The Land Down Under

7 november 2018 - Townsville, Australië

Sydney
Een korte wandeling van het hostel waar ik verbleef en ik stond tussen de bekendste plekken van deze stad. Eerst ben ik naar de beroemde Harbour Bridge gelopen. Deze is te voet over te steken en deed me een beetje denken aan de Brooklynn Bridge in New York. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht op het beroemde Sydney Opera House. Verder is er erg veel bootverkeer in het water bij de stad.                                               Toen ik de 1e keer bij het Opera House was kon ik er niet heel dichtbij komen omdat er een evenement aan de gang was. In Sydney zijn de Invictus Games, een soort paralympische spelen voor oud militairen. Ook Nederland neemt hier aan deel. De openingsceremonie was op die dag. Voor deze zou beginnen heb ik nog een cruiseschip zien vertrekken. Ook dat was een mooi gezicht met de Harbour Bridge op de achtergrond. Even nadat het schip weg was begon het achter de brug ook flink donker te worden en te onweren. Ik ben toen maar terug gaan lopen naar het hostel. Ik was niet op tijd en heb een tijdje staan schuilen onder een afdak. Het ging echt even flink tekeer. Ik las later op het nieuws dat de openingsceremonie was uitgesteld tot na het onweer. Prins Harry deed de openingsceremonie, hij heeft de Invictus Games mede opgezet.                                                                                                                                       Op een andere dag ben ik nog een keer teruggeweest bij het Opera House. Nu kon ik er wel dichtbij komen. Van afstand lijkt het een enkel gebouw, maar eigenlijk zijn het meerdere gebouwen die samen één geheel vormen. Het is zeker een uniek gebouw te noemen. Het is ook een populaire plek voor stelletjes om trouwfoto’s te maken. Hier waren er meerdere van te vinden. En nee Gerard, ik ben zelf niet op zoek naar een trouwlocatie.

Bondi naar Coogee Beach
Vlakbij Sydney zijn een aantal mooie stranden te vinden. Het is mogelijk om van Bondi Beach naar Coogee Beach te lopen. Op deze dag was het gelukkig wel mooi weer. Ik ben de wandeling gestart bij het bekendste strand van de stad, Bondi Beach. Het is een mooie wandeling waarbij je nog een paar stranden tegenkomt en mooi uitzicht hebt op de kustlijn. In het 1e deel van het pad waren ook diverse (kunst)werken te bezichtigen. De wandeling was een mooie aanvulling en geeft Sydney ook een ander gezicht dan de bekende bezienswaardigheden van de stad.

Roadtrip Oostkust Australië
Na een paar autoloze dagen in Sydney vond ik het wel weer tijd voor een roadtrip. Ik heb wederom een auto gehuurd en net als in Nieuw Zeeland rijd ik in een witte Toyota Corolla. Ik heb voor 5,5 week een auto gehuurd met begin en eindpunt in Sydney. Ik volg eerst de kust noordkust tot aan Cairns, daarna zal ik terugrijden naar Sydney. Het 2e deel van deze roadtrip ga ik nog zuidwaarts naar Melbourne en misschien nog een stuk richting Adelaide. Uiteindelijk zal ik de auto weer in Sydney inleveren. De gekozen route zal niet logisch klinken. Maar dit was de enige manier die ik kon vinden om de auto voor een redelijke prijs met volledige verzekering te huren. Het rijden van veel kilometers ben ik ondertussen ook wel gewend na de 9.000 kilometer in de VS, de 5.000 in Canada en de 6.000 in Nieuw Zeeland. Nu heb ik in ieder geval de volledige vrijheid om dit deel van Australië te ontdekken zonder het risico op een flinke rekening. Je zal bijvoorbeeld maar eens de voorbumper eraf rijden.

