Overprikkelde zintuigen

22 februari 2019 - Gennep, Nederland

Bangkok 10 jaar later

Tijdens de 2e keer in Bangkok deze reis verbleef ik in hetzelfde hostel als 10 jaar geleden tijdens mijn 1e kennismaking met deze stad. Ik verbleef op de bovenste etage, maar mijn grote backpack ging omhoog met een lift speciaal voor de bagage. Deze lift kon ik me nog goed herinneren van destijds. Ook de kamers zijn niet veel veranderd in de tijd. Vooral de spiegel herkende ik nog duidelijk.
Ik ben ook teruggegaan naar de belangrijkste bezienswaardigheden die ik 10 jaar terug ook had bezocht. Het Grand Palace was de 1e stop. Deze verzameling indrukwekkende gebouwen was erg mooi om nog een keer terug te zien. Hier is mijn reiskoorts destijds goed op gang gekomen. Het verschil met 10 jaar terug was vooral de drukte. Het is nu echt véél drukker dan toen. Ik ben blij dat ik destijds Thailand al heb bezocht, want hier is de drukte een beetje uit de hand gelopen.

De volgende bezienswaardigheid heet Wat Pho. Hier ontdekte ik 10 jaar geleden een enorme liggende boeddha. Een afbeelding van deze boeddha heb ik thuis uitvergroot aan de muur hangen. Erg bijzonder om ook deze plaats weer bezocht te hebben. Ik heb in de tussentijd vele boeddhas gezien, maar door de enorme grootte blijft dit 1 van de meest indrukwekkende om te zien.

Bangkok per fiets en boot
Ik heb een georganiseerde fietstocht door Bangkok gedaan met ook een aantal verplaatsingen over het water. Bangkok noemen ze ook wel eens het Venetië van het Oosten door de vele kanaaltjes. De organisatie van de fietstocht heet Co van Kessel. Deze Nederlandse man heeft dit bedrijf opgericht in Bangkok. Zelf leeft de man helaas niet meer, maar de fietstochten zijn ook na zijn dood doorgezet. Met de fietstocht kom je door allerlei smalle straatjes en zie je de locals in het normale leven, erg leuk om te zien. In Chinatown reden we ons even klem in de drukte daar. Na het oversteken van de rivier kwamen we in het rustigere deel van Bangkok. Een fijn contrast met de hectiek in het toeristische deel van de stad. We zijn ook nog bij een lokale boeddhistische tempel geweest. Dat noemen ze dan een kleine tempel, deze was nog behoorlijk groot. Een boeddhistische tempel is in Bangkok nooit ver weg. Na nog een boottocht kwamen we tussen plantages en natuur terecht. Echt heerlijk om de stad even uit te zijn. Dit deel van Bangkok was voor mij ook nieuw en beviel me prima. Hierna was het tijd om weer de drukte in te gaan. De terugtocht was grotendeels per boot. Tijdens het laatste deel zie je de moderne hoogbouw van de stad, in combinatie met ook allerlei kleinere houten huisjes wederom een enorm contact. Ik vond het erg leuk om weer teruggeweest te zijn in Bangkok. Vooral door de enorme contrasten blijf ik het een fascinerende stad vinden.

