Terugblik op bijzonder reisavontuur

12 augustus 2019 - Boxmeer, Nederland

Inmiddels ben ik alweer ruim een maand terug in eigen land en is de reis alweer een tijdje ten einde. Volgend op de wereldreis heb ik ook dit jaar samen met Pap de Nijmeegse 4 Daagse weer succesvol uitgelopen.

Als ik terugkijk op mijn grote reisavontuur doe ik dat met een blij en voldaan gevoel. Het grote avontuur begon in wereldstad New York. Het voelt als jaren geleden dat ik daar rondliep, maar het was toch echt vorig jaar. De Big Apple was de perfecte plek om de reis mee te beginnen. Met de imposante skyline, Vrijheidsbeeld, Brooklyn Bridge en de musea over 9/11 als eerste hoogtepunten van mijn reis. Met ook nog een bezoek aan Central Park en een honkbalwedstrijd van de Yankees begon de reis uitstekend. Na een bezoek aan de vele monumenten van Washington D.C. begon ik aan een grootse roadtrip door het Westen van de VS. In deze periode heb ik een waanzinnig mooie en diverse natuur gezien. Meerdaagse bezoeken aan de natuurparken Grand Canyon, Yosemite en Yellowstone waren erg bijzonder. Vooral de 1e blik in de Grand Canyon zal ik nooit vergeten. Het was bijna niet te bevatten wat ik voor me zag. Maar ook andere nationale parken zoals Zion, Bryce, Arches en de Death Valley waren bijzonder om te bezoeken. Verder maakte het zien van de grootste boom ter wereld in het Sequoia National Park een grote indruk. Naast de mooie natuur waren ook in de steden LA, San Francisco en Las Vegas bijzondere plekken om te bezoeken met de studio van Warner Bros met de set van het Central Perk Café uit Friends, Alcatraz, The Golden Gate Bridge en de Las Vegas Strip. De route over de prachtige kustweg Highway 1 van LA tot Fran Francisco was ook erg mooi. Het zien van zeeolifanten was hier een mooie extra beloning. De roadtrip eindige met een klapper tijdens het stuk rijden van de bumper, maar buiten de auto en mijn ego waren er gelukkig geen gewonden. Na een zeer interessant bezoek aan de reusachtige fabriek van Boeing en de stad Seattle ging ik verder in Canada.

Canada begon in de prachtig gelegen stad Vancouver. Op Vancouver Island zag ik enorme veel mooie dieren in het wild. Met de grijze walvis, orka, zeeotter en een zwarte beer zag ik een aantal dieren die ik nog nooit in het wild had gezien. Het meest bijzondere was het zien van een Grizzly beer met 2 kleintjes, echt fantastisch. Maar ook de natuur op het vasteland in de parken Banff en Jasper was van grote schoonheid. Mooie watervallen, meren, gletsjers en bergen waren te vinden in de parken van Canada. Een wandeling van 42 kilometer met een flink hoogteverschil bij Mount Robson was hier mijn meest uitdagende wandeling. De 4 opeenvolgende wandelingen die ik omdoopte tot de 4 Daagse van de Rocky Mountains waren direct de perfecte voorbereiding op de Nijmeegse 4 Daagse.

Deel 1 van mijn reis sloot ik af met mijn 32e verjaardag in Toronto. De dag erop deed ik mezelf een bezoek cadeau aan de imposante Niagara watervallen. Een laatste bezoek aan de stad New York was een perfecte afsluiter van deel 1 van mijn reis.

Na een succesvolle 4 Daagse ging ik verder met deel 2 van mijn reis. Het begon met een maand reizen in Nederlandstalig gebied. Op Curaçao vond ik de benodigde verkoeling na de tropische temperaturen in Nederland. De duikcursus op Curaçao was een intense ervaring waarmee er een nieuwe wereld voor me open ging waar ik later in de reis nog meer plezier van zou hebben. Maar ook de vele mooie baaitjes met wit zand en kraakhelder water en de Christoffelberg zijn erg mooie plekken op Curaçao. Op Sint Maarten beleefde ik vervolgens een enorm indrukwekkende ervaring met het van dichtbij zien van zeer laag overkomende vliegtuigen. Het laatste deel van het Nederlandstalig stuk van de reis bracht me naar het prachtige ongerepte binnenland van Suriname.

De reis ging verder met 1 hele mooie dag in Rio de Janeiro. Met het grote Jezusbeeld boven Rio bezocht ik een wereldwonder. Het uitzicht vanaf die plek was erg bijzonder. Na een lange vlucht kwam ik aan op de andere kant van de wereld in Nieuw Zeeland. Maar eerst was Frans Polynesië aan de beurt. Het oversteken van de datumgrens en zo 1 dag terug in de tijd reizen was een bijzondere ervaring. De prachtige eilanden Moorea en Bora Bora vormden een mooie tropische beloning. De mooiste ervaring was hier het snorkelen met bultruggen. Maar ook het kraakheldere water bij Bora Bora zal ik niet snel vergeten.

