Op weg naar de Rocky Mountains

8 juli 2018 - Toronto, Canada

Kamloops
Na mijn indrukwekkende verblijf op Vancouver Island ben ik landinwaarts gereisd richting de Rocky Mountains. Tijdens het 1e deel van de autorit leidde de route langs Vancouver. Ik kreeg hier een déjà vu van San Francisco. Ook hier had ik uitzicht op de eerder gepasseerde brug en de stad. Daarna kwam ik in een flinke file terecht rondom Vancouver en de voorsteden. Met ruim een uur vertraging kwam ik aan in mijn eerste stop Kamloops.

Paul Lake
Vlakbij Kamloops heb ik een rustig dagje doorgebracht aan het Paul Lake Provincial Park. Met zo’n mooie bekende naam moet het wel een mooi park zijn. En dat is het inderdaad. Ik heb een deel langs het meer opgewandeld en ook een heuvel beklommen met mooi uitzicht over het meer. Voordeel van het park is dat het bij toeristen niet heel bekend is. Op een schoolbus vol met kinderen en een paar Canadese mensen na heb ik hier geen andere toeristen gezien. Ik heb er een heerlijk relaxt dagje gehad.

Wells Gray
De volgende stop was het Provincial Park Wells Grey. Vlakbij het plaatsje Clearwater ligt dit mooie park. Mijn accommodatie was ook nog eens gelegen aan het Dutch Lake. Ik voelde me direct welkom.

Watervallen
Het park wordt ook wel het park van de watervallen genoemd. Er zijn er meer dan 30 die ze een naam hebben gegeven. Ik heb er zelf een aantal mooie exemplaren van mogen bewonderen. Er zijn er 2 die er voor mij uitsprongen.

De 1e daarvan is Dawson Falls. Het wordt ook wel de kleine Niagara genoemd. Ik zal later bevoordelen of ik die vergelijking terecht vind. Feit is dat het een zeer indrukwekkende waterval is met een enorme waterkracht. Vooral de breedte van 107 meter maakt de waterval indrukwekkend.

De 2e waterval die ik erg mooi vond is de Helmcken Falls. Bij deze waterval is het juist de hoogte van 141 meter die indruk maakt. Ook het landschap rondom de waterval is erg mooi. Om het mooie plaatje af te maken was er ook nog een regenboog voor de waterval te zien. De vele muggen rondom de watervallen waren minder prettig, maar maakten ze zeker niet minder indrukwekkend om te zien.

Alpenweide
Het volgende hoogtepunt van dit mooie park is een alpenweide vol met mooie bloemen. Na een relatief korte klim bereik je deze alpenweide. Een erg mooi landschap zeker met de bergtoppen in de verte. Dit provinciale park was een prima voorproefje op al het moois wat er in de Rocky Mountains te zien is.

Jasper
Met een neefje die Jasper heet was dit nationale park natuurlijk al een interessante plaats om te bezoeken. Dat ik dan ook nog eens verbleef in het Jasper Downtown hostel in het plaatsje Jasper in het Jasper National Park was bijzonder te noemen. Om de 1e avond in stijl af te sluiten heb ik nog een pizza gegeten in de Jasper Pizza Place. Buiten de bijzondere naam is Jasper ook echt een prachtig nationaal park.

Maligne Canyon
Deze kloof was het eerste hoogtepunt dat ik bezocht heb in Jasper. Het is een mooie smalle kloof waar je de kracht van het water van dichtbij kunt zien. Een waterval in het hogere gedeelte van de kloof is het mooiste deel van deze kloof. Waar de kloof breder wordt is het nog interessant om te zien dat er onder een rotswand water in de rivier stroomt. Dit water blijkt uit het nabijgelegen Medicine Lake te komen. Ondergronds zijn meer en rivier verbonden met elkaar. Water stroomt zo vanuit het meer de rivier in.

Bald Hills
Tijdens mijn 2e dag in het Jasper National Park heb ik een mooie wandeling gemaakt in de Bald Hills. Middels een steile klim en een stijging van 500 meter kom je boven de bovengrens uit op de top van een heuvel. Het uitzicht van 360 graden vanaf de top is werkelijk prachtig. Je kijkt er op het Maligne Lake. Het meer is erg mooi blauw van kleur. Verder kijk je op diverse bergtoppen en een gletsjer. Deze dag was het ook heerlijk warm en helder weer. Ik ben lang op de top blijven zitten om te genieten van dit uitzicht.

