Van bijzondere steden tot waanzinnig mooie natuur!

16 mei 2018 - Joshua Tree, California, Verenigde Staten

Hallo reisvolgers,

Inmiddels ben ik al een week of 2 onderweg in de Verenigde Staten. Ik heb al erg veel gezien en gedaan, dus de reis is perfect begonnen.

New York
De 1e 3 dagen heb ik New York  verkend. Op dag 1 ben ik meteen naar het vrijheidsbeeld gegaan en naar een mooi museum waar vroeger de immigranten aankwamen. Dit museum ligt vlakbij het vrijheidsbeeld. Dit moet voor immigranten die er destijds een hele tijd voor moesten varen een indrukwekkende 1e aanblik zijn geweest van de VS. Vanaf het vrijheidsbeeld heb je een erg mooi uitzicht op de skyline van New York. Er stond een bord met de foto van de ‘oude skyline met de Twin Towers. Het is bizar om te bedenken dat de Twin Tower daar stonden. De nieuwe One World Trade Center staat vlakbij de plaats van de vroegere torens. Tot slot heb ik een wandeling gemaakt over de bekende Brooklynn Bridge.
Op dag 2 ben ik op het observatiedek geweest van de nieuwe WTC. Je hebt er een erg mooi uitzicht op de stad. Ook zijn de plekken van de voormalige WTC te zien. Ik kreeg er toch een beetje een vreemd gevoel met de beelden van die dag nog in mijn achterhoofd. Terug beneden ben Ik ook op de plek van de oude torens geweest. De herdenkingsplek is mooi gemaakt. Het is een soort afdruk van de oude torens met een steeds doorlopende waterval. Alle namen van de slachtoffers staan op de rand. De plek van de voormalige WTC's blijft zo voor eeuwig bewaard. Ook heb Ik het 9/11 museum bezocht. Dit museum is ondergronds. Vooral de fundering van de oude torens en de diverse stukken staal en vernielde brandweerwagens maken indruk. De dag heb ik afgesloten in een stadspark, het is een voormalige spoorlijn waar een park van is gemaakt.
De laatste dag New York heb ik een wandeling gemaakt door het Central Park. Ook ben ik naar een honkbalwedstrijd geweest van de New York Yankees. Leuk om een keer mee te maken. De supporters zijn niet zo fanatiek als bij het voetbal, de Amerikanen zijn tijdens de wedstrijd vooral bezig met het halen van eten en drinken. De 5-2 overwinning zorgde nog wel voor wat gejuich op de tribunes. Aan het einde van dag 3 ben ik ook nog boven op het Rockefeller Center geweest. Hier was het uitzicht op de stad echt geweldig. Aan de ene kant kijk je op Central Park en aan de andere kant kijk je op het Empire State Building en One World Trade Center. Zelfs het vrijheidsbeeld is in de verte te zien. Als afsluiter ben ik nog over Times Square gewandeld. Deze enorme lichtbak was een mooie afsluiter van een geslaagde trip naar New York.

Washington DC
Na New York ben ik naar Washington gegaan. Deze stad is een mooi contrast op New York. In tegenstelling tot New York is er in Washington veel laagbouw en voelt het allemaal wat relaxter aan. De meeste plekken zijn met een wandeling goed te combineren. Ik heb diverse bekende gebouwen gezien zoals het Witte Huis, het Capitool en het Washington monument. Ook zijn er diverse herdenkingsplekken voor oud presidenten zoals Lincoln en Roosevelt en andere bekende mensen zoals Martin Luther King en Einstein. Als laatste zijn er ook herdenkingsplekken voor de diverse oorlogen zoals de 2e wereldoorlog, de Vietnam oorlog en de Korea oorlog. Met de metro ben ik ook nog bij het Pentagon geweest. Daar is ook nog een herdenkingsplek voor de aanslag op 9/11. De volgende stop met de metro was de militaire begraafplaats Airlington. Dit is een van de grootste militaire begraafplaatsen van de VS. Ook John F. Kennedy ligt hier begraven. Verder is er een tombe voor de onbekende soldaat. In deze tombe liggen resten van omgekomen Amerikaanse soldaten die ze niet hebben weten te identificeren. De tombe wordt 24 uur per dag bewaakt door een erewacht. Erg indrukwekkend om te zien hoe de soldaat steeds in dezelfde pas op en neer liep. Ook de wisseling van de wacht was bijzonder om een keer te zien. Het meeste indruk in Washington heeft echter het Holocaust museum op mij gemaakt. Het is een zwaar onderwerp, maar dit museum weet het zo te presenteren dat ik ruim 5 uur hier heb rondgelopen. Er wordt van begin tot eind in een sterke combinatie van afbeeldingen, filmpjes en overige objecten de periode beschreven van de jaren voor de oorlog tot aan de bevrijding. Vooral de verhalen van de overlevenden van de kampen die aan het woord komen zijn erg indrukwekkend. Ik moest echt even bijkomen toen ik weer buiten stond.

Op naar de natuur
Na mijn indrukwekkende bezoek aan Washington DC nu een wat luchtiger onderwerp. Ik ben naar Denver gevlogen en heb een auto gehuurd waar ik een maand een mooie roadtrip mee ga maken. De 1e rit was direct een lange waarbij de wisseling van landschap erg mooi was. Van bossen en besneeuwde skipistes tot kale vlaktes en diverse bergen en rotspartijen, je hebt het hier allemaal.

