Prachtige natuurparken en kermis Las Vegas

7 juni 2018 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Na het vorige verslag heb ik de kust achter me gelaten vooral een aantal prachtige natuurparken bezocht. Tussendoor heb ik ook nog een bezoek gebracht aan de grote mensen kermis  Las Vegas.

Muir Woods
Na het oversteken van de Golden Gate Bridge ben ik naar het halfuur verderop gelegen Muir Woods gegaan. In dit park groeit de hoogste bomensoort van de wereld de Redwood Tree. De hoogste Redwood staat in het Redwood National Park en is 115 meter hoog! De hoogste in Muir Woods is ongeveer 85 meter hoog. Een wandelpad langs een klein riviertje voert je langs een aantal van deze bomen. Het is zeer indrukwekkend om onder deze reuzen door te lopen.

Yosemite
Het park is vooral bekend om de vele enorme rotsformaties zoals El Capitan en Half Dome. El Capitan is een rots die vrijwel recht omhoog loopt, ze beklimmen de rots in meerdere dagen hangend aan touwen. Een groot deel van deze rotsen staat in de Yosemite vallei. Ook zijn er meerdere grote watervallen in deze omgeving. De grootste waterval is de Yosemite Falls. Via een wandelpad ben ik tot bovenaan de waterval geklommen. Ondanks de mistige omstandigheden was er een mooi uitzicht op de waterval en de vallei.
Tijdens een andere wandeling heb ik nog 2 grote watervallen bezocht. Deze waren te bereiken via de Mist Trail. De naam werd al snel duidelijk. Door het warme weer was de waas van de waterval wel lekker verkoelend. De watervallen zijn in deze tijd van het jaar zeer krachtig door smeltende sneeuw op de hogere toppen van Yosemite.
De Laatste dag in Yosemite ben ik Clouds Rest opgeklommen. De top ligt net boven de 3.000 meter hoogte. Het was een moeilijke hike omdat er op de te beklimmen hellingen nog volop sneeuw slag in dit hoger gelegen gedeelte van Yosemite. Vooral de afdaling was erg lastig. Normaal is er een pad dat je hier kan volgen, in de sneeuw was het pad amper te vinden. Middels voetstappen van andere wandelaars en een beetje hulp van Google Maps heb ik de weg weten te vinden. Maar de beloning op de top was het helemaal waard. Vanaf de top heb je een 360 graden uitzicht op de omliggende bergen van de Sierra Nevada en de eerder genoemde lager gelegen rotsformaties. Vooral het uitzicht op Half Dome is erg mooi vanaf deze plaats. Ook Yosemite was het bezoeken meer dan waard.

Sequoia
Na de hoge bomen in Muir Woods ben ik naar een park gegaan met de grootste boom ter wereld qua omvang, de General Sherman Tree. Het betreft een reuzensequoia die alleen in dit deel van de wereld voorkomt. De boom is 84 meter hoog, de omtrek is 31 meter en de doorsnee 11 meter. Het is echt een reuzenboom! In dit gedeelte van het park genaamd Giant Forest groeien meerdere van deze reuzenbomen. Na afloop had ik wat nekklachten van het omhoog kijken, maar het zijn echt indrukwekkende bomen.

Death Valley
2 dagen na het lopen in de sneeuw ben ik door de woestijn heen naar Las Vegas gereden. Hier was het 45 graden! Het contrast in landschap en weersomstandigheden is echt bijzonder groot in Amerika. Dat vind ik 1 van de meest bijzondere dingen van de roadtrip. Het mooiste deel van de woestijn is de Death Valley. Hier zijn meerdere mooie bezienswaardigheden. De 1e bezienswaardigheid zijn de zandduinen. Met mooie bergen op de achtergrond is dit een erg mooi gezicht. Er stond een nirrt verkoelend briesje, maar het uitzicht maakte het helemaal goed. Het volgende mooie punt heet Badwater. Op zijn Nederlands klinkt dit wellicht wel goed, maar het is Engelstalig helaas. Het is een zoutvlakte met een gedeelte waar een poel met water te vinden is. Water is bijzonder in de woestijn. Het water stinkt enorm, dus is niet bruikbaar voor mensen.
Het mooiste gedeelte van de Death Valley vond ik de zogeheten Artist Drive. Dit zijn bergen met een heel kleurenpalet aan kleuren. De kleuren ontstaan door diverse mineralen die in de rotsen te vinden zijn. De woestijn van Death Valley is een erg mooi gebied om te doorkruisen op weg naar Las Vegas. De kleurrijke Artist Drive was qua kleuren een soort van mooie opwarmer voor de volgende bestemming: Las Vegas!