Blue Mountains
Een uurtje rijden vanaf Sydney ben ik naar de Blue Mountains geweest. De bergen zijn een stuk lager dan in Nieuw Zeeland, maar dit landschap is erg mooi door de kloven, rotswanden en uitzichten daarop. De naam komt van een soort van blauwe gloed die over het landschap lijkt te hangen.                                                                                               Het bekendste uitzichtpunt is de 3 Sisters. Dit zijn 3 mooie hoge rotsen met een prachtig uitzicht op de omgeving. Vlakbij het uitzichtpunt is een reeks trappen gemaakt om in de kloof te kunnen komen. Van daaruit heb ik een wandeling door de kloof gemaakt om er op een andere plek weer uit te klimmen.                                                         Een 2e mooie wandeling heb ik gemaakt bij wat ze hier de Grand Canyon noemen. Het uitzicht haalt het niet bij de ‘echte’ Grand Canyon, maar het uitzicht over deze kloof is ook echt geweldig. Er zijn 2 mooie punten om de kloof van boven te bewonderen. Middels een wandelpad kun je van het ene uitzichtpunt naar het andere lopen. Bij het 2e uitzichtpunt zijn ook 2 mooie hoge watervallen te vinden. Deze dag was het ook heerlijk weer, dus het uitzicht was prachtig.                                                                        Ook deze kloof kun je in wandelen. Beneden aangekomen volg je een beekje. Hier beneden was het ook echt prachtig. Het is er mooi dichtbegroeide en boven je zie je de enorme rotswanden. Ook hier zijn een aantal mooie watervallen. Het landschap is er zo groots dat ik het idee had dat er zo een dinosaurus tevoorschijn zou kunnen komen. Deze prachtige wandeling maakte het Blue Mountains bezoek helemaal af.

Port Macquarie
Na de prachtige Blue Mountains was het tijd om de roadtrip langs de Oostkust te beginnen. 1e stop was Port Macquarie. Hier heb ik een prachtige strandwandeling gemaakt langs een aantal stranden. Het pad eindigde bij een vuurtoren. Hier had je een mooi uitzicht over de zee. Maar het mooiste was dat ik vanaf hier meerdere walvissen heb gezien. Over de zee kijkend zag ik steeds weer water opspuiten van ademende walvissen. Een aantal waren redelijk dichtbij de kust, de anderen waren wat verder weg. Vanuit mijn ooghoek zag ik ook een walvis landen na een sprong uit het water. Inzoomend met de camera zag ik nog een walvis een aantal keren met zijn enorme staart op het water slaan. De walvissen waren erg actief. Als bonus zag ik ook nog een groep dolfijnen vrij dicht voor de kust zwemmen. De mooie strandwandeling werd zo nog een stuk fraaier met het zien van zoveel wildlife.

Stops op weg naar het Noorden
Onderweg naar het Noorden heb ik de kust gevolgd en nog een aantal tussenstops gemaakt. Eerst ben ik bij Byron Bay geweest. Ook hier heb ik langs de kust gewandeld. Hier heb je vooral een mooi deel met een hele ruige kust. Ook is er een vuurtoren en zijn ook hier diverse stranden te vinden. Noosa Heads was de volgende tussenstop. Ook hier is er een mooi stukje te wandelen met mooie stranden en ook een stukje natuurgebied. Ook de volgende stop past mooi in dit rijtje. Rainbow Beach heeft ook een mooi strand. Het hoogtepunt hier is een enorme zandduin die landinwaarts is geblazen. Vanaf de duin heb je ook een mooi uitzicht op de rotsen aan het strand gelegen in diverse kleuren. Vandaar de naam Rainbow Beach. Deze dagen heb ik steeds een paar uur gereden en een paar uur van de mooie stranden en omgeving geboren. Het begint bijna te wennen om elke dag minimaal op 1 mooi strand te staan. Het weer is de meeste dagen ook heerlijk zomers geweest, dus dat maakt het nog een stuk aangenamer.