Monument Valley
De 1e grote stop was Monument Valley. Het is een prachtig woestijnlandschap met mooie rotspartijen erin. Deze vallei is decor geweest voor vele westernfilms. Ik ken de vallei vooral door een bekende scène uit 1 van de Back to the Future films. En natuurlijk van Bassie en Adriaan en de reis door Amerika, maar die zijn destijds op meer plekken geweest waar ik naartoe ga. Misschien dat het reisvirus bij mij mede hierdoor al vroeg is ontstaan. In de vallei kun je een route van zo'n 20 kilometer rijden met diverse mooie uitzichtpunten.

Grand Canyon
Na Monument Valley was het tijd voor iets waar ik al lang naar uitkeek , de Grand Canyon! Deze enorme kloof die in miljoenen jaren door Colorado rivier is uitgeslapen stond hoog op mijn lijstje. De Grand Canyon heeft mijn verwachtingspatroon niet alleen waargemaakt, maar ook nog eens overtroffen. De 1e blik over de rand is echt overdonderend. Wauw! was het 1e wat ik dacht. Het is bijna niet te bevatten wat je voor je ziet. De 1e dag heb ik een wandeling gemaakt langs de rand van de Canyon. Zo krijg je de kloof uit diverse standpunten mooi te zien. De 2e en 3e dag dat ik er was ben ik via een wandelpad afgedaald naar de bodem van de Grand Canyon tot aan de Colorado rivier. Ook in de kloof is het landschap erg mooi. Het is ook bijzonder om ineens naar boven te kijken i.p.v. naar beneden. Bij de rivier kon ik het allemaal rustig in me op nemen. Waar het aan de rand druk is met mensen is het diep in de kloof lekker rustig. Tijdens de afdaling en ook aan de rivier zijn er momenten geweest dat ik zelfs helemaal niemand om me heen zag. Zelfs ik met mijn lengte voelde me een erg klein wezen in deze enorme kloof. Na het mooie bezoek aan de rivier is het echter zaak om weer boven aan de rand te komen. Het hoogteverschil  tussen de rand en de rivier is namelijk maar liefst 1500 meter. Een van de parkwachters díe ik tegenkwam noemde het de omgekeerde berg, dat vind ik eigenlijk wel mooi beschreven. Uiteindelijk ben ik na een flinke klim tweemaal weer boven gekomen. Om het Grand Canyon avontuur in stijl af te sluiten heb ik mijn bezoek beëindigd met een minder vermoeiende activiteit. Ik heb namelijk een helikoptervlucht over de kloof gemaakt. Vooral de overgang van het aangrenzende bos met de kloof is erg mooi om te zien vanuit de lucht. Ook heb je weer een ander perspectief op de kloof. Nu heb ik de kloof van boven, van de rand en van onderen kunnen aanschouwen. Na dit fantastische bezoek aan de Grand Canyon was het tijd om weer door te reizen.

Op naar Californië
Inmiddels heb ik de staten Colorado, Utah en Arizona doorkruist en ben ik nu in Californië. Ik ben onder andere op weg naar Los Angeles en San Francisco.
Maar daarover meer in de het volgende verslag. Ik heb al zo veel bijzondere dingen gezien dat het best een lang verhaal is geworden wat hopelijk wel leuk blijft om te lezen. Ik zal proberen minder lang te wachten met het volgende verslag.

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    16 mei 2018
    Mooi verslag van een adembenemende reis.
  2. Toos Tiebosch:
    16 mei 2018
    Grand Canyon is indrukwekkend he ! Benieuwd naar het volgende verslag ! Fijne reis !
  3. Joop Verstraten:
    16 mei 2018
    Mooi Bram geniet ervan. Ik heb nog op de oude torens in new york gestaan. Zal inderdaad wel bijzonder zijn nu ze weg zijn. Veel plezier nog.
  4. Tineke Theloesen:
    16 mei 2018
    Je hebt al veel moois gezien! Jouw natuurfoto’s doen me denken aan de prachtige en indrukwekkende natuur in de nationale parken van Utah e.o. (Arches, Bryce, Zion, Canyonlands etc). Geniet van je verdere reis. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag!
  5. Daan ten Haaf:
    17 mei 2018
    Wat een mooi verslag van de eerste weken! The big apple is natuurlijk bij uitstek de plek om je wereldreis te beginnen! En geweldig wat je daarna alweer allemaal gezien en gedaan hebt in het prachtige VS! En dan te bedenken dat je pas net begonnen bent aan je wereldreis! We kijken uit naar je volgende verslag! Groetjes
  6. Mart:
    22 mei 2018
    Mooi verslag Bram, en erg herkenbaar (althans voor het gedeelte waar ik ook ben geweest, New York en de Westcoast). Geniet ervan!
  7. Jos:
    27 mei 2018
    Heerlijk om jou verslagen te lezen zo reizen we een beetje met je mee fijne tijd nog, groetjes
  8. Jeroen van Dongen:
    27 mei 2018
    Wat een mooie ervaring Bram ! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen