalbarri. Het landschap is hier wat ruiger en in Kalbarri iets verfijnder met rond gevormde rotsen. Deze dag was het een graad of 35, maar het voordeel van deze kloof is dat er 3 natuurlijke buitenbaden zijn met waterval(letjes). Tussen het wandelen door kon ik hier heerlijk afkoelen. Ik heb hier een heerlijke relaxte dag gehad in een prachtig landschap.

Lange weg naar het Zuiden
Na mijn bezoek aan dit mooie park heb ik in 3 dagen de ongeveer 2.000 kilometer gereden tot aan Esperance gelegen aan de zuidkust van Australië afgelegd. Inmiddels ben ik al doorgereisd naar Albany, maar door weigerende Wi-Fi verbinding kan ik het verslag nu pas plaatsen. De route ging door het binnenland en zo reed ik dus een andere route dan de heenweg die meer de kust volgde. Vanaf hier zal ik met een paar tussenstops de kust volgen terug tot in Perth. Het Westen van Australië heeft vooralsnog maar 1 groot nadeel en dat zijn de vele zeer irritante vliegjes die hier zitten. Deze zaten trouwens ook in het binnenland bij Uluru. Ze komen constant in je gezicht en je wordt er af en toe echt hoorndol van. Buiten deze irritatie bevalt ook het Westen van Australië me erg goed.

Dit verslag zal de laatste zijn van 2018. Ik wil iedereen bedanken voor het volgen van de site. Ook in 2019 zal ik regelmatig mijn reisverhalen met jullie blijven delen.

Allemaal fijne feestdagen en een gelukkig 2019 gewenst!

Graag tot volgend jaar,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    24 december 2018
    Weer mooi beschreven belevenissen van wat er allemaal te zien is met daarbij prachtige foto's.
    Ik zie die trucks hier nog niet rijden op de A 73 en andere Nederlandse snelwegen. Erg indrukwekkend.
    Jij ook fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling in Sydney.
    Groetjes mam & pap.
  2. Mart:
    24 december 2018
    Hey Bram, erg indrukwekkend verhaal weer en vooral die foto's ook, echt geweldig zoveel afwisseling in landschap! Alvast fijne jaarwisseling en ik kijk al uit naar het eerstvolgende verhaal volgend jaar! ;)

Gr, Mart
  3. Nel Verriet:
    Hoi Bram,
    Fijn weer die beschrijving van Australie, geniet van fijne kerstdagen daar en een goede roets in het nieuwe jaar!
    groetjes ome Jan en tante Nel.
  4. Toos Tiebosch:
    25 december 2018
    Ha Bram ,
    Weer een prachtig verhaal . Wens jou Mooie Kersdagen ( zie je daar kerstbomen zoals hier ) en een Bijzondere Jaarwisseling ! Een heel mooi 2019 !
    Hartelijke groet Toos
  5. Daan ten Haaf:
    25 december 2018
    Wat n bijzondere plekken heb je weer bezocht! Bizar dat je alweer zo lang op reis bent! En dan ben je pas halverwege! Blijf genieten en tot in 2019!
  6. Joop Verstraten:
    31 december 2018
    Mooi om te lezen. Maar gaat toch niks boven Nepal.😉 . Geniet er lekker van. Nog de beste wensen voor het komende jaar. Groetjes van Joop.