Fraser Island
Net voor de kust ligt Fraser Island, dit is het grootste zandeiland van de wereld. Het eiland is mooi volgegroeid met bomen. Het eiland is ruim 120 kilometer lang en gemiddeld 15 kilometer breed. Met de ferry is het 45 minuten varen. Ik heb hier een 2 daagse tour gedaan. Met een grote bus zijn we naar diverse mooie plekken op dit eiland geweest. Het eiland is alleen per 4x4 auto/bus te bezoeken. De zanderige wegen in het binnenland zorgen voor een hobbelige rit. Het strand is hier eigenlijk ook een soort van snelweg.

Lake Mc Kenzie
De 1e dag hadden we 1,5 uur de tijd om bij dit mooie meer rond te hangen. Het meer bestaat volledig uit regenwater. Het meer heeft een prachtig wit zandstrand en de eerste paar meter is het water prachtig lichtblauw gekleurd. Qua strand en kleur water kan dit meer zit meten met de eerder bezochte plekken op Curaçao, Sint Maarten en Frans Polynesie. De meeste mensen ploften neer op het grootste strand van het meer,  hier was het ook erg druk. Ik ben een klein stukje verder gelopen en kwam op een strand terecht waar op dat moment niemand anders was. Echt een  prachtige plek.  Het zwemmen was er ook heerlijk, mede omdat het zoetwater betreft.

75 Mile Beach
De 2e dag zijn we tijdens eb naar het strand gereden. Het strand is 75 mijl lang, vandaar de naam. Bij laagtij is het strand met 80 kilometer per uur te berijden. Aan de route hebben we diverse mooie stops gemaakt. Op de terugweg was het hoogtij en was de snelheid een stuk lager. Het was steeds zoeken naar de beste route. Ik zat aan de kant van de zee en zag de bus het water steeds maar net ontwijken.                              Een aantal plekken sprongen eruit tijdens deze dag. Op het strand is onder andere het Maheno Shipwreck te vinden. Dit schip is hier in 1935 gestrand en ligt er nu nog steeds. Het wrak is wel behoorlijk toegetakeld. Ze hebben het onder andere gebruikt om precisie bombardementen te oefenen. Er zaten een paar voltreffers bij gezien de schade aan het schip. Het blijft wel bijzonder om zo’n oud wrak te kunnen bekijken.       Een 2e mooie plek heet The Pinnacles. Dit lijken gekleurde rotsen, maar ze bestaan volledig uit zand. Het zand heeft meerdere kleuren en door het wisselende licht ziet het er steeds een beetje anders uit. Ook een erg mooie tussenstop tijdens deze dag.

Rondvlucht                                                                                                                                Een gedeelte van het strand wordt ook gebruikt als start en landingsbaan voor kleine vliegtuigjes.  Wij kregen ook de mogelijkheid om voor een schappelijke prijs een rondvlucht van 15 minuten over het eiland te maken, deze kans kon ik natuurlijk niet laten lopen. Er zijn niet veel plekken op de wereld  waar je op het strand kunt/mag opstijgen en landen. Het was een mooie vlucht over het eiland. Het is mooi te zien hoe dichtbegroeid het eiland is. Het lange strand met het scheepswrak was ook mooi te zien. Ook was er nog een meer met de naam Butterfly Lake. Van boven is mooi te zien dat het meer inderdaad de vorm heeft van een vlinder. De vlucht was een zeer mooie aanvulling aan mijn bezoek aan Fraser Island.

Tijdens deze dag hadden we ook 2 plekken waar we lekker konden zwemmen. De 1e plek met de naam de Champagne Pools. Een aantal rotsen als barrière naar de zee en ervoor ontstaan waterpoelen waar het zeewater in terecht komt. Bij vloed komen er golven de poel in. Door het schuim lijkt het een beetje op het geborrel van Champagne. De 2e plek was een kreek met zoetwater en de naam Eli Creek.  Hier kon je op een band een stukje drijven over de kreek. Een verfrissende laatste plek van deze mooie dag.

Dingo
Op het eiland is ook nog bijzonder wildleven te vinden. Er leeft een wilde hondensoort genaamd de Dingo. De hond ziet er niet heel anders uit dan een ‘normale’ hond, maar is wel degelijk een wilde hond. Op het strand vlakbij onze overnachtingsplek hadden we het geluk dat er een Dingo liep. Het blijft mooi om dieren in het wild te zien. Alles bij elkaar was het een zeer geslaagd bezoek aan Fraser Island.