Na 2 weken op een wat rustiger tempo ging ik terug naar Nieuw Zeeland. Hier stortte ik me direct vol in de roadtrip door dit prachtige land. Het Noordereiland had veel te bieden met een ruige kust, maar ook een kust vol mooie eilandjes. Ook hier heb ik enorm grote bomen gezien. Het gepruttel van diverse warmwaterbronnen bij Rotorua was ook erg bijzonder. De overtocht naar het Zuidereiland bracht me een verrassend tropisch uitziend landschap. Dit deel van Nieuw Zeeland verraste me. De 70 kilometer lange wandeling van de Queen Charlotte Track en de wandeling in het Abel Tasman Park waren hier erg mooi. Om het af te maken volgde hier 1 van de meeste heftige en gave ervaringen van mijn leven in de vorm van een skydive. Echt waanzinnig gaaf om te doen. De gletsjers en bergen van Nieuw Zeeland waren zoals ik me het land had voorgesteld. Terug op het Noordereiland maakte ik met de Tongariro Crossing nog 1 van de mooiste wandelingen die ik ooit heb gemaakt. Het einde op de Coromondel Peninsula met ook nog het ontmoeten van een bekende uit Nederland was de perfecte afsluiting van Nieuw Zeeland.

De oversteek naar Australië volgde. Na een paar rustige dagen in Sydney en het zien van het beroemde Opera House en de Harbour Bridge stortte ik me ook hier in een mooie roadtrip. Eerst bezocht ik de prachtige Blue Mountains. Een erg fijn startpunt van mijn roadtrip door Australië. Na de stop een stukje in het binnenland was de oostkust aan de beurt. Dagelijks op de mooiste stranden staan wende al snel. Ook voor de oostkust was er veel moois te zien op Fraser Island, de Keppel Islands, de Withsundays en Magnetic Island. Op Magnetic Island zag ik een koala met een kleintje, echt prachtig om te zien. Op Fraser Island zag ik naast het prachtig helderblauwe Lake Mc Kenzie ook nog een wilde Dingo (soort wilde hond). Na een lange roadtrip vond ik in het tropische Cape Tribulation mijn meest Noordelijke punt. Op de terugweg naar Sydney was een duik in het Great Barrier Reef een prachtige ervaring om mee te maken. Een 2e bezoek aan de Withsundays met veel tijd op het fijne en oogverblindend witte Whitehaven Beach was erg fijn. Ook het uitzicht vanaf de nabijgelegen heuvel de Hill Inlet was hier erg bijzonder. In Bundaberg kreeg ik helaas geen schildpad te zien die eitjes kwam leggen. Tijdens het snorkelen en duiken heb ik gelukkig wel meerdere schildpadden van dichtbij gezien. Terug in Sydney reed ik door naar Melbourne. Vlakbij de stad vormen de indrukwekkende rotsformaties gelegen aan The Great Ocean de belangrijkste bezienswaardigheid in dit deel van Australië. Via een pinguïn kolonie en een goudmijn ging ik terug naar Sydney. Het zien van een grote groep kangoeroes was hier een bijzonder moment. Na de koala had ik eindelijk ook deze iconische Australische dieren gezien. Dat er ook een kangoeroe bij zat met een kleintje in de buidel maakte het helemaal af.

Vanuit Sydney vloog ik naar het middelpunt van de Outback. Een bezoek aan de beroemde rots Uluru was erg bijzonder. Maar ook de Kings Canyon , de rotsformaties van Kata Tjuta en de omgeving van Alice Springs waren erg mooie plekken in deze omgeving. De zandstorm die voor Uluru langs trok was een erg speciaal gezicht. Op de overnachting buiten onder een afdakje tijdens een enorme onweersbui kan ik achteraf ook met een glimlach terugkijken.

