Van LA tot San Francisco

27 mei 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

LA

Na het grote avontuur in de Grand Canyon ben ik in 2 dagen naar LA gereden. Het was een mooie route dwars door een woestijngebied tot aan de oceaan. Nu ben ik dus officieel aan de andere kant van de VS dan waar ik van start ging.

De 1e indruk van LA was niet best. Ik ben even in het centrum van de stad gaan kijken. De verwachtingen waren al niet heel hoog, maar bleken waar te zijn. Het centrum is erg troosteloos, er lopen veel zwervers rond en er valt weinig moois te zien. LA mist wat mij betreft de grootsheid van New York en de relaxte sfeer van Washington DC.

2e stop in LA was de Walk of Fame in Hollywood. Het is op zich wel aardig om de bekende namen te zien, maar ook hier vond ik het behoorlijk tegenvallen. Er lopen vooral mensen rond die je een toertje door Hollywood willen verkopen en Look A Likes van de bekende sterren die om aandacht schreeuwen. Deze waren vooral te vinden bij het beroemde Chinese theater. Hier vinden vaak premières plaats. Er zijn daar ook hand en voetafdrukken te vinden van bekende sterren zoals Michael Jackson. Na het maken van wat foto’s had ik het wel gezien daar.
Er waren nog wel 2 hoogtepunten in LA, een planetarium bij een sterrenwacht en de filmstudio’s van Warner Bros.

Griffith Observatory

Ik heb o.a. op televisie wel vaak mooie uitzichten gezien op LA. Met een beetje zoeken kwam ik de Griffith Observatory tegen. Dit is een sterrenwacht op een heuvel in LA. Het uitzicht op de stad is inderdaad erg mooi, in de verte kun je ook de oceaan zien liggen. Maar in de sterrenwacht bleek ook nog een heel mooi museum te zitten over het ontstaan van de aarde en het universum. Het hoogtepunt hier was het planetarium. Ik heb daar een erg mooie voorstelling gezien die gaat over de plaats van de aarde in het universum en hoe ze dit in de loop der eeuwen hebben ontdekt. Het was een duizelingwekkend spektakel. Het universum is echt niet voor te stellen groot.

Filmstudios Warner Bros

2e hoogtepunt van LA was mijn bezoek aan de studio’s van Warner Bros. In 2 uur tijd rijden ze je rond op dit complex en geven ze een kijkje achter de schermen. Er staan diverse gebouwen waar sets in staan van verschillende televisieseries. Hier wordt o.a. de sitcom The Big Bang Theory opgenomen en in het verleden ook o.a. Friends en Two And A Half Men. Je krijgt ook een aantal straten te zien die ze in series en films gebruiken. Met behulp van aankleding weten ze veel te maken van de paar gebouwen die er staan. Verder lieten ze een grasveld zien waar ze een bekende rugby scène van Friends hebben opgenomen. Als groot fan van Friends kende ik de scène wel, maar het grasveld was zo klein dat het bijna niet voor te stellen was dat ze dat hier hadden gefilmd. Als ze een kans zien het ter plekke op te nemen zijn ze heel creatief om dit waar te maken. De gids wist veel leuke feitjes te vertellen, dus dat was een extra pluspunt. Het hoogtepunt voor mij was eigenlijk net na de tour. Ze zetten je af bij studio 48. Hier is een soort museum waar de diverse stappen worden uitgelegd om een serie/film vorm te geven. Maar in dit museum staat ook de set van Central Perk uit de serie Friends. Deze hebben ze bewaard en hier tentoongesteld. Ook deze set ziet er kleiner uit dan je op televisie denkt. Erg tof om dit in het echt te zien. Je kon een foto laten maken op de bank van Friends, deze kans heb ik natuurlijk niet laten liggen. Om het af te maken heb ik nog een zware oscar vastgehouden.
Aan het eind van dag kun je lekker uitwaaien aan het strand van Santa Monica of Venice Beach. Dus na een stroeve start in LA heb ik ook hier weer een aantal mooie dingen gezien en gedaan. In LA moet je alleen wat langer zoeken dan in New York of Washington DC.

Roadtrip Highway 1
Na mijn bezoek aan LA was het tijd om de roadtrip te vervolgen richting San Francisco. De afstand tussen LA en San Francisco kan in 1 dag overbrugd worden, maar dat zou zonde zijn, want er is onderweg genoeg te zien. Een groot deel van de route heb ik over de populaire Highway 1 gereden. Ik heb eerst 2 stops gemaakt bij de badplaatsen Malibu en Santa Barbara. Het gedeelte halverwege LA en San Francisco  vond ik het mooiste. Je hebt er een mooie ruige kustlijn met ook een aantal mooie natuurparken. Ik heb op dit stuk van de route zeehonden, zeeleeuwen en zeeolifanten gezien. Erg leuk om in het wild te zien. Ik heb ook nog een stop gemaakt bij het merkwaardige plaatsje Solvang. Dit is een soort van Deense kolonie binnen Californië. Het is echt een totaal andere wereld ineens met een heel andere sfeer. Al met al was er genoeg te  zien op dit gedeelte van de route

San Francisco
Het 1e dat me in San Francisco opviel was dat de sfeer hier een stuk relaxter was dan in LA. Vooral het gebied rond de haven is een gezellige plek om rond te lopen. In de haven heb ik de Amerikaanse onderzeeër de USS Pampanito van binnen bekeken en het vrachtschip de Jeremiah O Brein. Beide schepen zijn ingezet in de 2e wereldoorlog. Vooral de onderzeeër was erg interessant om van binnen te zien. Ik had in Zuid-Korea al eens een Noord-Koreaanse onderzeeër van binnen gezien. Die was nog kleiner, maar 60 Amerikanen in dit ding is bijna niet voor te stellen.
Mijn 3 hoogtepunten in San Francisco waren echter de Golden Gate Bridge, Alcatraz en pier 39.