Keppel Islands
Na een rit van 5 uur was ik in Yeppoon, de drempel naar de Keppel Islands. Deze eilandengroep ligt redelijk dicht voor de kust en het rif is onderdeel van The Graat Barrier Reef. Op een catamaran met een groepje van 10 zijn we in rustig tempo overgestoken naar de eilanden. Hier was het heerlijk snorkelen. Het is een mooi rif met vele mooie gekleurde vissen. Ook zitten er veel schildpadden. Hier heb ik er meerdere van gezien. Een grote schildpad was aan het eten op het rif en kon ik erg mooi volgen. Het was vrij rustig en ik was als enige in de buurt van deze schildpad. Een tijdje later had ik zelfs 3 kleinere schildpadden vlakbij elkaar gevonden. Op het strand kon ik ook nog even wandelen. Aan het einde van de middag zijn we wederom in rustig tempo terugvaren. Het was een heerlijke relaxte dag op het water.

Whitsunday Islands
Weer een rit van 5 uur verder was ik in Airlie Beach aangekomen. Vanaf hier heb ik een dagtrip naar de Whitsunday Islands gemaakt. Deze eilanden liggen wat verder uit de kust dan de Keppel Islands. Om in 1 dag toch veel te kunnen zien had ik nu gekozen voor de snelste boot die hier rondvaart. Ook nu was het mogelijk om op 2 verschillende plekken te snorkelen. Vooral de 2e snorkelplek was erg mooi. Aan de rand van het rif was het koraal hier erg mooi. Ook hier heb ik meerdere schildpadden gezien. De boot is dan erg snel, 50 tot 60 kilometer per uur werd verteld. Toch was het een vrij gladde overtocht. Het is een vrij grote boot, er passen zo’n 40 mensen op. Op de catamaran had je wat meer bewegingsruimte, maar door de snelle boot heb ik een mooi beeld gekregen van deze paradijselijke eilanden. Je kunt ook een 3 daagse tour op een catamaran doen, waarin je dezelfde hoeveelheid plekken bezoekt. Ik vond de afwisseling tussen beide boottochten eigenlijk wel prettig.

Whitehaven Beach
De belangrijkste attractie van deze eilandengroep is Whitehaven Beach. Dit wordt gezien als het mooiste strand van Australië en als één van de mooiste ter wereld. Het strand is maarliefst 7 kilometer lang en het zand is inderdaad ‘pijn aan de ogen’ wit. Het voelt ook heerlijk aan de voeten. Het water is er mooi helder. Dit is een waar paradijselijk strand. Hier hadden we ook de lunch en nog wat tijd om rond te kijken. Ik heb ook nog even een duik in het water genomen. Snorkelen en zwemmen heb ik hier gedaan in een wetsuit. In dit noordelijke deel van Australië komt in dit deel van het jaar een kwallensoort voor die een zeer gemene steek kan leveren. De wetsuit zou tegen een beet moeten beschermen. Ik heb de kwallen gelukkig niet gezien, maar met de wetsuit aan het risico in ieder geval ingeperkt.

Inmiddels ben ik in 3 uur doorgereden naar Townsville. Morgen wil ik in 4 uur naar Cairns rijden. Vanaf hier wil ik gaan duiken op het Great Barrier Reef. Meer daarover in het volgende verslag.

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    7 november 2018
    Weer heel erg veel gedaan en gezien. Je zou er duizelig van kunnen worden.
    Groetjes mam & pap.
  2. Paul Seeger:
    7 november 2018
    Bram weer mooi geschreven, zo genieten wij ook mee van je reis.groetjes mam
  3. Joost:
    7 november 2018
    Mooi Bram, ook voor jezelf om later terug te lezen.
  4. Toos Tiebosch:
    19 november 2018
    He Bram , een beetje laat maar heb met veel plezier jouw verslag gelezen !!!