Beautiful British Columbia!

27 juni 2018 - Jasper, Canada

Vancouver
Het meest interessante deel van de stad vond ik het gebied rondom de haven en het vliegveld voor de watervliegtuigen. Bij het binnenlopen in dit gebied zag ik direct een Nederlandse bezienswaardigheid liggen. Een cruiseschip van de Holland Amerika Line lag hier aan de kade. Toch leuk om een stukje Nederland tegen te komen. Verder is het leuk om bij de watervliegtuigen te kijken. Deze vliegen af en aan. De meeste vliegtuigen gaan naar en komen van Vancouver Island. De 1e middag heb ik hier doorgebracht. Ik heb de Holland Amerika Line ook weer zien vertrekken, ook een mooi gezicht.

Stanley Park
De 2e dag in Vancouver heb ik een flinke wandeltocht gemaakt. Meteen weer een goede 4 daagse training. Het tussen 2 stadsdelen op een soort van eilandje gelegen Stanley Park is een fijne plek in de stad. Ik ben langs de buitenkant gelopen. Hier heb je een mooi uitzicht op de stad en het havengebied. Vervolgens ben ik een grote brug overgestoken naar het noordelijke deel van de stad. De brug heeft wel iets weg van de Golden Gate Bridge. Maar dan een stuk kleiner en groen van kleur. Aan deze kant van de stad heb ik het Capilano park bezocht. De Cleveland dam is een mooi hoogtepunt van dit park. Ze laten er in deze periode van het jaar veel water doorheen stromen. Het is net een grote waterval. Na de  mooie wandeling door het bos en langs de rivier ben ik de brug weer overgestoken. Nu ben ik langs de andere kant teruggelopen. Ook hier heb je een mooi uitzicht. Aan deze kant zie je vooral de grote zeeschepen varen. In combinatie met de ondergaande zon was het uitzicht hier ook erg mooi. Het laatste deel van de wandeling voerde door een gebied met voornamelijk veel plezierboten. Vooral het deel wat aan het water ligt vind ik erg mooi in Vancouver. Er hangt ook een fijne relaxte sfeer in de stad.

Vancouver Island
Op 1,5 uur varen van Vancouver ligt het eiland met dezelfde naam. Ik kwam aan in de hoofdstad van het eiland Victoria. De stad doet zeer Brits aan. Er zijn meerdere gebouwen uit de koloniale periode die het stadsbeeld bepalen. Het is een fijne stad om dit eilandbezoek mee te beginnen. Tijdens een wandeling in een park nabij het strand ben ik de muziek die ik hoorde gevolgd naar het strand en kwam ik op een waar strandfeestje terecht. Ik ben hier niet blijven hangen, maar vond het zeker met het uitzicht een bijzonder tafereel om te aanschouwen. Ook heb ik in Tofino nog een deel van de middag aan het strand gezeten. Ik had dit eerder in Californië verwacht, maar hier was het beter weer. Met een graad of 30 was het zeer aangenaam. Ik heb ook even een duik genomen. Het water is wel behoorlijk koud, maar eenmaal op het droge warmde ik snel weer. Maar naast deze leuke ervaringen staat Vancouver Island vooral bekend om de prachtige natuur en de vele wilde dieren die je er kan spotten.

Walvissen
De wateren rondom het eiland zijn een goede plek om walvissen te spotten. Tijdens mijn bezoek aan Vancouver Island heb ik 3 soorten walvissen gespot. Tijdens een boottocht vanaf Victoria gingen we op pad in een zodiac boot. Deze kleine boot haalt hoge snelheden. De wind aan boord was behoorlijk. Maar het was absoluut de moeite waard. Uiteindelijk was ik even terug in de Verenigde Staten. Tijdens de boottocht waren we de grens overgestoken. Daar troffen wij een groep orca’s aan. Omdat we in de Verenigde Staten waren moesten we 200 meter afstand houden, in Canada is dat 100 meter. Maar ook van deze afstand was het bijzonder om deze dieren in het wild te zien. Ze leven in groepen en hebben in het Engels een wat minder vriendelijke naam Killer Whale. Ze jagen in groepen op onder andere dolfijnen en zeeleeuwen.

