Reis hervat in Grandioos mooie natuur

27 maart 2019 - El Calafate, Argentinië

Gennep

Uiteindelijk ben ik 19 nachtjes in Gennep verbleven. Het all-in verblijf in Gennep is me wederom erg goed bevallen. Met dank aan Pap en Mam was alles perfect geregeld tijdens mijn verblijf.

De periode in Nederland heb ik goed benut. Het was fijn om bij de 70e verjaardag van Mam te zijn. Het dagje dierentuin in Overloon met de familie was ook zeer geslaagd. Leuk om de wallabi en de kangoeroe nu eens in eigen land te zien. Ook heb ik nu dan eindelijk tijgers gezien, helaas niet in het wild maar toch. Het prachtige weer die dag maakte het nog een stuk aangenamer.

Verder heb ik nog een verjaardag bezocht en was ik een dag voor vertrek op de familiedag van Mams kant. Samen met Pap heb ik ook nog 3 keer lekker gewandeld. Vooral tijdens de 1e wandeling die we gemaakt hebben was het heerlijk weer. Tijdens de wandelingen heb ik direct mijn nieuwe wandelschoenen en nieuwe podotherapeutische zooltjes uitgetest. Met een nieuwe daypack en zonnebril was ik weer geheel voorzien voor de herstart van de reis. De enorme lading foto’s heb ik gelukkig ook thuis kunnen veiligstellen. Met de optocht in Gennep en Ottersum heb ik ook nog iets gezien van de carnaval. Als cadeau voor de verjaardag van Mam zijn we ook nog naar de film Bohemian Rhapsody geweest. De indrukwekkende film overtrof mijn verwachtingen. Buiten alle activiteiten is ook tot rust komen zeker gelukt in de periode thuis. Ik ben blij dat ik deze reisbreak heb ingelast.

Herstart

De dag van de herstart begon voorspoedig. Met de trein was ik ruim op tijd op Schiphol aangekomen. Door de harde wind die dag had helaas ook mijn vlucht vertraging. Met een overstap van 2,5 uur op het vliegveld van Madrid werd het met de ruim anderhalf uur vertraging een spannende overstap. In Madrid zat het wel mee en haalde ik de vlucht naar Buenos Aires gelukkig alsnog.

Buenos Aires

In de hoofdstad van Argentinië heb ik nadat ik bijgekomen was van de reis een wandeling door de stad gemaakt. Met een graadje of 23 was het heerlijk weer. Ik ben onder andere op het Plaza de Mayo geweest. Dit plein staat vooral bekend om de protesten van de dwaze moeders. Zij protesteren nog altijd wekelijks op dit plein tegen de verdwijning van hun kinderen tijdens het dictatoriale regime van Videla in de jaren 70.

Verder ben ik nog bij een plezierhaventje aan het water gaan kijken. Hier stuitte ik op een standbeeld van Anne Frank. Ook stonden er meerdere verwijzingen naar Nederland op deze plek. De Nederlandse ambassade bleek om de hoek te zijn, dus dat zal de reden geweest zijn.

Ushuaia

Vanuit Buenos Aires ben ik naar Ushuaia gevlogen, de meest Zuidelijke stad van Argentinië en de wereld. Het is mooi gelegen aan het Beaggle kanaal en aan de bergen. Door de zeer Zuidelijke ligging vertrekken vanuit deze stad het grootste deel van de expedities naar Antartica.

Martial Glacier

Vanuit de stad kun je een gletsjer zien liggen op een paar kilometer van de stad. Hier ben ik naartoe gelopen. Het laatste deel van de klim gaat over de skihelling. Nu lag er geen sneeuw, maar in de winter wordt hier wel geskied. De gletsjer zelf is niet heel indrukwekkend. Het uitzicht op de stad en het omringende landschap is dat wel.

Vinciguerra Glacier

Een paar kilometer verder van de stad gelegen ben ik nog naar een andere gletsjer gewandeld. Deze dag was het weer helaas niet zo best met regen. De wandeling begon met de oversteek van een riviertje. Daarna ging de klim door het bos. Aan het eind van het bos is een open weide. Na een laatste klim stond ik aan het meer met uitzicht op de gletsjer. Het mooie van deze gletsjer is dat je tot aan de rand ervan kan lopen zonder speciale ijsbenodigdheden. Aan de rand zijn mede door het terugtrekkende ijs diverse tunnels en grotten in het ijs ontstaan. 1 van deze grotten heb ik gevonden. Erg tof om het ijs van zo dichtbij te kunnen zien. Ondanks het steeds slechter wordende weer heb ik genoten van deze mooie plek. De warme douche eenmaal terug op de kamer was wel erg lekker.

Beagle Channel

Als laatste activiteit in Ushuaia ben ik met een boottocht over het Beaggle kanaal meegeweest. Deze dag was het gelukkig wel helder weer. Het uitzicht op de bergen was echt prachtig. Tijdens de tocht hebben we ook nog zeeleeuwen en pinguïns gezien. Er waren 3 soorten pinguïns te zien. 2 daarvan horen hier ook thuis. Er was echter ook een stuk grotere koningspinguïn te zien. Deze soort leeft eigenlijk alleen in Antarctica, naar het wil nog wel eens gebeuren dat er 1 de weg kwijt raakt en hier verzeild raakt. Als bonus kregen we ook nog een paar bultrug walvissen te zien vlakbij de boot. Hier had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden, dus dit was een mooie verrassing.

