4 Daagse

15 juli 2018 - Gennep, Nederland

Rocky Mountains 4 Daagse
Een dag na de verjaardag van Canada ben ik begonnen aan de eenmalige editie van de Rocky Mountains. De tocht voert door 4 nationale parken in de omgeving van het plaatsje Banff. In 4 dagen voert de zelf uitgekozen route door een prachtig landschap vol bergen, meren en gletsjers. Onderweg kunnen sneeuw en muggen op het parcours voor hinderlijke  situaties zorgen. Verder is het oppassen voor loslopende zwarte en grizzly beren die zomaar over het parcours kunnen wandelen. Muggenspray en berenspray zijn dus onmisbaar tijdens deze tocht.

Dag 1 Ma 2-7-2018: Dag van het Banff National Park
De 1e wandeling startte ik 15 minuten rijden van het hostel waar ik verbleef. De Cory Pass was het doel van de dag. Een flinke klim, de pas ligt ruim 900 meter boven het beginpunt. De pas is vanaf 2 kanten te beklimmen. De steile kant van Mount Cory en de minder steile kant van Mount Edith. De pas vormt de verbinding tussen beide. Ik heb de steile kant beklommen omdat afdalen fijner is via de minder steile kant. Toen ik vlak bij de pas was begon het plots te sneeuwen. Op de pas had ik de sneeuw recht in het gezicht. Ik besloot vanwege het slechte weer om dezelfde route weer af te dalen. De verbinding tussen beide routes is namelijk 3,5 kilometer en wilde ik met dit weer niet overbruggen. Beneden aangekomen was het gestopt met sneeuwen en was het met de doorgebroken zon zelfs aangenaam te noemen. Het was nog vroeg en ik besloot de andere kant ook te beklimmen. Ondanks de latere regen besloot ik uiteindelijk toch de pas over te steken. Ik kwam terug op de plek waar ik eerder was omgedraaid. Door de fikse routewijziging had ik uiteindelijk 26 kilometer gelopen i.p.v. de geplande 13. Het was wel een mooie uitdagende tocht met diverse mooie bergen, een mooie vallei met uitzicht op het plaatsje Banff en een mooie bergpas. Het uitzicht was ook zeer veranderlijk. Dan in de wolken, dan deels in de wolken en dan helder zorgden voor mooie diverse plaatjes deze dag.

Dag 2 Di 3-7-2018: Dag van het Kootenay National Park
Deze dag stond in het teken van de Stanley Glacier. Met 11 kilometer in totaal en een stijging van ruim 300 meter een relatief makkelijke dag. Het uitzicht was beperkt tijdens het 1e deel  van de tocht. Eenmaal bij de gletsjer aangekomen was het zicht al iets beter. En toen ik eenmaal terug aan het lopen was trok het helemaal open. Vanaf de plek waar ik stond had ik nog altijd een mooi uitzicht op de gletsjer en de omliggende bergen. De gletsjer ligt aan het einde van een mooie vallei met hoge rotswanden aan beide kanten.

Banff Upper Hot Springs
Halverwege de 4 Daagse heb ik aan het begin van de avond nog 2 uurtjes doorgebracht in het heerlijk verwarmde bad bij de Upper Hot Springs. Met 39 graden is het water heerlijk van temperatuur. Je moet wel regelmatig deels uit het water, omdat het anders veel te heet wordt. Het bad was ook enorm druk, maar ik genoot toch van het heerlijke warme water. De besneeuwde bergtoppen op de achtergrond maakten de ontspanning nog wat groter.

Dag 3 Wo 4-7-2018: Dag van het Yoho National Park
Na de relaxte duik in de hotspring was het tijd voor dag 3. Met een afstand van 11,2 kilometer goed te doen. De klim van 800 meter mag wel pittig worden genoemd. De start was bij het Emerald Lake. Opnieuw een helder meer met mooie bergen in de omgeving. Het eindpunt van de wandeling is Hamilton Lake. Na de pittige klim was het zien van dit meer erg prettig. Het is prachtig gelegen met bergen direct aan het meer. In het water zijn ook ijsbergen te bewonderen. En ook hier een mooie weerspiegeling van de bergen te zien in het meer. Toen ik bij de ijsbergen vlak bij de kant ging kijken brak er onder water plots een deel af van de ijsberg. Dit deel kwam als nieuw ijsberg weer boven drijven. Erg mooi om van dichtbij te zien gebeuren. Wederom een imposant landschap waar ik weer lekker lang van heb genoten.

