Een nieuwe wereld is opengegaan

13 augustus 2018 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Als mensen aan Curaçao denken zien ze al snel mooie witte stranden met helder blauw water voor zich. En dat beeld is zeker op vele plekken te vinden op Curaçao. Maar het eiland heeft ook vele andere mooie plekken te bieden.

Stranden
Om toch maar met het vertrouwde Curaçao beeld te beginnen zijn er vele  mooie stranden te bezoeken. Het leuke is dat er diverse baaitjes zijn met ieder een eigen strand. Er zijn 3 stranden waar ik lekker heb gerelaxed. Daarnaast heb ik er nog een stuk of tien gezien.

Mambo
Hier heb ik de meeste tijd doorgebracht. Ik verbleef hier dan ook niet ver vandaan. Dit strand is misschien wel het bekendste strand van het eiland. Er zijn vaak feesten, maar ook overdag kun je er prima vertoeven. Op een ligbedje is het er aangenaam. De zee is lekker kalm omdat er voor de kust een barricade van stenen is neergelegd. Een prima plek om overdag lekker door te brengen.

Grote Knip
Is misschien wel het mooiste strand van het eiland. Het strand is erg mooi wit en het water lijkt wel een zwembad. Op deze plek is er een leuke mix tussen locale en toeristen die hier naartoe komen.

Cas Abao
Mijn laatste dag op Curaçao heb ik op dit strand doorgebracht. Ook dit strand is erg mooi. Net als op de Grote Knip is hier een goede mix tussen locale en toeristen.

Klein Curaçao
Dit is geen strand op het eiland, maar een klein onbewoond eiland op 2 uur varen van het grote Curaçao. Hier ben ik met een catamaran als dagtrip naartoe geweest. Dit eiland heeft een lang en spierwit zandstrand. De kleur van het water is hier ook echt prachtig. Bij het aanmeren van de boot was er al een schildpad te zien in het water en tijdens het snorkelen heb ik er nog 1 gezien. Aan de andere kant van dit mooie strand is de kust compleet anders. Daar is het erg wild. Er liggen ook 2 scheepswrakken die daar het slachtoffer van zijn geworden. Midden op het eilandje staat nog een oude vervallen vuurtoren. Deze is te beklimmen, van daaruit heb je een mooi uitzicht op het eiland. Klein Curaçao is een heerlijke plek om een dagje door te brengen.

Shete Boka
Deze kant van het eiland ziet er totaal anders uit dan waar de mooie witte stranden zich bevinden. Hier slaan de golven op de rotsen en lijkt het wel of je op een ander eiland bent. Op Shete Boka zijn een aantal mooie plekken zoals een grot en een paar strandjes. Mooiste plek heet Boka Pistol. Hier knalt het water tegen de rotsen en weer terug de zee in. Op de plek waar het water terugkomt lijkt het qua geluid net een pistoolschot.

Christoffelberg
Na eerdere wandelavonturen in de Verenigde Staten en Canada kon ik de klim naar het hoogste punt van Curaçao (375 meter) natuurlijk niet overslaan. Bij het 1e deel van de klim is het vooral de hitte en de vochtigheid die het lastig maken. Ik zweette me helemaal kapot. Het laatste deel van de klim is nog wat lastig klauterwerk om boven te komen. Het uitzicht vanaf de top is zeer de moeite waard. Het landschap is opvallend groen met ook een mooi uitzicht op het helderblauwe water bij de mooie strandjes. Na een kleine regenbui was de afdaling nog wat lastig over de gladde rotsen. Maar uiteindelijk ben ik veilig beneden gekomen en was dit het letterlijke hoogtepunt van mijn verblijf op Curaçao.

Sint Joris Baai
De monding van deze baai ligt ook aan de ruige kust van Curaçao. In de baai staat veel wind. Dit is dan ook de plek waar het windsurfen en kitesurfen te vinden is. Ter afwisseling vond ik dit een prettige plek om een middagje rond te lopen.

Blauwe Kamer
Een volgende mooie plek is de blauwe kamer. Dit is een grot die alleen een ingang heeft aan de kant van de zee. Om er in te komen moet je een klein stukje onder water zwemmen. Het water komt namelijk tot aan de rand van de ingang en met de deining van de zee is het dan oppassen dat je je hoofd niet stoot. Het is van binnen een mooie plek met helder blauw water. Ik had het geluk alleen in de grot te zijn, een erg bijzondere plek om te zijn geweest.

Willemstad
De hoofdstad van het eiland is erg kleurrijk. Er zijn gebouwen in diverse kleuren te vinden. De stad is door water verdeeld in de stadsdelen unda en Ottrabanda. Voor auto’s is er een hoge brug ter verbinding. Voor voetgangers is er echter een voetbrug genaamd de Emmabrug. Dit is een bijzondere brug omdat de brug op pontjes is gelegen. Als er een boot door moet dan varen ze deze brug open. Dit is een bijzonder tafereel om te aanschouwen.