Delhi
Na een hele vroege wekker (4u) vloog ik de volgende dag door naar Delhi. Aangekomen bij het hotel bleek het hotel vol en kon ik naar een vergelijkbaar hotel van dezelfde eigenaar toe. Ik ging per TukTuk naar het andere hotel een paar honderd meter verderop . De rit ging dwars door de drukte en gekte van de stad. Het was direct een overweldigende kennismaking met India. In Delhi heb ik vervolgens eerst rust genomen omdat ik erg moe was en omdat ik voor mezelf de route nog wat beter wilde uitstippelen.
Daarna was het tijd om de stad in te gaan. Ik ben te voet op pad gegaan. Het aantal prikkels is erg hoog op straat. Er lopen, fietsen, rijden overal mensen kriskras door elkaar. En wat het meeste de zintuigen prikkelt is het constante getoeter van de ongeduldige Indiërs. Maar na een tijdje rondlopen kwam ik aan bij de grootste moskee van India. Op een ophoging is het een zeer indrukwekkend gebouw. Ook is het er even heerlijk rustig. Na de moskee ging ik naar het Rode Fort niet ver van de moskee vandaan. Het fort zelf was helaas dicht. Wel waren er allerlei festiviteiten aan de gang. Er stonden vele soort van praalwagens van de verschillende staten van India. Er zaten echt hele mooie bij waar vooral Ghandi de grote inspiratiebron was. Het bleek dat India een paar dagen eerder de verjaardag had van de republiek en dit vieren ze een aantal dagen onder andere voor het fort. Op een andere plek waren er diverse dansen te zien ook van de verschillende staten van het land. Aan het eind van de dag kwam ik moe terug in het hotel.

Jaipur
Na een busrit van 4 uurtjes was ik in Jaipur. Deze stad staat bekend om een aantal mooie paleizen en forten. Het paleis van de vroegere heerser de Maharadja is het bekendste gebouw uit de stad. De voorkant bestaat uit enorm veel ramen met mooie vensters. De foto zal duidelijkheid scheppen. Het is in ieder geval een bijzonder gezicht.

Ook heb ik 2 forten bezocht. Deze liggen een half uurtje buiten de stad. Ik vond het erg fijn om de stad heel even uit te zijn. Want ook Jaipur is een drukke chaotische stad. Binnen de muren van het fort zijn een aantal mooie gebouwen en een tuin te bewonderen. Ook heb je er een mooi uitzicht op de omgeving.
Boven het Amber Fort is nog een ander fort. Hier was het nog wat rustiger en het uitzicht nog wat mooier. In de omgeving van de forten is ook een grote verdedigingsmuur te zien die tot hoog in de heuvels reikt. Deze muur heeft iets weg van de Chinese Muur. Na het bezoek aan de forten heb ik een deel van deze muur middels een flinke trap beklommen. Vanaf hier had ik een mooi uitzicht op de eerder bezochte forten. Hier heb ik de dag lekker afgesloten en gewacht tot de zon onder was aan de overzijde.

Agra
Ook in Agra is er een mooi fort dat ik heb bezocht. Maar de hoofdreden dat deze plaats al lang op mijn reislijstje stond is de aanwezigheid van de Taj Mahal.

Taj Mahal
400 jaar geleden heeft de toenmalige heerser een grafmonument laten bouwen voor zijn overleden vrouw. En deze graftombe is echt een meesterwerk geworden en wordt in mijn ogen terecht gezien als 1 van de 7 moderne wereldwonderen.
Om de drukte een beetje voor te blijven ben ik zo vroeg mogelijk naar de Taj Mahal gegaan. Net voor zonsopkomst (7u) kun je naar binnen. Eerst is er een grote toegangspoort en daarna zou je de 1e blik op het gebouw moeten krijgen. Helaas was het deze ochtend erg mistig en was er nog geen spoor te bekennen van een gebouw, laat staan een wereldwonder. Voor de Taj Mahal is er een mooie tuin. De foto’s die je hier normaal kunt maken zullen veel mensen herkennen. Halverwege de tuin is er een soort plateau wat ook een favoriete fotoplek is. Ook hier was nu helaas nog niets te zien. Pas vlakbij ving ik de eerste glimp van de Taj Mahal op. De minaretten en het hoofdgebouw werden zichtbaar.