De volgende 2 soorten walvissen heb ik gezien met een boottocht vanuit Tofino. Ook deze tour was met een zodiac boot. Ik zat ook nog eens voorin, daar voel je het meest van de ruige zee. Ik vond het eigenlijk wel een leuk ritje, het leek alsof ik in een achtbaan was beland. Na een tijdje varen troffen we de 1e walvis aan. Het was een grijze walvis. Deze voeden zich vrij dicht bij de kust. Om de minuut of 5 kwam het dier boven om naar adem te happen. Het was steeds duidelijk te horen als de walvis boven kwam. We hebben dit prachtige dier een tijdje mogen aanschouwen.

Na het bekijken van deze walvis zijn we naar dieper water gevaren om de volgende walvis met een beetje geluk te kunnen spotten. En het geluk was aan onze zijde. Tijdens het varen over de hoge golven zag ik in mijn ooghoek een zwarte gedaante die onderdook. De kapitein van de boot had het ook gezien en legde de boot stil. Vervolgens hebben we een kwartier gewacht zonder dat er iets gebeurde. Maar toen kwam na een relatief lange duik de bultrug plots tevoorschijn. In IJsland heb ik deze soort vorig jaar ook al eens gezien. Erg bijzonder om deze walvis opnieuw tegen te komen. Waar ik in Ijsland Na een tijdje mijn vingers niet meer voelde door de kou waren de omstandigheden nu wel erg aangenaam. Ook daar hadden we geluk mee tijdens deze boottocht. Na de lange duik kwam de walvis wat vaker boven en hebben we ook deze walvis goed kunnen zien. Bij het onderwatergaan kun je mooi de staart van de bultrug in het water zien verdwijnen. Ook deze walvistocht was een groot succes.

Beren
Het eiland is ook een zeer geschikte plek om beren in de natuurlijke habitat te kunnen aanschouwen. Wat mij betreft is dit het hoogtepunt van het eiland. De 1e berensoort heb ik gezien met een boottochtje ook vanuit Tofino. Deze keer gingen we niet richting de zee, maar landinwaarts. We gingen met de boot een inham in richting het leefgebied van de beer. We deden dit tijdens laag tij. Er zijn 2 factoren die op dat moment samenkomen. Door het lage tij komen er krabben tevoorschijn en dit vinden de beren wel een lekker hapje. Al vrij snel vonden we de 1e beer, deze liep over het strand. We hebben deze zwarte beer een tijdje kunnen volgen totdat deze weer in de bosjes verdween. Dit was tevens de laatste beer die we gezien hebben tijdens deze tocht. Mede door het warme weer bleven de meeste beren weg van de kust. De volledig zwarte kleur van deze beer en de dikke vacht maken het voor de beer niet heel comfortabel in het zeer warme weer dat hier ook niet zo vaak voorkomt. Het was zeer geslaagd dat we deze beer een tijdje hebben mogen volgen in een mooi landschap.

Zeker 1 van mijn hoogtepunten tijdens de reis tot nu toe volgde 2 dagen later. Opnieuw gingen we met een boot landinwaarts op zoek naar beren. Vanaf Telegraph Cove gingen we ditmaal 2 uur landinwaarts met de boot tot aan de Knight Inlet. We begonnen in dichte mist, toen de mist op begon te trekken leverde dit zeer fraaie plaatjes op. Bij de bestemming aangekomen was de mist gelukkig volledig verdwenen. De boot werd aangemeerd en we stapten over op een kleinere boot om dichterbij te kunnen komen en iedereen een goed zicht te kunnen bieden. Vrij snel troffen we de 1e beer van de dag aan. Deze keer betrof het een Grizzly beer. Een erg imposant dier om te zien. Het hoogtepunt van de dag was dat we een moedergrizzly zagen met 2 kleintjes. We konden er met de boot erg dichtbij komen. Beren voelen zich vanaf het water niet bedreigd omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben vanaf het water en de mens niet op ze jaagt, maar ze alleen bewondert. Zo konden we geruime tijd de 3 beren aanschouwen. Het was zeer indrukwekkend om deze wilde Grizzlys van zo dichtbij te kunnen zien in de eigen leefomgeving. En dat ook nog eens in het mooie wildernisdecord waar we ons in bevonden.