Golden Gate Bridge
Deze brug is natuurlijk een absoluut icoon van deze stad. Ik ben naar de brug toegelopen. De brug zat eerst gedeeltelijk in de mist gehuld, maar was nog altijd erg imposant. De brug is 2,7 kilometer lang en deze ben ik te voet overgestoken. Erg mooi om de  brug zo van dichtbij te kunnen bewonderen. Toen ik aankwam bij het uitkijkpunt aan de andere kant van de brug verdween deze helaas volledig in de mist. Bij het uitgaan van San Francisco ben ik de brug met de auto nogmaals overgestoken. Nu was er gelukkig geen mist. Ik ben opnieuw naar het uitkijkpunt gegaan en nu was het uitzicht wel perfect. Dit was het plaatje zoals ik het me had voorgesteld, prachtig!

Alcatraz
Ik heb ook nog een ander icoon van de stad bezocht, namelijk Alcatraz. Deze beruchte gevangenis waar o.a. Al Capone zat opgesloten en die ook bekend is van de filmklassieker Escape From Alcatraz kan natuurlijk niet ontbreken bij een bezoek aan San Francisco. Met een audiotour ingesproken door ex gevangenen en gevangenisbewaarders wordt je rondgeleid in de gevangenis. Dit maakt het extra interessant omdat ze door de persoonlijk vertelde herinneringen de gevangenis als het ware weer tot leven weten te wekken. De ex gevangene vertelde bijvoorbeeld hoe moeilijk het is dat de stad op maar 12 minuten varen voor ze lag. Zo dichtbij, maar toch erg ver weg. Als de wind richting Alcatraz stond konden ze de geluiden uit de stad goed horen. Het was gekmakend voor ze om de vrijheid zo dichtbij te zien en te horen, ze werden elke dag pijnlijk herinnerd aan de vrijheid die ze kwijt waren. Ook de cellen van de 3 ontsnapte gevangenen waar de film op is gebaseerd kwamen voorbij  Daar liggen ook de nephoofden in bed net als bij de ontsnapping destijds. Wederom een indrukwekkende plek om te bezoeken.

Pier 39
Pier 39 zal waarschijnlijk minder mensen iets zeggen, maar ook dit is een attractie die je niet over mag slaan in San Francisco. Deze pier is namelijk Ingenomen  door een kolonie zeeleeuwen. Het is echt prachtig om dit van zo dichtbij te zien met de grote stad op de achtergrond. Op een aantal plekken liggen de zeeleeuwen in grote getalen dicht op elkaar en is het rustig. Op andere plekken zijn ze echter druk bezig om elkaar terug het water in te duwen. En een kabaal dat ze maken, echt niet normaal. Het is een bijzonder schouwspel om te zien.

Inmiddels heb ik de stad achter me gelaten en ben ik in Yosemite National Park, maar daarover meer in het volgende verslag.

Met reizende groet,

Bram

1. Mart:
    27 mei 2018
    Hey Bram, wederom erg herkenbaar haha. Ik had hopelijk je verwachtingen voor LA al gedempt, en wat je schrijft is ook erg herkenbaar. Wij zijn toen ook naar Universal Studio’s geweest, dat was idd wel echt super vet! En Frisco vonden wij ook echt een hele relaxte stad, met dezelfde hoogtepunten, maar Alcatraz wat mij betreft dik bovenaan!

Over Yosemite kan ik straks ook nog meepraten, daarna gaat dat niet meer 😁

Enjoy! Gr, Mart
  2. Paul Seeger:
    27 mei 2018
    Weer een mooi verhaal met bijbehorende foto's.
    Maar vooral weer heel veel nieuwe indrukken op jouw lange en interessante reis.
    Blijf heerlijk genieten
    Groetjes mam & pap.
  3. Petra en Emiel van loon:
    27 mei 2018
    Leuk om zo je reisverhalen te lezen Bram.
  4. Bea:
    27 mei 2018
    Erg leuk om te lezen en mooie foto's!
    Heel veel reisplezier weer..
  5. Nora Gardner:
    Hi Bram,
    I think I understood most of it. What a fabulous trip. It’s lovely to read what you are doing and I will continue to do so. Have fun. Nora xx
  6. Jeroen van Dongen:
    27 mei 2018
    Wat een hoop om mee te maken in zo'n korte tijd. Je komt waarschijnlijk ogen en oren te kort.
    Geniet ervan !
  7. Toos Tiebosch:
    27 mei 2018
    he Bram heb ook mooie herinneringen tot aan San Francisco , in 1993 hebben een mooie reis gehad . Geweldig hoe mooi jij het beschrijft ! Zie uit naar het volgende !
  8. Gerard Janssen:
    3 juni 2018
    Mooi verslag heb je gemaakt van je reis tot nu toe. Als ik het zo lees beleef je veel plezier aan je reis / avontuur. Ik hoop dat het zo blijft doorgaan en dat er nog vele mooie verhalen en foto's komen. Gr. Gerard.