Eerst ben ik de Taj Mahal aan de binnenkant gaan bekijken. Precies in het midden van het gebouw staat de graftombe van de  vrouw van de vroegere heerser. Na de dood van de heerser is zijn graftombe er direct naast geplaatst. Het werkelijke graf van beiden is in de kelder, maar de grafsteen is wel te zien voor het publiek. Daarna ben ik aan de buitenkant rond het gebouw gelopen. Het gebouw is perfect symmetrisch met in elke hoek ook een minaret. Deze staan iets naar buiten gericht, zodat als ze zouden vallen ze het gebouw niet zullen raken. Het ziet er van alle kanten precies hetzelfde uit. Het is een simpel, maar toch mooi versierd gebouw bestaande uit wit marmer. De enige plek in de Taj Mahal die de symetrie doorbreekt is ironisch genoeg de grafsteen van de bedenker van de symetrische Taj Mahal.

Later in de ochtend trok het gelukkig een beetje open en kon ik het volledige gebouw pas echt goed zien. De grote koepel op het dak was nu pas goed zichtbaar. Inmiddels was het wel druk op de fotoplaatsen,  de drukte was inmiddels op gang gekomen. Met mijn lange armen heb ik toch ook de bekende plaatjes kunnen vastleggen.

Na de grote Taj Mahal ben ik ook nog bij de zogenaamde baby Taj Mahal geweest. Deze stuk kleinere uitvoering heeft als voorbeeld verdient om de grote Taj Mahal te creëren. De dag heb ik afgesloten aan de andere kant van de rivier met een prachtig uitzicht op de Taj Mahal. Nu was er geen mist of bewolking meer en kon ik nog even heerlijk genieten van het uitzicht op dit prachtige wereldwonder.

Orchha
Dit kleine plaatsje was een fijne afwisseling van de grote steden Delhi, Jaipur en Agra. Dit plaatsje is een soort van openluchtmuseum. Er zijn diverse hindutempels te vinden en ook 2 grote paleizen. De 1e dag ben ik de rivier overgestoken en heb ik een wandeling gemaakt op het kleine schiereiland waar de 2 paleizen staan en diverse ruïnes en hindutempels.  In ben naar de punt van het schiereiland gelopen op 2 kilometer van de toeristische trekpleisters af. Hier staat een ruïne met uitzicht op de rivier. Hier heb ik heerlijk een paar uur gezeten en vooral genoten van de rust van deze plek. Het is in dit hectische land echt heerlijk om de drukte en het getoeter van de stad/ het dorp achter je te laten.

De 2e dag heb ik de paleizen wel bezocht. Op de onderste verdieping zijn prachtige muurschilderingen te vinden. Op de bovenste verdieping is er een mooi uitzicht op de omgeving. Ook het 2e paleis biedt een mooi uitzicht op de omgeving. Ook een laatste bezochte tempel had prachtige muurschilderingen. Erg bijzonder om te zien. De dag heb ik weer afgesloten aan de rivier.
De laatste ochtend heb ik dezelfde rivier bezocht meer aan de kant van het dorp.  Dit gedeelte van de rivier gebruiken de locals als douche/wasmachine. Ook bijzonder om te zien hoe de locals de rivier gebruiken.

Khajuraho
Een paar uur verder per trein heb ik het plaatsje Khajuraho bezocht. Deze plaats staat bekend om de prachtig versierde hindutempels. Er zijn een aantal plekken waar tempels te bezichtigen zijn. Ik ben naar de Westelijke tempels geweest op loopafstand van het hotel. Hier staan de bekendste tempels. Vooral de prachtig gemaakte afbeeldingen van mensen, dieren en voorwerpen is indrukwekkend te noemen. Er zitten vele verschillende afbeeldingen tussen. Er zitten ook diverse kamasutra afbeeldingen tussen. De tempels heten ook wel de kamasutra tempels. Lang niet alle afbeeldingen zijn van erotische aard, maar hier staan de tempels wel bekend om.