Mount Robson
Op een uurtje rijden vanaf Jasper heb ik ook nog 1 dag doorgebracht in het prachtige Mount Robson Provincial Park. Het park staat in het teken van Mount Robson. Met 3.954 meter hoogte is het de hoogste berg in de Rocky Mountains. Ik heb daar de Berg Lake trail gelopen. De trail is 21 kilometer lang en het eindpunt is 725 meter hoger dan het beginpunt. Veel mensen kamperen aan de trail en doen er 2 of 3 dagen over. Ik had naar 1 dag en heb de 42 kilometer in 1 dag gelopen. Een goede 4 daagse training is dit wel te noemen. Na 4,5 kilometer voert de wandeling eerst naar Kinney Lake. Het meer is superhelder en de weerspiegeling van de bergen in het meer is een grandioos mooi gezicht. Na een flinke fotosessie ben ik doorgelopen. In de 1e 11 kilometer is de stijging in totaal maar 100 meter. Het lastigste deel van de wandeling is tussen kilometer 11 en 16, in deze 5 kilometer is de stijging 500 meter. Er zijn een drietal mooie watervallen aan de route die ook tijdens de broodnodige pauzes voor een mooi uitzicht zorgen. De Emperor Falls is de mooiste van de 3. Bij deze waterval kun je probleemloos tot aan een meter van de onderkant van de waterval komen. Erg vet om zo dicht bij een waterval te staan. De waterval is aan het einde van de flinke klim een fijne beloning. De laatste paar kilometer naar het Berg Lake zijn weer een stuk vlakker. Onderweg naar het meer zag ik de 1e glimp van de Berg Glacier die gelegen is aan het meer. Dit was weer een zogenaamd wauw moment. Bij het meer aangekomen werd dit gevoel alleen maar sterker. Ook dit meer is zeer helder. Maar de gletsjer die op de flank van Mount Robson ligt en aan het meer grenst is de ware attractie bij dit meer. Het is echt een prachtige plek. En omdat het zover van de grote weg af ligt is het er ook heerlijk rustig. Ik heb ook op deze prachtige plek weer heerlijk genoten. Uiteindelijk moest ik helaas weer terug gaan lopen. Met 42 kilometer in de benen en een voldaan gevoel reed ik weg bij dit mooie park. Het leuke is dat voor ik naar Canada reisde ik nog nooit van dit park had gehoord. Het lag toevallig op de route en een Canadees die ik ontmoette bij de alpenweide tipte me dit park. Het was een zeer goede tip van deze man.

De weg van Jasper naar Banff
Na Jasper ben ik doorgereden naar Banff. De weg voert langs wederom een prachtig landschap. Aan beide kanten van de weg zijn bergtoppen te bewonderen. Verder zijn er diverse mooie meren en gletsjers gelegen aan deze weg. Ook is er de kans om wildlife te spotten langs de weg. In totaal heb ik 3 keer een zwarte beer gezien aan de weg. Het blijft mooi om beren in het wild te zien. Qua beleving kan het echter niet op tegen de eerdere berenexcursies. Een file aan auto’s en een soort klopjacht om een glimp van de beer op te vangen helpen hier niet bij.

Peyto Lake
Er liggen talloze mooie plekken aan de weg, maar het Peyto Lake stak er voor mij echt bovenuit. De kleur blauw van dit water lijkt nep te zijn, het is bijna niet te geloven dat het natuurlijk is. Er stroomt rotspoeder het meer in dat ontstaat door erosie in de gletsjer die het meer vult. Vandaar de bijzondere kleur.

Canada Day
Aangekomen in het plaatsje Banff in het Banff National Park bleek het de dag erop Canada Day te zijn. Het is de verjaardag van het land. In het plaatsje bleek een parade te zijn. Deze half uur durende optocht heb ik ook nog even meegepakt. Het heeft iets weg van een carnavalsoptocht maar dan met Canada als thema. Leuk om ook zoiets te zien.

De dagen na Canada Day ben ik volop de natuur van de Rocky Mountains ingetrokken.

Meer hierover in het volgende verslag.

Met reizende groet,

Bram

1. Daan ten Haaf:
    8 juli 2018
    Wat een overweldigende natuur daar! Mooi verslag weer en schitterende plaatjes heb je geschoten!
  2. Paul Seeger:
    8 juli 2018
    Weer genoten van jouw verslag.
    Bijna weer naar Nederland voor een tussenstop met de 4-daagse als uitdaging.
    En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag .
    Gennepse groetjes mam & pap.
  3. Toos Tiebosch:
    13 juli 2018
    nog proficiat met jouw verjaardag , 8 juli .Ja Bram , het is allemaal prachtig .
    succes met de 4daagse !!