Dag 4 Do 5-7-2018: Dag van het Glacier National Park
De wandeling naar de Abbott Ridge is met 10 kilometer wederom niet heel lang. Maar de stijging van 1.000 meter na de eerdere klimkilometers zorgde wel voor een pittige uitdaging deze dag. Na een vlakke aanloop van een kilometer vanaf de parkeerplaats gaat de route direct steil omhoog. Halverwege is er een meer en een uitzichtpunt als mooie tussenstop. Ook het 2e deel van de klim is steil. Met hier en daar wat sneeuw op het parcours als extra hindernis. Vanaf het moment dat je boven de bomengrens komt doemt de richel ineens op. Na een lastige klim van de richel door de grote hoeveelheid sneeuw daar was het uitzicht op de top een mooie beloning. Ook hier een uitzicht van 360 graden. Er zijn diverse bergtoppen te zien met daarop ook 3 gletsjers. Een prachtige afsluitende dag van 4 heerlijke wandeldagen in de Rocky Mountains.
De dag erop kon ik qua wandelen even uitrusten. Na ruim 6 uur in de auto en bijna 600 kilometer rijden was ik weer terug in Vancouver. Ik heb aan het water zitten eten met mooi uitzicht op het eerder beschreven Stanley Park en de skyline van de stad.

Toronto
De dag erop ben ik naar de andere kant van Canada gevlogen, naar Toronto. Hier heb ik het vrij rustig aan gedaan. Als hoogtepunt ben ik in de CN Tower geweest. Deze zendmast is 553 meter hoog. Op 346 meter hoogte is een observatiedek. Je hebt er een mooi uitzicht op de stad en Lake Ontario waar de stad aan is gelegen. Verder heb je mooi zicht op 1 van de vliegvelden van de stad. Leuk is ook dat je van boven in het honkbalstadion kan kijken. Op het moment dat ik er was speelde Toronto toevallig tegen de eerder door mij bezochte New York Yankees. (1-2 winst voor de Yankees). 1 verdieping lager is er nog een glazen plaat waar je op kunt staan en recht naar beneden kan kijken. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Eenmaal weer op de grond heb ik nog even langs het meer opgelopen. Mede door het warme weer was het hier druk en vaarden er vele boten rond. Met de landende vliegtuigen had het wel iets weg van de drukte op het water in Vancouver. In Toronto zijn het alleen geen watervliegtuigen.

Niagara Falls
Toen was het tijd voor een bezienswaardigheid waar ik al lang naar uitkeek, de Niagara Falls. De watervallen liggen op 1,5 uur rijden van Toronto. Ik had de 1e bus genomen om 6 uur om lekker op tijd bij de watervallen te zijn. Deze dag zou volledig in het teken staan van deze watervallen. Ik wist eerst niet dat er meerdere watervallen zijn. De bekendste is Horseshoe Falls, dit is ook veruit de grootste en degene die veel mensen wel zullen herkennen. Deze waterval is 671 meter breed en 53 meter hoog.

De American Falls is de 2e waterval met een breedte van 253 meter en een hoogte van 21 meter. De Breidel Falls is de 3e en veruit de kleinste met een breedte van 17 meter en een hoogte van 25 meter en ligt vlakbij de American Falls. Deze 2bwatervallen worden slechte gesplitst door een tussenliggend eilandje waardoor het 2 watervallen zijn.