De Westkust was de volgende bestemming. Met een bezoek aan de oude Fremantle gevangenis en een mooi scheepvaartmuseum met resten van het oude Nederlandse schip de Batavia begon de reis hier ook erg goed. Het mooie Rottnesst Island met de bijzondere quakkas (soort kleine kangoeroe) was ook erg mooi. In een paar dagen stond ik vervolgens in diverse mooie landschappen met een roze meer als bizar hoogtepunt. Verder noordwaarts werd het landschap steeds ruiger en roder van kleur. Op de lange weg vormden de enorme roadtrains ook een belevenis op zich. De weg voerde onder andere langs The Great Ocean Road van het Westen bij het Kalbarri National park. Ook de kloven bij het Karijini National Park waren prachtig, hier heb ik heerlijk kunnen zwemmen in natuurlijk water. Verder waren ook aan de Westkust vele mooie witte stranden met helder blauw water te vinden. Ook aan de Westkust kon ik zo een verkoelende duik nemen bij het mooie Turquoise Bay. Na een lange rit door het binnenland waren er bij Esperance en Albany nog vele mooie plekken te bezichtigen. De stranden en ook de rotsachtige kust waren ook hier echt prachtig en imposant. Het was een bijzondere ervaring om eindelijk een keer een witte kerst mee te maken op een wit strand in Australië. De temperatuur was hier ook een stuk aangenamer dan ik van de kerst in Nederland gewend ben. Het zien van 2 kangoeroes op het strand was ook erg bijzonder. Na een lange reis door Australië was ik terug in Sydney. Het was een bijzondere plek om met een grootse vuurwerkshow het nieuwe jaar in te luiden. Met nog 2 relaxte dagen in de stad sloot ik mijn reis aan deze kant van de wereld mooi af.

Aangekomen in Azië was de omschakeling enorm. Nu was ik al vaak in Azië geweest, maar na 4 maanden in Nieuw Zeeland en Australië gereisd te hebben was de cultuurshock erg groot. Op het tropische eiland Palawan met de mooie strandjes en kleinere eilandjes kon ik gelukkig snel weer wennen aan Azië. Het mooie rotsachtige landschap bij El Nido herkende ik direct van het televisieprogramma Expeditie Robinson dat een aantal keren in deze regio is opgenomen. Na 10 jaar weer terug zijn in Bangkok vond ik ook erg bijzonder. Het opnieuw bezoeken van de Grand Palace en de enorme liggende Boeddha was erg bijzonder. Een fietstocht door Bangkok liet me deze keer ook nog een andere kant van Bangkok zien. De grens over in Myanmar bezocht ik de 1e mooie tempels en Mandalay en volgde een mooie reis per boot naar Bagan. Met het bezoeken van de vele tempels bij Bagan maakte ik een betoverend mooie ervaring mee in het bijzondere Myanmar. Een afsluitende ballonvaart over de tempels maakte het helemaal af. Bij aankomst in India moest ik flink wennen aan de vele prikkels in het chaotische Delhi. Na gewend te zijn aan de chaos was het ook wel weer erg bijzonder om mee te maken. Via een aantal mooie forten kwam ik aan bij de bijzondere Taj Mahal. Nadat de mist optrok kon ik ook dit wereldwonder in volle glorie bewonderen. De stad Varanasi met crematies aan het water was ook een bijzondere plek om te bezoeken. In de kleinere dorpjes vond ik gelukkig ook een rustig deel van India. De tijger heb ik helaas niet weten te vinden, maar als alternatief was een luipaard zien in het wild ook erg bijzondere ervaring.

Na India heb ik thuis een heerlijke reispauze gehad van een paar weken met als hoogtepunt de 70e verjaardag van Mam.

Met hernieuwde energie begon ik aan het 3e deel van mijn reis in Argentinië. De natuur in het zuiden van Argentinië in Ushuaia en Patagonië was echt geweldig. Hier heb ik in de omgeving van Ushuaia en El Chalten een aantal prachtige wandelingen gemaakt. Maar ook de boottocht die ik vanaf Ushuaia maakte was erg bijzonder. Zo dicht bij Antarctica zijn was al bijzonder, maar tijdens de boottocht zag ik 3 soorten pinguïns, zeeleeuwen en bultruggen van dichtbij en dat alles in een prachtige bergachtige omgeving. De enorme Perito Moreno gletsjer was ook nog een geweldig natuurfenomeen om te zien. Het aanschouwen van enorme stukken afbrekend ijs en een wandeling op de gletsjer waren erg bijzonder. Het uitzicht over de gehele gletsjer is bijna niet te bevatten zo groot. Terug in Buenos Aires ervaarde ik bij San Lorenzo en Argentinos Juniors de geweldige sfeer van het Argentijnse voetbal.

De dag na de wedstrijd van Argentinos Juniors op 1 april veranderde mijn reis heel abrupt. Het droevige nieuws uit Nederland zette de hele wereld plots op zijn kop.

Ineens stond ik met tranen in mijn ogen naar de prachtige Iguazu watervallen te kijken. Na het besluit om Argentinië af te ronden en daarna terug naar huis te gaan heb ik gelukkig nog wel kunnen genieten van deze geweldige watervallen. Terug in Buenos Aires had ik nog een intense ervaring op mijn laatste avond. De voetbalwedstrijd van Boca bijwonen was echt fantastisch. Ondanks de regen tijdens een deel van de wedstrijd was de sfeer echt waanzinnig mooi in het stadion.