Panna Tiger Reserve
Op een half uurtje rijden van Khajuraho is er een mooi natuurpark te vinden. In dit park zijn onder andere tijgers te vinden. Er is een moment geweest dat ze in het park uitgestorven waren. Ze zijn echter hier weer uitgezet en nu zijn er wel weer een aantal te bewonderen. Tijdens mijn safari waren er helaas geen tijgers te vinden. Ik ga nog naar een ander park waar ook tijgers leven, dus wellicht heb ik daar meer tijgersucces.

Wel vonden we al vroeg in de safari een luipaard. Dat was een zeer fraai alternatief voor de tijger. De gids uit de truck waar ik in zat was degene die de luipaard knap wist te spotten. Omdat wij de luipaard eerst zagen hadden we de beste plek om het dier te kunnen bewonderen. Echt een prachtig dier om in het wild te mogen aanschouwen. De luipaard maakte ook nog een wandeling en was dus erg mooi te bekijken.

Buiten de luipaard was het een mooi park gelegen aan een rivier. Ook waren er diverse hertachtigen te zien. Bij de rivier waren ook nog een aantal krokodillen te vinden. Na alle bezochte forten, paleizen en tempels vond ik dit mooie park een welkome afwisseling.

Varanasi
Gelegen aan de heilige Ganges rivier is Varanasi ook een beroemde plaats in India. Aan de rivier vinden hier namelijk crematies plaats. Lichamen eindigen daarmee in de voor Indiërs heilige Ganges rivier. Ook zijn hier vele Hindi tempels te vinden. De Indiërs zwemmen ook in de rivier, ondanks dat deze zwaar vervuild is.

Overdag had ik wat problemen om een treinticket te regelen.  Aan het einde van de middag en begin van de avond heb ik nog even rondgelopen op de kades bij de Ganges. Er is hier van alles gaande. Aan 1 kant waren een aantal branden gaande, ik weet niet of dit crematies waren. Op de kant is er muziek en zijn er allerlei Hindi rituelen aan de gang. Verder zijn er veel bootjes die het schouwspel vanaf het water volgen. Het is duidelijk een bijzondere plek voor de Indiërs aan de heilige Ganges. Ik vond het interessant om deze plaats gezien te hebben.

De laatste ochtend heb ik nog een wandeling gemaakt bij de Ganges. Nu waren ze wel met een crematie bezig. Toen de mensen aan de kant stapten ving ik nog een glimp op van het gezicht. Deze werd daarna weer afgedekt. Vervolgens werd de stapel met het ingewikkelde lichaam erbovenop aangestoken. Toen de vlammen kwamen had ik wel genoeg gezien en ben ik weer doorgelopen. Het voelt erg vreemd aan om het zo open en bloot te kunnen zien.

Bandhavgarh Tiger Reserve
Na een treinreis van 8 uur was ik in Katni. Zelf had ik een bed gereserveerd in het duurdere deel van de trein. Op het station werd er hard gestreden om in 1 van de eerste coupés te komen, vermoedelijk de goedkoopste klasse. 2 oudere mannen gingen hierbij onderuit. Een bizar fenomeen om te zien. Na nog een taxirit van 2 uur was ik in het plaatsje gelegen aan de grens van het Bandhavgarth National Park.

Je kunt hier een ochtendsafari doen van 3 uur of een middagsafari. De 1e ochtend kreeg ik helaas geen tijgers te zien. Aan het einde begon het ook nog te regenen. In de middag begon de safari ook weer met regen. Al vrij snel stopten we en was er wel een tijger. Toen ik eenmaal wist waar de tijger moest zijn zag ik nog net een glimp voordat deze uit beeld verdween. Aan het einde van de safari was dezelfde tijger weer in beeld. Deze was nu verder weg en moeilijk te zien. De tijger verdween volgens de gids ook steeds in en uit beeld. Op een bepaald moment zag ik eindelijk het dier lopen, maar verdween deze weer uit beeld. Ik heb dus een tijger gezien, maar ik hoopte op een wat betere waarneming. De volgende middag was er geen spoor van de tijgers. Wel heb ik 2 Aziatische lipberen gezien. Deze beren worden niet vaak gespot, maar daar hadden we wel geluk mee. Ook zagen we 2 kleine uiltjes in de boom zitten, erg mooi om te zien. Ook de laatste dag heb ik nog 2 safaris gegaan, het leverde helaas geen betere tijgerwaarneming op. Wel zagen we jakhalsen en op het eind kwamen we een zeldzame wilde kat tegen. Niet de wilde kat die ik eigenlijk wilde zien, maar wel een bijzondere ontdekking.