Overig wildleven
Tijdens de boottochten was er meer te bewonderen dan alleen walvissen, beren en de mooie natuur. Er zijn nog 3 diersoorten die erg tof waren om te zien. Tijdens de zwarte berentocht vonden we de 1e adelaar. Ook bij de andere boottocht hebben we deze enorme vogel mogen aanschouwen. We zagen 1 adelaar ook wegvliegen, dan zie je de enorme spanwijdte van deze vogel pas goed.

Tijdens de walvistocht vanuit Tofino kwamen we ook nog een zeeotter tegen. Dit is denk ik het meest relaxte dier dat ik ooit in het wild heb gezien. De zeeotter lag heerlijk op de rug te dobberen alsof hij lekker op vakantie was. Onze aanwezigheid leek hem totaal niet te deren. Een erg grappig dier om op deze manier in het wild te zien.

Met de boottocht op weg naar de Grizzly beren kwamen we ook nog een groep dolfijnen tegen. Het leuke was dat ze een tijdje meezwommen en sprongen achter de boot. Er doken er steeds meer op. Ook dit was erg bijzonder om te zien.
Vancouver Island was een erg mooi begin van mijn roadtrip door Canada. Inmiddels ben ik landinwaarts gereisd om nog meer mooie Canadese natuur te ontdekken.

Tot de volgende keer.

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    27 juni 2018
    Weer een mooi, bijna jaloers makend verslag.
    Dieren zien in hun natuurlijke omgeving blijft altijd mooi en bijzonder.
    Vooral dieren die bij ons niet voorkomen en die we enkel kennen van foto's, films of soms in een dierentuin.
    Wij kunnen een beetje meegenieten door jouw foto's en filmpjes.
    Maar het blijft surrogaat.
    Er gaat niets boven live in de natuur.
    Gennepse groetjes mam & pap.
  2. Truus Verriet:
    Weer een prachtig verhaal Bram
    Het lijkt me een beetje angstig in zo'n boot die hard vaart en dan nog hoge golven maarr Jij bent nogal wat gewend dat scheeld .
    Veel sucses met je verdere avonturen
    Tot het volgende verslag .
    Groetjes Uit Leuth
  3. Toos Tiebosch:
    he Bram , prachtig om dit op afstand te zien , hartelijke groet uit Gennep
  4. Mart:
    29 juni 2018
    Hey Bram, super gaaf weer en wederom erg herkenbaar 😁. Wij hebben dezelfde berentocht gedaan, echt één van de gaafste dingen in m’n leven, nog steeds! En je hebt echt geluk gehad met die Orca’s, super vet, die hebben wij toen helaas niet kunnen spotten! Alvast succes met de vierdaagse. Gr, Mart
  5. Joost:
    29 juni 2018
    Walvissen, beren, orca's... Geweldig zeg!
  6. Nel Verriet:
    1 juli 2018
    Hoi Bram,
    Fijnom mee te kunnen lezen en van de mooie foto,s te genieten.goede reis verder.
    ome Jan en tante Nel.
  7. Nel Verriet:
    5 juli 2018
    Bram ,waar je ook bent,een hele fijne verjaardag! groetjes ome Jan en tante Nel.
  8. Piet philipse:
    5 juli 2018
    We hebben weer genoten van jou levendige verslag groetjes