Las Vegas
Na de mooie rit door Death Valley zag ik vanuit het donker ineens een grote stad opdoemen met hoge gebouwen en heel veel licht. De bekende Strip was makkelijk te vinden door de skyline aan hoge gebouwen. Ik verbleef zelf op 10 minuten lopen van het midden van de Strip. Hotels/casino’s als Paris, Bellagio en Ceasers Palace waren daar te vinden. De Eiffeltoren was er ook te vinden. Niet veel verder stond ook nog het vrijheidsbeeld bij het New York casino. De leukste voor mij was het Venetian casino. Van de toren die op het San Marco plein staat is hier ook een kopie te vinden. Deze toren heb ik ook in het echt gezien. Zelfs een kopie van dit casino heb ik al eens gezien in het Las Vegas van het oosten Macau. Ik heb tijdens mijn 2 avonden in Vegas mijn ogen uitgekeken.

Hoover Dam
Voordat ik weer de natuur ben ingedoken heb ik ook nog een stop gemaakt bij de bekende Hoover Dam. Deze enorme dam weet de Colorado Rivier te temmen. Wederom een zeer interessante plek om te bezoeken.

Zion
Ook Zion is een kloof, net als bijvoorbeeld de Grand Canyon. Ik heb een zeer mooie wandeling gemaakt tot aan een uitkijkpunt van waar je de gehele vallei kunt zien liggen. Op de grond lijken er meerdere bergen te staan, maar vanuit de top zie je duidelijk dat het een enorme kloof is. Vanaf de top had ik een klein beetje het idee dat ik qua landschap halverwege de Grand Canyon zat. Daar leek het een beetje op. Het mooiste aan Zion vond ik het landschap lager in de Canyon. Het is met diverse rode tinten erg kleurrijk en je hebt er mooie gladde wanden.

Bryce Canyon
De dag erop stond de volgende kloof alweer op het programma. Deze kloof staat vooral bekend van de vele Hoodoos die hier te vinden zijn. Het zijn een soort van pilaren in het landschap(de foto zal het beter verklaren). Op hier heb ik een mooie wandeling gemaakt door de kloof heen. Net als bij de Grand Canyon daal je eerst af naar beneden om er vervolgens weer uit te klimmen. Het is alleen een stuk minder diep. Vanuit de Canyon heb je een erg mooi uitzicht op de Hoodoos. Maar ook vanaf de rand is het wederom een indrukwekkend landschap.

Cedar Breaks
Van deze bestemming had ik voor deze reis ook nog nooit gehoord. Ik verbleef in het stadje Cedar. Daar hing een foto van de Cedar Breaks. De receptionist wist me te vertellen dat het maar een korte omweg was naar deze plek. Het landschap lijkt een beetje op dat van Bryce. Omdat het op 3.000 meter hoogte ligt was er ook nog sneeuw te vinden in het landschap. Voordeel is dat het er een stuk rustiger is dan bij Bryce. Ik kon hier in alle rust genieten van opnieuw een prachtig landschap.

Arches
Dit park ben ik op de heenweg naar Monument Valley al eens gepasseerd. Het was bijzonder om na de vele mijlen/kilometers weer op enigszins bekend terrein rond te rijden. De naam van het park verraad al een beetje wat er te  zien is. Ik vond het rotsachtige landschap wel wat weg hebben van Monument Valley. Alleen zijn het hier de diverse natuurlijk ontstane bogen die de attractie vormen. Ook dit landschap is erg mooi.

Yellowstone
Hier ben ik nu, maar het verslag daarvan is voor de volgende keer.

Met reizende groet ,
Bram

1. Paul Seeger:
    7 juni 2018
    Je hebt alweer heel gezien.
    Wij ook middels jouw mooie foto's en jouw verhaal.
    Blijf genieten.
    Gennepse groetjes mam & pap.
  2. Bea:
    7 juni 2018
    Mooi zeg en leuk om te lezen. Gelijk ook goede training voor de Vierdaagse, je loopt heel wat kilometers. Veel plezier weer op je verdere reis!
  3. Joost:
    7 juni 2018
    Je zit niet bepaald stil Bram. Mooi om te zien (op afstand) wat je allemaal doet en meemaakt. Ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's
  4. Jos:
    7 juni 2018
    Heerlijk dat we mee mogen reizen met jou belevenissen
    Fijne tijd nog
  5. Daan ten Haaf:
    9 juni 2018
    Mooi verslag weer! En prachtige foto's van schitterende landschappen! Groesbeekse groetjes Daan en Elly
  6. Tineke Theloesen:
    10 juni 2018
    Prachtig wat je allemaal gezien en gedaan hebt!
    Verschillende parken hebben wij ook gezien en ook wij waren toen erg onder de indruk van al het natuurschoon!
    Ik ben benieuwd wat je van Yellowstone vind!
    Geniet van alles!
  7. Jeroen van Dongen:
    17 juni 2018
    Wederom een jaloersmakend verslag Bram. Blijf genieten, dan genieten wij met je mee!