Ik had dus helaas weinig succes met het spotten van de tijgers. Wel vind ik het fijn om een paar dagen lekker in de natuur te zijn en volop andere dieren in het wild te spotten.

Terug in Delhi
De laatste dag heb ik nog een aantal mooie plekken bezocht in Delhi. Op de 1e plek staat een minaret uit de 12e eeuw van 75 meter hoog. In de buurt staan nog een aantal ruïnes uit die periode. De minaret lag 15 kilometer buiten het centrum. De wegen hiernaartoe zijn breed en een stuk rustiger in tegenstelling tot de wegen in het centrum. Ook heb ik de Lotus tempel gezien. De tempel heeft iets weg van het Opera House in Sydney. Verder heb ik de Humayans tombe bezocht, een soort kleinere rode versie van de Taj Mahal. De dag ben ik geëindigd bij het Rode Fort. In tegenstelling tot de 1e keer in Delhi was deze nu wel te bezoeken.
Van het Rode Fort was het een kilometer of 5 naar mijn hotel. Dwars door de waanzin heen heb ik dit lopend afgelegd. Op een paar plekken stond het letterlijk vast. Ik moest een straat oversteken, maar auto’s, TukTuks en riksjas stonden zo dicht tegen elkaar aan dat je er als voetganger amper meer door past. Na een avontuurlijke wandeling ben ik veilig in het hotel aangekomen.
Na een laatste lekkere maaltijd was het de volgende ochtend tijd om weer naar Nederland te reizen. De 3,5 week in India waren behoorlijk vermoeiend. De vele indrukken en het gekmakende getoeter vreten soms echt energie in India. Ook kijken veel mensen vrij indringend naar me of willen een selfie met me maken. Ik voelde me af en toe net een beroemdheid. Dan loop ik toch liever wat anoniemer op straat rond. Wel heb ik ook in India vele mooie dingen gezien en extra genoten van de momenten in de kleinere dorpjes.

Terug in vertrouwd Gennep
Na een lange reis van Delhi via Dubai, Schiphol en Nijmegen ben ik weer terug in het vertrouwde Gennep. Met de laatste vlucht ben ik nu de wereld volledig rond gevlogen. De komende 2 weken ga ik even lekker bijkomen van het reizen en me voorbereiden op het laatste deel van mijn reis.

Tot de volgende keer,

Met reizende groet,

Bram

1. Paul Seeger:
    22 februari 2019
    Zonder een bezoek aan Gennep is een wereldreis ook niet af!😅
  2. Toos Tiebosch:
    23 februari 2019
    He Bram , ook weer fijn om even in Gennep te zijn .
    Zie je waarschijnlijk maandag 25 februari !!
  3. Daan ten Haaf:
    25 februari 2019
    N mooi rijtje wereldsteden heb je weer bezocht.. Bangkok, Delhi en... Gennep! Mooie laatste foto ook van n oerhollands broodje hagelslag. Die zul je wel gemist hebben al die tijd!
  4. Mart:
    26 februari 2019
    Gave foto's Bram! Gelukkig heb je de Taj Mahal uiteindelijk toch nog goed op de foto gekregen haha, dat is me ook wat met die mist ervoor. Fijne carnaval en ik zie het vervolg van de reis wel weer verschijnen! Gr, Mart