Terug in Nederland kwam ik terecht in een crisis. Het was wel fijn om deze samen met de familie te kunnen verwerken. Gelukkig was de bruiloft van Joost en Joelle nog een mooie gebeurtenis. Ook het weekend met de familie in Zeeland was erg fijn.

Na een paar onverwachte weken thuis pakte ik met een 4e deel mijn wereldreis toch weer op. In 4 weken Mexico heb ik wederom veel bijzondere dingen gezien. Vooral de vele Maya steden waren geweldig om te bezoeken. Bijzonder is dat Pap de Maya’s altijd al interessant heeft gevonden en nu stond ik dan in de diverse Maya steden. Zo heb ik Pap toch een beetje laten meereizen naar deze bijzondere historische plekken. Ik vond het zelf ook heerlijk om door de Maya steden heen te dwalen. Mexico bleek met een mooie kloof en een aantal mooie kleurrijke steden nog meer moois in petto te hebben. Op het relaxte Holbox eiland beleefde ik nog een paar fijne dagen. Vooral de vele flamingo’s die bij de zonsondergang te zien waren vond ik erg bijzonder. Het snorkelen met de imposante walvishaaien op de laatste dag was een prachtige ervaring om Mexico mee af te sluiten.

Na een paar dagen thuis volgde er zelfs nog een 5e deel van mijn wereldreis. Ter afsluiting maakte ik een bijzondere roadtrip door Noorwegen vanuit Nederland via Duitsland, Denemarken en Zweden. Om de lange autorit goed te verdelen bezocht ik de mooie stad Kopenhagen in Denemarken. Na het oversteken van een hele lange brug bezocht ik in Zweden ook nog het mooie Malmö aan de overkant van Kopenhagen gelegen. Na een grondige controle in Zweden heb ik in Noorwegen gelukkig heerlijk kunnen genieten van de natuur. Het landschap met de vele mooie fjorden, meren en bergen was echt prachtig. Ik maakte ook hier een aantal prachtige wandelingen. Relatief dicht bij huis bevond ik me in een ongelofelijk mooi landschap. Met een mooie afsluiter op Ameland kwam mijn wereldreis dan toch ook definitief ten einde.

Ik blij dat ik met de laatste 2 hoofdstukken de reis op een mooie manier heb kunnen afronden. Wel was ik in de periode na 1 april net wat minder onbezorgd en vrij in mijn hoofd als in de periode daarvoor vanwege de situatie thuis.

Terugkijkend op de gehele wereldreis was het een ervaring om nooit te vergeten. Ik houd er een zeer voldaan en dankbaar gevoel aan over dat ik zoveel mooie plekken heb mogen zien en beleven.

Ik wil iedereen bedanken voor het volgen van mijn reisblog. Het gaf me steeds net wat extra motivatie om mijn reis zo goed mogelijk te beschrijven. Dit is de laatste blog over deze wereldreis. Wel wil ik de site aanhouden om mogelijke reizen in de toekomst te kunnen beschrijven. Als ik weer de kans krijg om de prachtige wereld in te trekken en voor mij nog nieuwe plekken te bezoeken zal ik dat zeker niet nalaten. Met het afronden van deze wereldreis is mijn reislust namelijk zeker nog niet verdwenen. Met de wetenschap dat ik nog niet klaar ben met reizen als het aan mij ligt sluit ik ook deze laatste reisblog traditiegetrouw af met:

Tot een volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Jacqueline:
    12 augustus 2019
    Mooi Bram! Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen.
  2. Gerard Janssen:
    12 augustus 2019
    Hallo Bram. Wat heb jij allemaal gezien en beleefd. Wij zijn net terug van twee weekjes op de camping bij Zwolle,was ook leuk ha -ha. En nu weer het "gewone leven". Ik zelf ben gestopt met voetballen,maar ik zal je beslist nog wel eens langs het veld tegen komen. Met jou reiservaring zul je genoeg te vertellen hebben. Groetjes en tot kijk Gerard.
  3. Paul Seeger:
    12 augustus 2019
    Mooie samenvatting van een geweldige belevenis die ze je nooit meer afpakken.
    Ook wij hebben door jouw verslagen en foto's veel mee kunnen beleven.
    Groetjes mam & pap.
  4. Daan ten Haaf:
    14 augustus 2019
    Tot een volgende keer Bram! We kijken uit naar je volgende reisverslag! ;)
  5. Toos Tiebosch:
    20 augustus 2019
    ja Bram , een enorme ervaring . Telkens bij het herlezen en kijken naar welke foto ook , beleef je het weer. ik heb genoten van jouw reisverslag .hartelijke groet Toos
  6. Mart:
    22 augustus 2019
    Mooie samenvatting! Echt bizar die reis van jou, daar doen de meeste mensen hun hele leven over :D
    Op naar de volgende reis!