Het was nog heerlijk rustig toen ik naar de watervallen liep. Eerst kwam ik aan bij de American Falls en de Breidel Veil Falls. Deze liggen volledig aan de Amerikaanse kant. Je hebt er een mooi uitzicht over vanuit Canada. Een stuk verderop zag ik de grootste waterval ook steeds dichterbij komen. En deze waterval is echt gigantisch. Met 53 meter hoogte is het zeker niet de hoogste waterval, maar de breedte van ruim 600 meter is wel bizar groot. De naam Horseshoe Falls is dan ook terecht, door de hoefijzervorm van de waterval. Heel erg indrukwekkend om te zien!

Ik heb ook de VS nog even een kort bezoekje gebracht om de watervallen ook van die kant te bekijken. De American Falls kun je mooi vanaf de zijkant zien. Je ziet in de verte ook de Horseshoe liggen, ook van deze kant een prachtig uitzicht. Ook op de Horseshoe zelf kun je goed kijken vanaf de Amerikanse kant. Het is net weer een wat ander perspectief. Ik vond het leuk om beide kanten gezien te hebben.

Terug aan de Canadese kant heb ik nog een boottocht gemaakt tot vlak bij de watervallen. Eerst vaar je dichtbij de American Falls en daarna vaar je tot zo dicht als haalbaar is bij de Horseshoe Falls. Het is mooi om de waterval boven je te zien. Foto’s maken was lastig vanwege de enorme spray van de waterval. De poncho die ze uitdeelden was dan ook zeer bruikbaar. Verder was de nattigheid eigenlijk wel lekker verfrissend met de warme temperatuur.

De laatste blikken op de Horseshoe Falls werden nog opgeleukt met een mooie regenboog bij de waterval. Wederom een geslaagde dag met meerdere mooie perspectieven op dit schitterende  natuurfenomenen.

Terug in New York
Na een korte vlucht was ik weer terug in de stad waar de reis begon, New York. Ik ben de middag nog even de stad in geweest. Ik heb nog rondgelopen bij de nieuwe WTC en de plek van de oude torens. Daarna ben ik nogmaals de Brooklynn Bridge overgestoken. Ook het vrijheidsbeeld zag ik zo nogmaals in de verte liggen.
De laatste middag heb ik nog een klein rondje door de stad gelopen. Hierbij heb ik de Empire State Building van dichtbij bekeken en het Grand Central Station bezocht. Dit is een mooi historisch gebouw waar het grootste treinstation van de stad zich bevind. Het was wel leuk om nog even tussen de hoogbouw van de stad door te lopen.

Klaar voor de Nijmeegse 4 Daagse
Inmiddels ben ik voor even terug in Nederland. Pap en Ik zijn klaar voor de start van de 4 Daagse. Na de 4 Daagse ga ik wat dingen uitzoeken en regelen voor deel 2 van de reis. Op de site zal ik t.z.t. mijn eerstvolgende reisplannen delen.

Verder wil ik iedereen bedanken voor het volgen van de site en de leuke reacties erop. Voor mij een extra motivatie om de site bij te houden.

Tot na de 4 Daagse.

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    15 juli 2018
    De Zevenheuvelenweg wordt een peulenschil na jouw trainingen in Canada en de USA.
  2. Joop Verstraten:
    15 juli 2018
    Je moet de gletsjers niet zo laten schrikken. Leuk om te lezen Bram. Een boel plekken waar ik ook geweest ben. Veel plezier.
  3. Daan ten Haaf:
    15 juli 2018
    Welkom terug in tropisch Nederland!
  4. Anja v Kesteren-verriet:
    Ook nog even de 4 daagse tussendoor👍🏼
    Succes🍀🍀
  5. Bea:
    16 juli 2018
    Erg leuk weer Bram, reis zo een beetje met je mee. Erg mooie foto"s ook! En nu heel veel succes met de Vierdaagse en veel plezier weer even in ons Nederland.
  6. Mart:
    16 juli 2018
    Super vette foto's Bram! Succes met de vierdaagse!
  7. Toos Tiebosch:
    16 juli 2018
    indrukwekkend de Niagara Falls he !
    En nu de Nijmeegse 4daagse , succes voor jou en je Vader !