Onderwaterwereld
Maar buiten alle mooie plekken die hierboven vermeld staan was mijn hoogtepunt te vinden onder water. Op Curaçao heb ik kennisgemaakt met de onderwaterwereld en daarbij mijn “Open Water duikbrevet” gehaald.

Omdat ik enige twijfel had of duiken wel iets voor me zou zijn heb ik eerst een oefenduik gemaakt. Na een theoriebriefing over de basis van het duiken was het tijd om het water in te gaan. Na het doen van een aantal oefeningen onder water kon de eerste duik beginnen. Het is in het begin  erg vreemd om door een zogeheten ademautomaat in en uit te ademen. Je bent heel bewust bezig met de ademhaling, terwijl het bovenwater zonder erbij na te denken gebeurd. Al snel tijdens de duik kwam ik weer even terug aan de oppervlakte door wat beginnersgestuntel. Maar al vrij snel was ik weer onder water te vinden. De 1e duik mag je direct naar 12 meter diepte. Het rif onderwater was erg mooi. Maar tijdens deze 1e duik genoot ik er maar deels van omdat ik nog te druk was met het duiken op zich. Wel was ik op een gegeven moment al vrij relaxed tijdens deze duik, dus besloot ik snel om ook het vervolg van de cursus te gaan volgen. Ook de mensen van de duikschool waren erg behulpzaam en Nederlands wat de communicatie erg makkelijk en duidelijk maakte.

Tussen de 1e duik en de 2e dag duiken zaten een paar dagen waar ik het eiland heb verkend en me verdiept heb in de theorie van het duiken. Er is namelijk ook een theorie examen dat gehaald dient te worden voor het brevet. Tijdens het restant van de cursus waren we met 4 cursisten, allemaal Nederlanders. De 2e duik hebben we eerst een heleboel oefeniningen gedaan, dit duurde met 4 mensen wel 45 minuten. Nog een kwartier konden we vervolgens duiken tot ongeveer 5 meter diepte. Bij de 2e duik van deze dag mochten we “vrij” duiken zonder verdere oefeningen. Ook deze duik mochten we tot 12 meter diepte. Er lag onder andere een sleepboot onder water met allemaal koraal erop. Deze hebben ze laten zinken om er koraal op te laten groeien. Het mooiste deel van de duik was onder de pier. Hier was het koraal heel erg mooi kleurrijk. Van deze duik kon ik al een stuk meer genieten, omdat het duiken al wat natuurlijker aanvoelde.

Dag 3 begon met het theorie examen. Hier slaagde ik met vlag en wimpel voor door 0 fouten te maken tijdens dit examen. Na de theorie was het tijd voor de laatste 2 duiken van de cursus. Het was even zoeken naar een geschikte duikplek. De zee was op een aantal plekken erg ruw deze dag met ook nog eens slecht zicht als gevolg. Uiteindelijk hebben we een baai gevonden met wat rustiger water. Na de laatste paar oefeningen af te ronden werden we door de instructeur alvast gefeliciteerd met het zojuist behaalde duikbrevet.

We hadden alleen nog 2 duiken te maken om de cursus definitief af te ronden. Dit waren de 2 leukste en meest relaxte duiken met het zojuist behaalde brevet figuurlijk op zak. Tijdens deze duiken mochten we voor het eerst tot 18 meter diepte duiken. Dat is de maximale diepte die je met dit brevet mag duiken. Het was erg gaaf om zo diep te gaan. Hoogtepunt van deze duik was een schildpad op 18 meter diepte. Erg bijzonder om te zien.
Ook de laatste duik was erg mooi. Na alle oefeningen was het fijn om met een mooie duik af te sluiten. Met 5 duiken in 3 dagen heb ik meteen een beetje duikervaring opgedaan.

Met het succesvol afronden van de duikcursus is er een mooie nieuwe wereld opengegaan waar ik tijdens de reis nog meer van wil ontdekken.

Inmiddels ben ik op Sint Maarten.

Tot de volgende keer.

Met reizende groet,

Bram

1. Joop Verstraten:
    Moo Bram geniet ervan.
  2. Paul Seeger:
    13 augustus 2018
    De Emmabrug heeft wel iets weg van de pontonbrug tijdens de 4-daagse in Cuijk.
    Weer een mooi verslag met deze keer als grootste bijzonderheid het duiken.
    Blijf genieten.
  3. Toos Tiebosch:
    13 augustus 2018
    He Bram , wat een ervaring duiken !
  4. Daan ten Haaf:
    16 augustus 2018
    Heel andere reis(duik)avonturen en landschapsfoto's weer dan de eerste maanden in Noord Amerika. Leuk om te lezen en te zien! Tot de volgende maar weer!
  5. Corrie Derks:
    17 augustus 2018
    Hoi Bram wat een mooi verhaal heb je ervan gemaakt van jou avontuur prachtig zoals jij het beschrijft is het net of je er zelf bij bent.Groetjes van je oude buurvrouw.
  6. Anja v Kesteren-verriet:
    23 september 2018
    Ligt nog steeds in de planning een keer naar Curacao te gaan.
    Leuk er alvast over te lezen!