El Chalten

Via El Calafate ben ik doorgereisd naar El Chalten. Dit plaatsje wordt omringd door bergen en wordt beschouwd als de Argentijnse hoofdstad van de wandeltochten. Vanuit het dorp zijn er meerdere mooie wandelingen te maken. De middag van aankomst heb ik direct een wandeling gemaakt met een mooi uitzicht op het stadje en de omgeving. De dag erop was het wat minder weer en zaten de bergtoppen verstopt in de wolken. Deze dag ben ik naar een waterval in de buurt geweest.

Laguna Torre

De 2e dag was het wel mooi weer met een graad of 15 en een lekker zonnetje. Deze dag heb ik een wandeling gemaakt naar Laguna Torre. De trail begint vlak buiten het dorp en al snel is er een mooi uitzicht op de bergtoppen. Ook Laguna Torre en de aangrenzende gletsjer waren al snel in beeld. Na een wandeling van 10 kilometer kwam ik op een richel uit aan de rand van het meer. De richel was nog een stuk te volgen tot dichter bij de gletsjer. Daar heb ik heerlijk gezeten met een prachtig uitzicht op de gletsjer. Later ben ik ook nog aan de oever van het meer geweest waar ook nog wat kleine ijsbergen in dreven.

Laguna De Los Tres

De volgende dag was het opnieuw mooi weer. Deze dag ben ik gewandeld naar Laguna de Los Tres. Ook daar is een gletsjer aangelegen. Ook de hoogste bergtop van de omgeving de 3.400 meter hoge Fitz Roy is hier te zien. Aan het begin van de wandeling is er direct een mooi uitzicht op de bergtoppen. Deze wandeling is 1 vallei naast de wandeling naar Laguna Torre gelegen. Na 9 kilometer lopen is er een splitsing. Ik ben een zijpad omgeslagen naar een uitkijkpunt op nog een andere gletsjer. Toen ik daar zat was er een boel gerommel en zag ik de stofwolken nog voor me van een stuk dat van de gletsjer afbrak.

Terug bij de splitsing ging ik nu wel op weg naar Laguna de Los Tres. Het laatste stuk is nog een pittige klim van zo'n 400 meter in hoogte. Boven aangekomen is er een prachtig uitzicht op het meer, de gletsjer en de Fitz Roy. Een beklimming van een heuveltje hier gaf zicht op nog een meer en gletsjer. Ook was er een prachtig uitzicht op de omgeving te zien. Na een lange afdaling ben ik nog gestopt bij Laguna Capri. Vanaf hier heb je ook een erg mooi uitzicht op de bergtoppen. Ook deze 2e wandeldag was een groot succes.

Loma Del Pliegue Tumbado

Loma del Pliegue Tumbado De laatste dag was het opnieuw prima weer. Ik heb echt geluk gehad met het weer hier, want het is hier heel wisselend. De laatste wandeldag ben ik naar Loma Del Pliegue Tumbado geweest. Deze heuvel/berg op 1.500 meter hoogte biedt een prachtig panoramisch uitzicht op de omgeving. Het is wel een flinke klim van 1.000 meter omhoog in ongeveer 10 kilometer wandelen. Maar de beloning op de top is groot. Het uitzicht is echt geweldig vanaf deze plek. Vanaf hier keek ik op het eerder bezochte Laguna Torre en de gletsjer. De Fitz Roy en nog een aantal meer bergtoppen waren ook erg mooi te zien. De vallei waar El Chalten in ligt en het plaatsje zelf waren ook mooi in beeld. Aan de andere kant keek ik nog uit op het grote Viedma meer. Op de top heb ik heerlijk lang genoten van de verschillende prachtige uitzichten.

Mijn verblijf in El Chalten was een groot succes. Ik vond het echt heerlijk om een paar dagen door te mogen brengen in dit wonderschone landschap. De hervatting van de reis is dus goed begonnen.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Toos Tiebosch:
    27 maart 2019
    he Bram , het was fijn jou even te zien in Gennep !
    en wederom een prachtig verslag , met het wandelen heb je een goede training voor de 4 daagse , Hartelijke groet !
  2. Paul Seeger:
    27 maart 2019
    Na de break gaat het genieten van de wereldreis weer door.
    Fijn om te lezen dat je zo geniet.
    Geniet ook nog van de laatste maanden in het werelddeel Amerika.
    Gennepse groetjes mam & pap.
  3. Karen:
    27 maart 2019
    Hoi Bram, Een poosje terug was ik bij je ouders en we vroegen ons af hoe het komt dat jij zo avontuurlijk bent. Maar het werkt aanstekelijk want je ouders gaan er ook steeds vaker op uit. Goed bezig allemaal. Geniet van je reis en pas goed op jezelf! Liefs uit Mook
  4. Mart:
    29 maart 2019
    Wat een prachtige vergezichten! En goed om te lezen dat je het fijn hebt gehad in Nederland, want je kan wel de hele wereld over vliegen, maar uiteindelijk blijft Gennep toch het mooiste haha ;)
  5. Daan ten Haaf:
    29 maart 2019
    Mooi om te lezen dat je t de eerste weken van deel 3 van je wereldreis alweer zo naar je zin hebt gehad! Komende maanden weer genieten!
  6. Nel Verriet:
    2 april 2019
    Hoi Bram,
    Wij sluiten ons bij de anderen aan en wensen jou nog een prachtige reis!
    Groetjes Jan en Nel.